Äntligen slut på tvåtakt vs Fyrtakt

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man får numera köra både tvåtakt och fyrtakt i samma klass, klassen heter ERF och tävlingsformen är långlopp på sex timmar med 2-3 förare, slut på skitsnacket om vad som är bäst, istället så förväntar vi att få se ett flertal nya tvåtaktslag deltaga i ERF nästa år.

Både förare och material pressas till den yttersta gränsen och detta till en rimlig kostnad, tävlingarna sker oftast på Lördagar och man slipper ta ledigt ifrån jobbet eller missa Bingolotto på Söndagen.

Eh!? Din rubrik är fel!!

Äntligen 2-takt vs 4-takt ska det ju heta!

:tummenupp

Med knivskarpa chassin och tillförlitliga motorer kommer tvåtaktarna att sopa banan med alla tunga gathojar. Väl?

Axxexs skrev:
Eh!? Din rubrik är fel!!

Äntligen 2-takt vs 4-takt ska det ju heta!

:tummenupp
Jag menar ju tugget, men visst 2 vs 4 :tummenupp

Var höll du hus i Lördags, du skulle ju vara tankchef :va

Skulle ställa upp me husan om jag inte skulle få byta olja/fylla på två-tre gånger under racet, kanske även ventiljustera ifall den blir tyst...

Nej fyfan, fyrtaktare ska de va! Då har man något å göra under rasterna :tummenupp

Nej men seriöst ska det bli kul att se, hoppas NÅN får äta upp vad de sagt iaf ;D Ska man hejja på nån får man nog lägga sig på tvåtaktarnas sida!

OlleR skrev:
Skulle ställa upp me husan om jag inte skulle få byta olja/fylla på två-tre gånger under racet, kanske även ventiljustera ifall den blir tyst...

Nej fyfan, fyrtaktare ska de va! Då har man något å göra under rasterna :tummenupp

Nej men seriöst ska det bli kul att se, hoppas NÅN får äta upp vad de sagt iaf ;D Ska man hejja på nån får man nog lägga sig på tvåtaktarnas sida!

Det är väl inte oljebyte/ventiljustering förrän efter mellan 5 och 10h?
Kan man köra ökenrace med husa lär det funka på 6-timmars ERF?
Fast husor brukar ju trycka olja ur sig lite här o var, så stor båt är att föredra ;)

oFFkeFF skrev:
Det är väl inte oljebyte/ventiljustering förrän efter mellan 5 och 10h?
Kan man köra ökenrace med husa lär det funka på 6-timmars ERF?
Fast husor brukar ju trycka olja ur sig lite här o var, så stor båt är att föredra ;)
Haha jo, på en ny hoj då. Min dricker nog olja för att fylla på efter två timmars aktiv körning... Av nån anledning blir ventilerna tysta väldigt fort också, sist justerade jag dem efter 6 timmar...

Risig? Jo, nog är det säkert så, men det tar en vecka att fixxa till det och det har man inte råd med mitt i säsongen ;P

*Edit, dricker e väl att överdriva, det kommer ut på vissa ställen å dricks lagomt mycke, men olja går det iaf :tungan

*Edit2, en tvåtaktare på 4cyl 600cc 130hk håller väl lika bra som en fyrtaktare?

Last edited:
De här "taktdiskussionerna" blir bara underligare och underligare. Köra 250R på ett ERF? Varför det, den är ju inte gjord för det. Varför inte en CR250 istället, den är ju inte heller gjord för det :va

abstruse skrev:
Kom igen nu Flipper! Det här tillfället får du ju inte missa!

Det är klart en utmaning jag funderar på att anta. Dock måste jag ju precis som humlan ragga tag på snabba a-förare med bra kondis.
Lämplig cykel för det ska hittas också. Yamaha preferred eftersom man kan renovera veven för inte alltför stora summor, honda är det lite mycket pengar att slänga en kanske fjärdedels vev på.

Bingo skrev:
De här "taktdiskussionerna" blir bara underligare och underligare. Köra 250R på ett ERF? Varför det, den är ju inte gjord för det. Varför inte en CR250 istället, den är ju inte heller gjord för det :va

Finns de som tävlar med cr250 motorer i "våra" chassin borta i USA ;)
Gathojar är ju till för gatan, de kör ju ERF ändå ;)

Bingo skrev:
Troligen vettigare/säkrare/långsammare med en 250SP om man nu väljer tvåtakt.

oFFkeFF skrev:
Det är klart en utmaning jag funderar på att anta. Dock måste jag ju precis som humlan ragga tag på snabba a-förare med bra kondis.

Jättesnabb är jag inte, men på är jag. Ring så kommer jag. :fyllisar

OlleR skrev:
För att gå lite offtopic, varför gör man det?

Lite lägre trimgrad gör ju att det håller längre. Mer bottendrag, men ändå lätt underhållet. Det i ett riktigt chassi ger nog faktiskt rätt mycket bang for the buck.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti