Är det okej att AGA sitt barn?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article13544134.ab

Då menar jag inte slå skiten ur ungen (inga blåmärken eller i närheten av att kunna få blåmärken) utan endast typ slå lite lätt?

Känner en kille som blev tagen för snatteri när han var ca 18 år gammal, polisen tillkallade hans fader som sedan örfilade hans son framför polisen, polisen blev inte så glada men fadern sa att hans son förtjänade det. Men han var lite väl gammal nu, men min fråga handlar om mindre barn.

Last edited:
Man är rätt misslyckad om man som förälder inte har några bättre verktyg än att slå ett barn... Att slå i bestraffningssyfte är aldrig ok.

Däremot kan man ibland vara tvungen att rent fysiskt, bestämt och kraftfullt ta tag i ett barn för att få det "ur bubblan" som de ibland kan gå in i när de är som tröttast och bråkigast. Inte i bestraffningssyfte utan i syfte att avbryta och få dem att komma tillbaka till verkligheten.
Ungar mår bra av tydliga och klara regler, snabba reaktioner på dåligt beteende men däremot är fysisk bestraffning är aldrig ok.

Man är rätt misslyckad om man som förälder inte har några bättre verktyg än att slå ett barn... Att slå i bestraffningssyfte är aldrig ok.

Däremot kan man ibland vara tvungen att rent fysiskt, bestämt och kraftfullt ta tag i ett barn för att få det "ur bubblan" som de ibland kan gå in i när de är som tröttast och bråkigast. Inte i bestraffningssyfte utan i syfte att avbryta och få dem att komma tillbaka till verkligheten.
Ungar mår bra av tydliga och klara regler, snabba reaktioner på dåligt beteende men däremot är fysisk bestraffning är aldrig ok.

kan inte annat än att hålla med:tummenupp

Aga är väl typ göra ont. De är inte ok. Smisk på rumpan när de gör något dumt och samtidigt se allvarlig ut är OK. Men aldrig skada dem. Och sen när barnet fått inse vad felet är så ska man ju krama om dem och förklara såklart.

Aga är väl typ göra ont. De är inte ok. Smisk på rumpan när de gör något dumt och samtidigt se allvarlig ut är OK. Men aldrig skada dem. Och sen när barnet fått inse vad felet är så ska man ju krama om dem och förklara såklart.

Så det är inte att aga?

Brukar ge kärringen en lusing när hon inte sköter sig, men efteråt kramar jag henne alltid osv. osv.

Lite pryl tål ungarna allt ;)

Nä, men jag kan verkligen förstå frustrationen hos en del föräldrar. Många barn idag växer upp med riktigt tråkiga ideal och visar inte hänsyn till nån eller något. Det i grunden handlar om en uppfostringsfråga, men det är inte alla föräldrar som är skapta pedagoger. Och det i sin tur leder ju till att det kanske smäller när orden tar slut?

Men i mina ögon så tycker jag att det finns effektivare alternativ..

Självklart är det inte ok! Skulle du som barn vilja att dina föräldrar agat dig?

Så det är inte att aga?

Brukar ge kärringen en lusing när hon inte sköter sig, men efteråt kramar jag henne alltid osv. osv.

Så blev våra föräldrar mycket sämre behandlade än var vi blir ? Mådde våra föräldrar mycket sämre när de var små och blev agade på riktigt ? Av sina föräldrar, lärare, okända. Ja gjorde de fel så fick de sig en lusing. Men idag har vi inga lusingar som tur är . Men om jag skulle haft unge och gett en klapp på baken när de hittar på hyss så lär de inte bli helt instabila i sitt liv.

Det jag inte tyckte var ok var piskrapp eller slå hårt så barnet far illa.

Att slå i bestraffningssyfte är aldrig ok.

Om man inte är bröder :D

Något som många föräldrar är för rädda/lata/... :va idag för att göra.
Ja, barn ska få vara barn. Men man måste ju få dem att förstå när de gör något fel.

Ja, barn ska få vara barn. Men man måste ju få dem att förstå när de gör något fel.

Men vad har det med aga att göra? Då är man ju kommunikativt handikappad om aga skulle vara det enda sättet att få ett barn att förstå att det gjort fel.

Det barn som inte kan förstå har saknat uppfostran länge!

Att sen barn inte har fullt utvecklad empati osv går att få ordning på med andra metoder. Jag satt för nåt år sen i drygt en timme ( 60 minuter, helt vansinnigt många evigheter lång tid) på en stol med en 6-åring mitt emot i väntan på ett "förlåt". 20 rymningsförsök krävde en "fast hand" för att få henne att sitta på stolen, men slå eller medvetet göra illa?? Aldrig!

Det kan ta ett tag, men förr eller senare veknar de och då kommer oftast tårarna. Väl där, när "låsningen" är väck går det oftast att resonera med "om det varit du som..." och faktiskt få det att gå fram. Sen är det med barn som med hundar, allt går om man är konsekvent :mattias :D

Inget gott har kommit av att barn fått stryk!

Att sen barn inte har fullt utvecklad empati osv går att få ordning på med andra metoder. Jag satt för nåt år sen i drygt en timme ( 60 minuter, helt vansinnigt många evigheter lång tid) på en stol med en 6-åring mitt emot i väntan på ett "förlåt". 20 rymningsförsök krävde en "fast hand" för att få henne att sitta på stolen, men slå eller medvetet göra illa?? Aldrig!
:tummenupp

Been there done that!
Första gången tar det 60 min, nästa 45, sen 20 och sen kommer det rätt omgående...

Har insett att att det handlar om att ha tålamod och inte vika ner sig. Vara konsekvent och ta kampen första gångerna så slipper man kämpa särskilt mycket därefter.

Föräldrar som viker ner sig, efter fem minuters barnskrik och köper den där godispåsen och sedan beklagar sig över hur jobbiga barnen är, när de kommer fram till kassan är det värsta jag vet.

Men vad har det med aga att göra? Då är man ju kommunikativt handikappad om aga skulle vara det enda sättet att få ett barn att förstå att det gjort fel.

Min tanke var att fortsätta på det Korvgubbe skrev...
"fysiskt, bestämt och kraftfullt ta tag i ett barn för att få det "ur bubblan"".
Syftade inte på aga när jag skrev: "Men man måste ju få dem att förstå när de gör något fel."

Tycker absolut inte aga är okey.

Det barn som inte kan förstå har saknat uppfostran länge!

Det kan ta ett tag, men förr eller senare veknar de och då kommer oftast tårarna. Väl där, när "låsningen" är väck går det oftast att resonera med "om det varit du som..." och faktiskt få det att gå fram. Sen är det med barn som med hundar, allt går om man är konsekvent :mattias :D

Inget gott har kommit av att barn fått stryk!

Biter du ditt barn i öronen med?(för människan dra i örat) Vilket är vanligt i uppfostran på hundar när de gör något de inte får.
Klart man måste konfontera barnet i väldigt tidig ålder.

Men ärligt så i NUTID så är de barnen som agar sina föräldrar och inte tvärtom.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT