Är det ok att köra med pilot road2 fram , piloat road 3 bak

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Ska byta bakdäcket på min vtr 1000 firestorm ska sätta på michelin pilot road 3 bak nästa vecka
nu har jag ett michelin piloat rod 2 fram som är runt 4-5 mm mönster kvar
ska jag även sätta på piloat road 3 fram för spår barhet eller kan man köra slut det gamla piloat road 2 framdäcket, nån som har provat ?

kört tvärtom, pr3 fram och 2 bak men ska inte vara några som helst problem

låter bra, funderade på att byta framdäcket oxå såg att dom hade piloat road 3 fram för 1100:-
men då ska det vara lugnt att köra road2 fram road 3 bak :)

Klart det funkar, kör på! Just dessa två däck har ändå i princip identisk stomme...

Last edited:
Korkad fråga kanske men varför skulle det inte vara ok att köra med olika däck fram resp bak?

Det var det jag funderade på , bra då vet jag

Korkad fråga kanske men varför skulle det inte vara ok att köra med olika däck fram resp bak?
En anledning kan vara att personen i fråga försöker blanda diagonal och radial vilket kan ge konstiga effekter, men det förekommer knappt längre. En annan orsak kan vara att man verkligen vill ha ett visst beteende, då behöver man matcha. Men för vardagsbruk? Inte en aning...

Vad jag hört kan dom var olika typ spetsiga , ska inte blanda road med typ roadsmart, är vad jag hört olika profil då kanske framhjulet släpper fortare än bakhjulet i kurvor

Vad jag hört kan dom var olika typ spetsiga , ska inte blanda road med typ roadsmart, är vad jag hört olika profil då kanske framhjulet släpper fortare än bakhjulet i kurvor
Som sagt... fram och bakdäck har alltid olika profil. Det påverkar inte hur nånting släpper under normala förhållanden, bara körupplevelsen. Ifall man är tillräckligt duktig att känna skillnad...

Skulle det vara så att man blandar olika märken eller modeller så betyder inte det att däcken bara toksläpper helt plötsligt. De måste fortfarande pressas till nån slags gräns för det och moderna däck kräver i princip bankörning för att avslöja dessa skillnader.

Massor med människor har kört hoj i mängder av år, jag vet garanterat att inte alla dessa däckbyten handlat om att byta kompletta, matchande set...

Last edited:
Nya däck är ju alltid trevligare än slitna. Pilot road 3 ger bättre grepp än pilot road 2 i regn. Så kör du omkring och knäskrapar när det ösregnar/är pölar på vägen så kanske det släpper fram istället för bak när du blandar som du tänkt :-)

I praktiken, kör som du tänkt, det gamla framdäcket håller säkert minst lika länge som det nya bakdäcket så om 700 mil eller nåt är dom likvärdiga.

Nya däck är ju alltid trevligare än slitna. Pilot road 3 ger bättre grepp än pilot road 2 i regn. Så kör du omkring och knäskrapar när det ösregnar/är pölar på vägen så kanske det släpper fram istället för bak när du blandar som du tänkt :-)

I praktiken, kör som du tänkt, det gamla framdäcket håller säkert minst lika länge som det nya bakdäcket så om 700 mil eller nåt är dom likvärdiga.

låter bra då kan man spara dom pengarna som ett nytt framdäck skulle kosta ,satsa på byte fram och bak när bakdäcket är slut nästa gång

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT