Är det okej att köra utan körkort?

Är det okej?

• Antal röstningar
    0

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Då det verkar vara ett känsligt ämne det här med körkort.

Om du vet att en person inte har körkort, tycker du då att det är okej att den kör hoj iaf eller skiter ni i vilket ?

Min åsikt är iaf att jag skiter inte i det iaf

/Simon

Det intressanta är att om du aldrig haft körkort och åker dit bakom ratten/styret så är det olovlig körning.

Om du har indraget körkort och åker dit så är det GROV olovligkörning med rättegång och dagsböter....en 18´000:- fattigare arbetskamrat kan intyga.

Så kan du köra bil och har klarat tester mmm, men kör för fort och har indraget körkort...så straffas du hårdare än en som aldrig haft ett körkort.

Undrar vilket som är farligast i samhället?

.....

Nu till mitt personliga svar på din fråga:
Indraget KK: jag skulle upplysa min kompis om dumheten att köra med indraget körkort...men ej "hindra" denne.

obefintligt körkort: Helvete heller....Ge f-n!

Jag tycker att det är mer okej att nån kör utan körkort om man har blivit av med det för att man har kört för fort.

Har man aldrig haft körkort så är det dock inte okej.

Jag sket då i körkortet, har aldrig ens haft lämpen för att ta hojkort. Det här tycker jag absolut är okej för jag känner mig själv och har kört rätt mycket tvåhjuliga fordon i mitt liv och jag har även haft bilkortet i flera år. Jag anser till och med att har man bilkort och därför även trafikvana spelar det ingen roll alls.

Dom som fått hojkortet på köpet då o aldrig har suttit på en hoj är det okej att en sån tar en hoj o åker ut?

Bara kul fråga :)

Jag har inga direkta synpunkter på om någon tycker, och även visar, sig vara tillräckligt duktig på att köra trots avsaknad. Är det körkortsutbildningen för x år sedan som man lärt sig köra av eller är det alla tusentals mil?

Dessutom är väl vart tionde körkort utfärdat på falska grunder så värdet är redan kraftigt devalverat.

Kör man utan körkort är man idiot:mad:
Finns det nåt försäkringsbolag som tillåter att man kör utan körkort?:va
Ni som kör utan kort hur gör ni med försäkring?
Vad händer om/när ni skadar en annan människa eller egendom vem betalar?
Körkortslösa jävla pajasar brukar ha en tendens att åka på oförsäkrat, avställt eller stulet fordon och smita från olycksplatser.

Nä kör man utan körkort har man problem och inte rent mjöl i påsen.

Last edited:
Jag körde själv "ett par mil" utan körkort när jag köpte min första hoj. Då såg jag inga moraliska dilemman med det hela men jag skulle å andra sidan aldrig låta mina ungar göra det tex.
En mkt god vän till mig "övningskör" hoj på egen hand, jag har sagt att det är dumt då han ej har vana av hoj sedan tidigare men jag tänker inte ringa polisen när han är ute och kör.
Så nej, jag tycker inte att det är ok även fast jag har gjort det själv. Jag skulle förvisso fortsätta köra bil/hoj även om jag mister kortet men då påverkar det knappast min förmåga att köra så det rör ingen annan än mig själv.
När jag körde hoj på egen hand så tyckte jag att jag var en bra förare efter att ha kört hoj hela mitt liv samt hade 10 000mil i bil bakom mig. Men fortfarande så var jag en snorig 18-åring utan kort...

Kör man utan körkort är man idiot:mad:
Finns det nåt försäkringsbolag som tillåter att man kör utan körkort?:va
Ni som kör utan kort hur gör ni med försäkring?
Vad händer om/när ni skadar en annan människa eller egendom vem betalar?
Körkortslösa jävla pajasar brukar ha en tendens att åka på oförsäkrat, avställt eller stulet fordon och smita från olycksplatser.

Nä kör man utan körkort har man problem och inte rent mjöl i påsen.

Lugna sig lugna sig, vad tror du händer vid en "vanlig" grov vårdslöshet?
FB-> :FU
Du-> :gnissla

Polaren blev av med kortet för ett par år sen. Tog om B-behörigheten men hann aldrig med A-behörigheten.

Det är upp till honom att ta. Han har haft det ju.
Hade han aldrig haft det så vet jag inte hur jag skulle reagera, men hade han visat sig vara en fara för mig och sig själv hade jag nog påpekat att det inte är på sin plats utan kort.

det är ju bara en bit plast.
det finns folk med kort som kör bra mycket farligare än vissa utan kort. jag själv tex ökade tempot, bra mycket, efter att jag hade lappen i handen...

Det motsägelsefulla är att alla som kör utan, verkar alla vara sådana sjujäkla hävertar på att spaka båge, och rabblar trafikregler utantill i sömnen...

Det torde ju vara värt det att helt sonika ta den där lappen, det lär ju bara gå åt ett försök av både skrivning och uppkörning.
Synundersökning, säg 500:-, lämp - ett par hundra, skrivningen - ytterligare ett par hundringar och uppkörningen 1500:-, till det avgiften för foto och det nya kortet, ännu ett par hundringar - småpengar i relation till bågeköp, försäkringar, soppa och däck.

Folk i allmänhet verkar ju ha slantar över till utrustningen - men ett par tusenlappar på något som gör att man slipper åka med polisskräck (och kanske ha någon form av försäkringsskydd kvar, rättsväsendet hittar nog diverse sätt att ställa till det på riktigt om man ställer till det som obehörig) verkar kraftigt nedprioriterat.
Och lite allmänt konspiratoriskt tänkande runt att systemet inte fungerar, och är uppbyggt runt att onda körskolor skall tjäna storkovan på oss på det, så har vi ju summerat lite av de allmänna ursäkterna från den normale obehörige hojåkarn' här.

Humbug.

Ni som kör utan är förjäkla bekväma av er, och/eller så jäkla odugliga att ni näppeligen kommer kunna klara av skrivningen/uppkörningen, istället fegar ni ur totalt..

Själv byggde jag upp a-kortet till något totalt onåbart, men brakade genom det på två månader med seriös genomgång av teorin från grunden på skola (även fast jag har haft B i 16 år...men det gav nytta) - det var betydligt enklare än jag trott i alla dessa år..
Körde på skola, hyrde hoj - gjorde det seriöst värre och det landade under 10 lock ink. "allt" - det är fan så billigt för det nöje det ger mig.

Snyt er, kamma till luggen och väx upp - det är inte coolt alls att spela lite "outlaw". :arsele

/J

Last edited:
Lugna sig lugna sig, vad tror du händer vid en "vanlig" grov vårdslöshet?
FB-> :FU
Du-> :gnissla

Man har lite bättre odds med grönt körkort och försäkring.

Om jag dammar i nån/något täcks skadorna jag åsamkat av min trafikförsäkring.

Inte mycket att argumentera om att köra utan körkort idag år 2008 är och förblir olagligt. Och som jag skrev är det ofta förknippat med avställda, oförsäkrade, obesiktigade och stulna fordon.

Hur ofta är det inte en pundare, alkis eller tjuv som framför ett avställt fordon utan kk eller försäkring.

Men visst ingen regel utan undantag finns ju dom som klarar sig utan kk hela livet.

Det som irriterar mig mest är att slöddrets nota hamnar i den ärliges hand.

Inte mycket att argumentera om att köra utan körkort idag år 2008 är och förblir olagligt. Och som jag skrev är det ofta förknippat med avställda, oförsäkrade, obesiktigade och stulna fordon.

Hur ofta är det inte en pundare, alkis eller tjuv som framför ett avställt fordon utan kk eller försäkring.

Om någon utan körkort dammar in i någon så täcks också skadorna av motorcykelns trafikförsäkring, även om motorcykeln är stulen och framförs av en pundare, alkis eller tjuv.

Och angående "pundare, alkis eller tjuv som framför ett avställt fordon utan kk eller försäkring" tror du att sociala är intresserade av att skicka dom till körskolan så att dom ska kunna köra hem sina stulna fordon lagligt?

Där är väl snarare problemet att dom är pundare, alkis eller tjuv ?

Jösses, tagga ner, annars skickar jag ut min morsa i sommarklänning och flipflops med en Turbo-hajjabusa och jethjälm köpt på Lidl...
(det kan väl inte vara något problem, hon har ju obegränsat A och Lidl's jethjälmar är godkända)

Det är olagligt att köra utan körkort, visst, men det är olagligt att köra för fort, köra på bakhjulet, köra med miniskylt och att köra skenförsäkrat också.

Jag kör "utan körkort" varje gång jag drar en för tung släpvagn med bilen, eller kör ett ekipage med för hög totalvikt för min behörighet också, något jag regelbundet har gjort dom senaste 20 åren utan att någon har blivit griniga...
(jag har alltså inte BE, men kör kombinationer som kräver det)
Jag är medveten om att bilens helförsäkring per automatik omvandlas till enbart en trafikförsäkring om någon utan rätt behörighet kör, den risken tar jag.

Last edited:

Ja, och du blir skadeståndsskyldig till fb alt. får betala självrisk om ett basbelopp. Men visst hålls tredje part skadefri, precis som om man inte hade körkort och kör på ett försäkrat fordon kommer den personen få från sin försäkring.

Det som irriterar mig mest är att slöddrets nota hamnar i den ärliges hand.

Precis som med alla som brassar helvet alltså-

Jag visste inte att man behövde ha trafikförsäkring på ett avställt/stulet fordon... och du anar inte hur benägen en körkortslös/oförsäkrad/stulet är att smita från olycksplatsen.

Angånde pundare och dylikt så vet jag inte riktigt vad du menar. Jag har bara gjort ett konstaterande att dom är överrepresenterade i samanhanget.
Men visst har du precis som jag rätt i att dom har andra problem än körkort.

Och vad det gäller frågan om jag tror det sociala är intresserade att skicka pundare på körskola, så skulle det inte förvåna mig om dom kastade pengar i sjön på det viset även om jag tvivlar på det.

Hmm din morsa på hayabusa i sommarklänning de vore ju en syn det:D

Fan va folk e lättretade här:D

Men allvarligt det enda jag skriver är ju att inge kk/förs inge köra!

Fattar liksom inte poängen med att motsäga det i olika former.

Last edited:
Ja, och du blir skadeståndsskyldig till fb alt. får betala självrisk om ett basbelopp. Men visst hålls tredje part skadefri, precis som om man inte hade körkort och kör på ett försäkrat fordon kommer den personen få från sin försäkring.

Precis som med alla som brassar helvet alltså-

Så vad du menar är att det är menlöst att ha körkort? Är det inte så att vissa bolag nekar att försäkra fordon som ägs av körkortslösa, och att man isåfall får regga fordonet på nån annan? Då blir det ju både körkortslöst och skenförsäkrat.

Jag lägger ner denna diskussion med att konstatera.
Ska man åka på gata ska det vara körkort, besiktigat, påställt och försäkrat. annars får man hålla sig på bana eller inhägnat område.

Jag visste inte att man behövde ha trafikförsäkring på ett avställt/stulet fordon... och du anar inte hur benägen en körkortslös/oförsäkrad/stulet är att smita från olycksplatsen.

Man behöver inte ha det, och OM man inte har det så går trafiförsäkringsföreningen in och betalar skadorna som har orsakats av det stulna, oförsäkrade fordonet, har man en giltig trafikförsäkring är det den som gäller.

Angånde pundare och dylikt så vet jag inte riktigt vad du menar. Jag har bara gjort ett konstaterande att dom är överrepresenterade i samanhanget.
Men visst har du precis som jag rätt i att dom har andra problem än körkort.

Och vad det gäller frågan om jag tror det sociala är intresserade att skicka pundare på körskola, så skulle det inte förvåna mig om dom kastade pengar i sjön på det viset även om jag tvivlar på det.

Ja, jag vet inte heller vad dom hade med saken att göra, det var du som drog in dom i diskutionen, frågan var om det var OK att köra utan körkort, inte om det var OK att vara pundare/alkis/tjuv OCH köra utan körkort.

Hmm din morsa på hayabusa i sommarklänning de vore ju en syn det:D

Trots hennes innehav av A obegränsat har hon ännu inte fått provköra min dotters EU moppe...

Men allvarligt det enda jag skriver är ju att inge kk/förs inge köra!

Fattar liksom inte poängen med att motsäga det i olika former.

Näe, du säger att försäkringen inte gäller så att det därför skulle vara jättedumt att köra utan körkort, försäkringen gäller, så där föll det argumentet.

Vad ska jag göra nästa gång jag behöver dra en 1500kg släp och har en bil som får dra max 1250kg oavsett behörighet, och en som får dra 3 ton om man har BE?
Tycker du att det är bättre att dra 250kg för mycket med en golf, eller att köra en stor stark pickis som egentligen kräver BE?

Jag vet vad jag tycker!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...