Äntligen fyrtakt i småklasserna

Kan någon berätta vad det står i inlägget ovan. Tack på förhand!

Det spekuleras om att ersätta 250 med 400cc 2-cyl 4-t och 125 med 200cc 1-cyl 4-t.......

Dock väcks frågan om konkurenskraften hos dessa motorkonfig.....

Sen undrar jag hur de hade tänkt med kostanden, vi avhandlade ju konkurens och kostandsaspekten för någon vecka sedan och resultatet var väl att 125/250 har redan idag problem med att få ekonomin att gå ihop och MotoGP blev 8x dyrare med 4-t så det kan bli riktigt kärvt...

Hade det inte varit för att artikeln är skriven av Toby Moody hade jag kallat den värdelös spekulation utan grund.

Last edited:
Äsch, det där skulle redan ha hänt enligt förståsigpåarna 2002. Jag tror inte vi behöver oroa oss än på länge.

Det går ju att sluta att bete sig som en treåring också. Tack på förhand.

Easy now...

Jag läser de första raderna och konstaterar att det KAN bli en ändring 2010 men INGA detaljer har diskuterats. Dock diskuterar man (på fikarasten eller) idén med en 400 cc twin under en övergångsperiod.

.

Sen undrar jag hur de hade tänkt med kostanden, vi avhandlade ju konkurens och kostandsaspekten för någon vecka sedan och resultatet var väl att 125/250 har redan idag problem med att få ekonomin att gå ihop och MotoGP blev 8x dyrare med 4-t så det kan bli riktigt kärvt...

Skulle någon kunna summera varför det skulle bli dyrare med 4-t? Jag har lyckats missa denna eminenta dissekering, tydligen.

Känns som 4-t borde vara billigare eftersom de trots allt kräver mindre underhåll (2-t kräver ju täta kolvbyten osv osv).

Last edited:
Skulle någon kunna summera varför det skulle bli dyrare med 4-t? Jag har lyckats missa denna eminenta dissekering, tydligen.

Känns som 4-t borde vara billigare eftersom de trots allt kräver mindre underhåll (2-t kräver ju täta kolvbyten osv osv).

Och vad kostar en kolv? I sammanhanget ingenting....

Lite serviceintervaller på en Yamaha M1.....

Kamkedja: 60 mil
Kolvar: 80 mil
Ventiler: 80 mil
Vevaxel: 400 mil
Vevhus: 500 mil

Sen kan man ju strunta i varför det blir dyrare om man vill och bara konstatera fakta, att det är det.

Last edited:
Och vad kostar en kolv? I sammanhanget ingenting....

Lite serviceintervaller på en Yamaha M1.....

Kamkedja: 60 mil
Kolvar: 80 mil
Ventiler: 80 mil
Vevaxel: 400 mil
Vevhus: 500 mil

Sen kan man ju strunta i varför det blir dyrare om man vill och bara konstatera fakta, att det är det.

Nu tänkte jag inte på materialkostnaden i första hand, utan snarare att du ska ha 3 gubbar extra på heltid som ska skruva på hojen.

Men visst, säger ni att det är dyrare så är det kanske det. jag har aldrig mediterat över det..

Nu tänkte jag inte på materialkostnaden i första hand, utan snarare att du ska ha 3 gubbar extra på heltid som ska skruva på hojen.

Men visst, säger ni att det är dyrare så är det kanske det. jag har aldrig mediterat över det..

Jag tar en raceklar RS125R, byter kolv och återställer den till raceklar på 20 minuter. Varför ska du ha två man till? Titta på?

Komplexiteten i en 4-t är betydligt större än i en 2-t
I en 2-t snurrar vevaxeln och kolven går upp och ner, that's it.
I 4-t har du dessutom kamdrev, kamkedja(or), kamaxlar, vippor och ventiler.

När man trimmar så räknar man så långt det går, sedan experimenterar man. Det är betydligt snabbare och billigare att leka med portar i en cylinder än med kamaxlar, ventiler, osv.

Jag tar en raceklar RS125R, byter kolv och återställer den till raceklar på 20 minuter. Varför ska du ha två man till? Titta på?

Ja jag har i depån bytt vevaxel på en just havererad TZ350 till att den är klar igen på 1,5 h.
Det skulle jag nog inte fixa på en 4-t.

Last edited:
Som jag hajat det nu så servar man ej heller motorer på banan, utan man byter väl hela motorn rakt av när det är servicetid på någon del i motorn.
En fyrtaktstopp är också rätt mycket mer avancerad än dito tvåtakt, så tillverkningskostnaderna stiger nog enbart på maskintid.
Men blir det inte sepedyrt att köpa/köra en ~400cc v-twin fyrtakt prodracer hade inte jag bangat. Men man får säkert skruva lika mycket som supermono-lirarna..

Men du. Gör dig inte dum nu va? :) Min poäng var att jag menade att 2-t kräver mer/oftare meckande än en 4-t. Sen om det verkligen är så eller inte är en annan femma. men glöm inte att det är just därför många idag köper just 4-t crossar, för att de kräver mindre meckande med. Sen att du byter en kolv på 20 minuter känns helt orelevant.

Jag kan tänka mig att i MotoGP så river man motorn mellan rejshelgerna medans i 250/125 så river man motorn mellan träningspass/kval/rejs. _Då_ känns det som att det är mer krävande att underhålla en 2-t. Att komplexiteten är större i 4-t är det inget snack om.

Fler rörliga delar, som dessutom kostar mer pengar..

Jag förstår inte facinationen av otto-motorn? Visst överladdad är den väl ball, de gamla 1,5l F1 motorerna låg på 1200 hkr.. Det är ju rätt fränt...

/J

Chris - har du några summor på vad delarna kostar på det du räknade upp?

Fler rörliga delar, som dessutom kostar mer pengar..

Jag förstår inte facinationen av otto-motorn? Visst överladdad är den väl ball, de gamla 1,5l F1 motorerna låg på 1200 hkr.. Det är ju rätt fränt...

/J

Chris - har du några summor på vad delarna kostar på det du räknade upp?
Till att börja med är det ju trevligt om en motorcykel låter som en motorcykel.

Till att börja med är det ju trevligt om en motorcykel låter som en motorcykel.

Läste du länken du postade? ;)

"Dorna have a contract with the FIM to run three Grand Prix classes, and there are rumours that the 125cc class may change to 200cc single cylinder engines.

However, there is uncertainty regarding whether they would be as fast as a current 56hp 125cc two-stroke, let alone have the thrill factor or the sound."

Alla förbränningsmotorer med tändstift brukar benämnas otto-motor. Vad vill du köra med - el, diesel?

Fyrtaktsprincipen, som även kallas Ottocykel, har uppfunnits av Nikolaus Otto år 1876. Ottos patent beskriver en fyrtaktsmotor, och ottocykeln är en synonym för de fyra cyklerna i fyrtaktsmotorn...

Men visst idag räknas tydligen alla tändstiftsmotorer in.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla