Är denna oxidering normal på en XJR -00

mako

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Vellinge
Hoj
Gs 500
Hallå, håller på och ska köpa en XJR 1300 SP -00 som stått avställd i snart 2 år. Var och kikade på den och såg att aluminiumet på toppen, motorkåpor och framgaffel har börjat oxidera en del. Är detta normalt på Yamaha lr beror det på dålig skötsel?
Samt går det att polera upp själv eller bör man lämna in det?
Se bild av oxideringen...

Mvh Mako
 
Det ser normalt ut,har den dessutom stått i ett par år så har ju antagligen ingen putsat på den heller,polerad alu oxiderar ganska lätt om man inte håller efter det

Är du osäker,ta med lite Autosol och putsa lite på den innan du köper,så ser du ju om det släpper lätt eller inte.

:)
 
Tycker att det ser ut som den skulle stått i ett utrymme med en viss fuktighet, ser inte så farligt ut.
Går nog med lätthet att polera bort, om det inte gått för djupt så det har bildats porer på djupet men det ser kanska ytligt ut så det är bara och köpa och ta fram polermedlet.
 
Är nog lite mer än normalt för att den stått lite fuktigt till vilket syns väl på tillex tändstiften men är nog ingen fara bara en anledning o pruta lite sen putsa.
 
Är inte de blanka delarna klarlackade? Fukt har tränkt innanför lacken
och då bubblar den.
Bort med lacken och polera sedan på med ny
klarlack eller ha bara obehandlad yta som dock kräver lite underhåll.
Muttrar vid avgasrören såg förjävliga ut.
Hur ser det ut i förgasarna? Är de tömda? Kolla om ägaren gjort
det innan den ställdes undan.
Vad är priset?
 
Om det har oxiderat på aluminiumet så är det bara att högglanspolera det. Mina gaffelben var lite ärjade så då fick det bli blankt istället. Ventilkåpan är nog lite knivigare att få bra. Skulle det inte gå att få bort så är det väl bara att kroma om..
 
Tobbe68 skrev:
Fråga även om den är "konserverad". Annars kan den kanske se lika ut inuti.
Bra inlägg, är veven rull eller glidlagrad?
Rost i lagerbanor är inte att leka med, har tidigare ägare
haft runt motorn då och då?
 
Vad kan hända om man inte tömmer förgsarna är det avlagringar som kan spöka lr?
Den har varit startad och varmkörd ungerfär var 6 månad. Vad tror ni bra köp lr inte?
Ska iväg om nån vecka och starta den och kolla upp det sista inför ett ev köp. Har ni några bra knep för att kolla så allt står rätt till utan att skruva allt för mycket?
 
Tobbe68 skrev:
Fråga även om den är "konserverad". Annars kan den kanske se lika ut inuti.

Den borde ju se fräschare ut på insidan pga oljefilmen. Anledningen till ärjningen på utsidan måste ju bero på att man ställt in en smutsig hoj direkt i ett fuktigt garage. Om den är utagen då och då och blivit körd på saltade vägar så lär det ju ärja ännu mer. Men det skadar ju inte att kolla hur oljan ser ut.

mako skrev:
Vad kan hända om man inte tömmer förgsarna är det avlagringar som kan spöka lr?
Den har varit startad och varmkörd ungerfär var 6 månad. Vad tror ni bra köp lr inte?
Ska iväg om nån vecka och starta den och kolla upp det sista inför ett ev köp. Har ni några bra knep för att kolla så allt står rätt till utan att skruva allt för mycket?

Japp, det bildas små kristaller som lätt bäckar igen munstycken.
Verkar den iövrigt i gott skick så är det säkert inga problem. Kolla lite extra på gummibussningar och packboxar så att de inte har torkat sönder.
 
mako skrev:
Vad kan hända om man inte tömmer förgsarna är det avlagringar som kan spöka lr?
Den har varit startad och varmkörd ungerfär var 6 månad. Vad tror ni bra köp lr inte?
Ska iväg om nån vecka och starta den och kolla upp det sista inför ett ev köp. Har ni några bra knep för att kolla så allt står rätt till utan att skruva allt för mycket?
Bra! Då är nog motorn ok. Försök att pruta lite till.
Tror du gör en bra affär, är själv sugen på en sådan hoj.
 
