Är denna kedja korrekt nitad?

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Har precis bytt drivpaket på hojjen och är lite osäker på om niten är tillräckligt deformerad. Någon som kan ge ett utlåtande? :)

Tyvärr missade jag focus lite men jag hoppas det går att se endå.
 

Bifogat

  • DSC_00190001.JPG
    DSC_00190001.JPG
    47 KB · Visningar: 923
Jag lånar och lyfter tråden lite. Jag nitade ett biltema lås idag med biltema verktyg, Jag tog i ordentligt men jag tycker ändå inte att det är i närheten av bilden ovan. Det var inga hål i mitten från början som det är på vissa lås, är det därför?

Jag skulle kunna använda mutterknack men är rädd att verktyget ska pajja. Jag lägga upp några kassa mobilbilder på min nitning iaf. Ser det OK ut?
 

Bifogat

  • 20091020055.jpg
    20091020055.jpg
    240.3 KB · Visningar: 469
  • 20091020057.jpg
    20091020057.jpg
    236.8 KB · Visningar: 527
  • 20091020058.jpg
    20091020058.jpg
    235.7 KB · Visningar: 370
  • 20091020059.jpg
    20091020059.jpg
    227.2 KB · Visningar: 356
Jag lånar och lyfter tråden lite. Jag nitade ett biltema lås idag med biltema verktyg, Jag tog i ordentligt men jag tycker ändå inte att det är i närheten av bilden ovan. Det var inga hål i mitten från början som det är på vissa lås, är det därför?

Jag skulle kunna använda mutterknack men är rädd att verktyget ska pajja. Jag lägga upp några kassa mobilbilder på min nitning iaf. Ser det OK ut?


Jag gillar inte dessa lås, men då jag träffar på dom så brukar jag använda mothåll och dorn = stor järnklump eller dyligt från baksidan

Sedan kraftigt dorn och hammare från framsidan
 
Jag gillar inte dessa lås, men då jag träffar på dom så brukar jag använda mothåll och dorn = stor järnklump eller dyligt från baksidan

Sedan kraftigt dorn och hammare från framsidan

Ok, men är min nitning undermålig? Kanske är svårt att avgöra från de bilderna...
 
Ok, men är min nitning undermålig? Kanske är svårt att avgöra från de bilderna...

Du har använt fel verktyg.

Det finns två typer av nitlås, dels de som ska nitas ut konventionellt, i likhet med övriga länkar i en kedja. Sedan finns det nitlås med hål i sprinten, det är till dessa lås man anväder det verktyg du tycks ha, som kragar ut hålet.

Så ditt nitlås ska nitas ut så att det ser ut som övriga länkar i din kedja. Det går bara med slag och mothåll. Det går alldeles för tungt för att klara med ett verktyg avsett för att kraga ut den förborrade låstypen.
 
Last edited:
Du har använt fel verktyg.

Det finns två typer av nitlås, dels de som ska nitas ut konventionellt, i likhet med övriga länkar i en kedja. Sedan finns det nitlås med hål i sprinten, det är till dessa lås man anväder det verktyg du tycks ha, som kragar ut hålet.

Så ditt nitlås ska nitas ut så att det ser ut som övriga länkar i din kedja. Det går bara med slag och mothåll. Det går alldeles för tungt för att klara med ett verktyg avsett för att kraga ut den förborrade låstypen.

Jaha, då får jag väll ta att köpa ett sånt annat nitlås i en riktig MC-butik. För någon big-ass järnklump har jag inte. Jävla biltema att sälja nitverkyg och lås som inte matchar...
 
Jaha, då får jag väll ta att köpa ett sånt annat nitlås i en riktig MC-butik. För någon big-ass järnklump har jag inte. Jävla biltema att sälja nitverkyg och lås som inte matchar...

En penhammare och tex baksidan på en yxa som mothåll duger. Tänk dock på att använda pianotrådsdistanserna som mellanlägg om du fick med sådana. Så att man inte nitar ihop låset så att o-ringarna kläms för hårt.
 
En penhammare och tex baksidan på en yxa som mothåll duger. Tänk dock på att använda pianotrådsdistanserna som mellanlägg om du fick med sådana. Så att man inte nitar ihop låset så att o-ringarna kläms för hårt.

Nix jag fick inte med några distanser. Jag får väll använda den berömda fingertoppskänslan helt enkelt. Tack för hjälpen.:tummenupp
 
jag hade samma problem som dig, Men jag kände mig inte säker på hojen för 5 öre. Ta närmaste vägen till mc verkstad och låt de byta ut det till dig. Kostade mig en 100 lapp. Nu känner man sig mkt tryggare!
 
jag hade samma problem som dig, Men jag kände mig inte säker på hojen för 5 öre. Ta närmaste vägen till mc verkstad och låt de byta ut det till dig. Kostade mig en 100 lapp. Nu känner man sig mkt tryggare!

Är man inte intresserad av att lära sig något själv så går det säkert jättebra...
 
Är man inte intresserad av att lära sig något själv så går det säkert jättebra...

Har du lust att lära dig hur det är när kedjan smäller av vid 200km/h eller 10.000rpm så kör på! Jag hade iaf inte satsat på biltemas lås & Verktyg för att lära mig. Tror inte så värst på de. Men alla är vi olika:tummenupp
 
Den allmänna nervositeten för att en nitning inte ska hålla är grundad på lättkurerad okunskap.
Gör ett experiment; (kostar iofs ett kedjelås)
Ta ett kedjelås och två småbitar av en kedja. Sätt dit kedjelåset i kedjebitarna, lägg upp på ett städ, skruvstycke eller annat stadigt underlag. Klipp till varje nit ett par ggr med en kulhammare och försök sedan dela låset, t ex med en skruvmejsel eller liknande, för att kolla hur hårt det sitter.
Det förekommer endast mycket små laterala krafter om kedjan sitter riktigt i linje. Därför behövs det inte särskilt mycket stukning för att nitlåset ska hållas ihop.
 
Har du lust att lära dig hur det är när kedjan smäller av vid 200km/h eller 10.000rpm så kör på! Jag hade iaf inte satsat på biltemas lås & Verktyg för att lära mig. Tror inte så värst på de. Men alla är vi olika:tummenupp

Jag har inte läst ett ända inlägg här om att biltemas kedjelås/kedja har gått av. Där emot har jag läst flera om att deras lås är hårda och att deras verktyg kan pajja om man går på för hårt. Men nu har jag fått flera utförliga svar om varför det händer och hur jag ska gå till väga. Tidigare åkte jag med clipslås men det gav sig efter tre säsonger så nu tänkte jag nita. Tro mig det finns så mycket annat på min skithoj som kan gå sönder så kedjan är det minsta jag är orolig för.


Så nu har jag gått lös med kulhammaren, jag lyckades banka ut skallen från 5,4mm till 6,0 så det ska duga.
 
Last edited:
Där ser man, min låsning av biltemas 530 kedja såg ut som på första bilden o det gjorde jag med biltemas verktyg. Den har hållt 7 bandagar och nästan 1000 mil på väg i år. Och jo, jag har kört den över 200km/h.

Men nitningen på din ser lite sne ut.. antar att det var denna som följde med min kedja..

"Nitlås 530 Street FB-ring "
 
Last edited:
Trevligt litet trådlyft som inte har någonting vettigt med tråden att göra mer än att du vill klaga på att vissa inte rengör sina saker efter varje körning för att dem inte orkar alternativt för att dem tycker att det är helt onödigt för den blir skitig snart igen eftersom den kommer att gazzas med igen typ imorgon.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top