Ännu fler vajerräcken.. Jippie!

Det är ju inte särskilt förvånande resultat i undersökningen egentligen. Alla vill vi väl ha säkrare vägar, och matas vi med information om hur säkra 2+1 vägar är med vajer så vore det ju anmärkningsvärt om någon skulle tycka att det vore en dum idé att bygga ut fler vägar. Sedan hände ju den där olyckan rätt nyligen som hade kunnat få ett annat händelseförlopp med vajer. Att efter en sådan olycka gå ut med en undersökning påverkar säkert resultatet i den riktning som förespråkare vill.

Personligen gillar jag inte vajer och 2+1 vägar, varken när jag kör bil eller motorcykel. Men jag kan inte förneka att de inte räddar liv. Jag tror det kan vara missvisande att presentera statistik hur mycket säkrare ombyggda vägar blivit. Ofta ingår ju andra åtgärder som höjer säkerheten på vägarna. Det är främst mötesolyckor som minskas med vajer. Studerar man de ombyggda vägarna ser man att utfarterna byggts om med accelerationsfält, separat fil vid vänstersväng, separat avtagsfil etc. Jag skulle dock inte vilja hamna i en situation där jag inte har möjlighet att väja åt ena eller andra hållet om det t ex står ett havererat fordon eller stort djur på avsnittet med en fil omgivet av vajer.

Väl talat. Sedan finns det ju faktiskt tekniska lösningar på hur vajerräcken m.m. kan utformas för att även anpassas efter våra behov. Problemet är ju att Trafikverket med pajasen Tingvall i spetsen skiter fullständigt i det. Vill minnas att jag har läst en intervju med honom där han i sin helhet vill ha bort "dödsmaskinerna" från våra vägar.

Som sagt, jävla pajas.

Han är och har alltid varit blåst i Huvudet och jag kan inte för mitt liv förstå hur denne totalt inkompetente Tingvall får sitta på den posten han gjort i så många år???
Jag skulle bra gärna vilja se vad han baserar sin empiriska undersökning på och varför drar man in personer över 65 år som tycker ditten och datten?
Hälften av dem har inte i trafiken att göra pga att deras fysik och sinnen inte är i det skicket det borde vara för att med vett och sans få framföra ett fordon i trafiken!

Danmark plockade bort sina vajerräcken i samma stund som Sverige började montera sina och det finns alternativa räcken, det var dessa danskarna monterade istället som är både säkrare samt lättare och billigare att reparera.

Jag börjar faen undra om det är Tingvalls svåger som äger vajerräckesfabriken, för bra är eller har de aldrig varit.
ett rätt utfört räcke ser till att hålla fordon på sin egen planhalva medan vajerräckena kraftigt bromsar upp färden och även låser bakomvarande trafik. Fordon som även kommer för nära dras med i olyckan.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...