Är det sant?????

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
det är så att jag har hört att Ktm motorer är husaberg motorer!! och att att dom som kör ktm har husaberg motor som är strypt en 30-25%.

Sen att dom bara har kicken på andra sidan!

så jag undrar om det är sant! om man då köper en husabergare så får jag mer kraft ur en sån en att köpa en ktm! (jag tänker inte köpa nån)

kanske var lite dåligt skrivet :D men hoppas ni fattar vad jag menar :)

Honke skrev:
det är så att jag har hört att Ktm motorer är husaberg motorer!! och att att dom som kör ktm har husaberg motor som är strypt en 30-25%.

så jag undrar om det är sant! om man då köper en husabergare så får jag mer kraft ur en sån en att köpa en ktm! (jag tänker inte köpa nån)

Jag kan sätta min högra lilltå på att dedär är rent bs... Dessutom är det KTM som tillverkar Husaberg (och därmed husa-motorn) så det är väl snarare så att Husaberg har ktm-motorer... Sen att Husaberg kanske har högre effekt är ju Husabergs förtjänst.. KTM är helt enkelt sämre.. höhö :fakta

Honke skrev:

Nu vet jag inte vem som äger vem... (har för mig att ktm äger husa.)
Men motorerna är helt olika samt byggda på helt olika sätt och på olika platser (tror jag da?)
KTM har avsevärt högre kvalité på sina grejer.

Husa... mer krut???
Prova en 525 kittad 540 strokad 580 ska du få se.
Standard går dom ganska lika.

Last edited:
Honke skrev:

Först tänkte jag skriva något drygt om Honda och bilmotorer, Husqvarna och symaskinsmotorer eller gräsklipparmotorer, men nä... :)

Om du läser Bike nr 2 från -06 så har de ett stort test av en jäkla massa endurohojar där de även kör dem i bromsbänk. Enligt det testet så har Husaberg FE 450 46,5 hk/8000 rpm och Ktm EXC450R 47 hk/7750 rpm så NEJ Ktm är inte nedtrimmade Husabergare.

Däremot stämmer det att Husa och Ktm har många likheter i konstruktionen och det beror på att Ktm äger Husa.

henrikkrueger skrev:
Först tänkte jag skriva något drygt om Honda och bilmotorer, Husqvarna och symaskinsmotorer eller gräsklipparmotorer, men nä... :)

Om du läser Bike nr 2 från -06 så har de ett stort test av en jäkla massa endurohojar där de även kör dem i bromsbänk. Enligt det testet så har Husaberg FE 450 46,5 hk/8000 rpm och Ktm EXC450R 47 hk/7750 rpm så NEJ Ktm är inte nedtrimmade Husabergare.

Däremot stämmer det att Husa och Ktm har många likheter i konstruktionen och det beror på att Ktm äger Husa.
Oj, tjena, trodde ingen av de hojarna levererade den effekten på bakhjulet. Där ser man. :tummenupp

Ironi mode on//

Husaberg är ju ktm.s testmärke, de testar nya saker på husa och funkar de så funkar de annars tar dom bort de till nästa årsmodell :tungan :näsblod :tomten

//Ironi mode off

läs på om motorerna som sitter i ktm's hojar, dom har ju fått en hel del positivt för lc4'an och lc8'an.

min egen uppfattning är att husabergs motorer är hårdare trimmade och därför kräver mer underhåll och slits fortare.

Hsb-Chrille skrev:
Jag kan sätta min högra lilltå på att dedär är rent bs... Dessutom är det KTM som tillverkar Husaberg (och därmed husa-motorn) så det är väl snarare så att Husaberg har ktm-motorer... Sen att Husaberg kanske har högre effekt är ju Husabergs förtjänst.. KTM är helt enkelt sämre.. höhö :fakta
BS i ny mening!
Hade ingen aning om att dem var bisexual men nu vet jag det:fakta
Så det e ktm som gör husaberg fan..
Det lilla jag sett så e det mer klös i en husa en i ktmen

philsson skrev:
Oj, tjena, trodde ingen av de hojarna levererade den effekten på bakhjulet. Där ser man. :tummenupp

Jupp, så många hk vart det. Husqvarna 450 TE levererade 51,5 hk/8750 rpm, rätt mkt för en 450 enligt mig iaf... :yoparty
Mest hk hade Husa 550 FE med 53,5 hk/7500 rpm.

henrikkrueger skrev:
Jupp, så många hk vart det. Husqvarna 450 TE levererade 51,5 hk/8750 rpm, rätt mkt för en 450 enligt mig iaf... :yoparty
Mest hk hade Husa 550 FE med 53,5 hk/7500 rpm.
Holy shit :skrämd Du har inga effektsifror på 501an? står 50,6hk DIN i papperna vilket (om det är ärligt) syftar till runt 50 bakhjulshästar. Hur mycket effekt är det i en KTM 660 föresten? och 625? Själv tycker jag att det är vridet som är goast.

zpeppy skrev:
Ironi mode on//

Husaberg är ju ktm.s testmärke, de testar nya saker på husa och funkar de så funkar de annars tar dom bort de till nästa årsmodell :tungan :näsblod :tomten

//Ironi mode off

:rofl ...

philsson skrev:
Holy shit :skrämd Du har inga effektsifror på 501an? står 50,6hk DIN i papperna vilket (om det är ärligt) syftar till runt 50 bakhjulshästar. Hur mycket effekt är det i en KTM 660 föresten? och 625? Själv tycker jag att det är vridet som är goast.
KTM 660 har ca 65hk, enligt lellesmc.

jaha :) där ser man..

man får tacka då :=)

så det är Ktm som äger husaberg om jag har fatta allt rätt & det inte är nån störe skilnad på moterna :)

då är det bara att köpa en ktm :) tycker dom är snyggare ;D

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...