Det där är inte "normalt" för att vara en såpass ny hoj.
Så där ser det ut när de stått ute mycket länge.

Jag hade rostiga tändstift på min när jag köpte den på affär och jag misstänker att det berodde på att affären "fräschat" upp motor med nåt aggressivt för motorn såg ut som sprllans ny...

Har aldrig sett rost på varken tändstift eller avgasbultar de 7 år jag ägt min Yamaha - den stod ute men under kapell

Tror inte det går att polera utan att det blir fult. motorkåporna brukar ha ett lackskikt/plastliknande skikt och de övriga ytorna är i matt-eloxering av nåt slag...
 
UltraMarine skrev:
Det där är inte "normalt" för att vara en såpass ny hoj.
Så där ser det ut när de stått ute mycket länge.

När jag kallagrar min Bandit mellan oktober till april ser det också ut så där. På med lite 556 och torka av så är den som ny igen. Med olja i motorn lär hojen kunna stå i en lada minst ett par år innan oljan börjar bli mättad med fukt. Värst är det med kolvringarna, man bör ta bort stiften och hälla i en matsked olja och låta stå ett par dagar innan man försöker dra runt motorn.
 
Hojen har stått i en dåligt isolerad loge med bara en filt över tank och sadel så luft/fukt har haft lätt att komma åt motorn. Har kollat lite mer nu och den har stått i 1.5 år. Nån som har något bra tips vad jag ska kolla efter när jag kollar den sista gången innan köpet med tanke på avställningen? Är lite paranoid när vissa här börjar prata om att fukt skulle ha kunnat leta sig in i motorn?! Är den risken stor om motorn står stilla 1.5 år. Har sälv haft en Mustang v8 som stått avställd flera år på kalla ställen utan bekymmer lr är hojar mer utsatta?
 
mako skrev:
Nån som har något bra tips vad jag ska kolla efter när jag kollar den sista gången innan köpet med tanke på avställningen?

Får du inte skruva bort nån kåpa över vevaxeln och försöka dra runt motorn lite försiktigt (så att den inte sitter fast) är det inte mycket mer du kan göra för att försäkra dig om att den inte ha rostat i cylinderloppet under tiden den stått stilla.

Känner DU dig osäker, kika på en annan hoj istället.
 
Kolla att tanken inte har börjat rosta inuti och på kanterna nedtill.

Finns risk för spindelbon i såna där - Jag släpade hem en XJ i liknande skick och hade spindlar springandes överallt efter det.
 
Det enda jag vet är att då jag hämtde min NV 70 Hobby -54 så var den inte sådär rostig (tänker på avgasbultar och tändstift) någon stans. Förutom på insidan av bensintanken då. Men den hade iaf stått avställd sedan tidigt sjuttiotal då...

Men det är ju klart, till rätt pris är ju allt möjligt. :tummenupp
 
Äsch, det som synns på bilden är ju inget problem att få fräscht igen! Kolla gärna insidan av tanken bara, så att den inte börjat rosta där. Annars är det bara att som vanligt starta upp den och låta den gå varm och försöka höra och känna om den är som den ska. När du kommer hem, kommer du ändå byta olja/filter och tändstift, luftfilter samt nytt drivpaket :nicka
 
mako skrev:
Hallå, håller på och ska köpa en XJR 1300 SP -00 som stått avställd i snart 2 år. Var och kikade på den och såg att aluminiumet på toppen, motorkåpor och framgaffel har börjat oxidera en del. Är detta normalt på Yamaha lr beror det på dålig skötsel?
Samt går det att polera upp själv eller bör man lämna in det?
Se bild av oxideringen...

Mvh Mako
köp inte
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top