Ännu en skuren RS

Ripa

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia rs 125 -05
:mad: jaa som det står i rubriken då... min hoj skar när jag körde på motorvägen. lyckligtvis så kom jag undan med livet i behåll då det va en bil som va bara centimetrar ifrån att köra på mig bakifrån... men men nu till frågan..

ni andra som haft en skuren rs, vad kommer det att kosta att fixa den?
jag kan inte fixa det själv så tänkte lämna in på en verkstad.:mad:
 
Runt 1000kr för kolv,kolvringar,nållager om du handlar ifrån tyskland ca 2500kr om du uppsöker en svensk handlare tex starol (för samma saker alltså)

Sen har du antagligen repig cylinder. Skulle cyl se för jävlig ut så det behöver svetsas så kan det bli dyrare men annars så kostar ett nytt nicasilfoder 1500kr om jag mins riktigt.

Nicasolproffsen heter en firma i sverige annars skickar du ned cyl till tyskland så får du en renoverad tillbaka (få betala tror det var 1500kr).

Så du borde kunna komma undan med ca 2500kr.

Men så kan ju vevstake m.m. gått åt pipan eller kanske till och med topplocket om det gått riktigt illa men de har det säkert inte.

Det går att beställa pirat cyl+kolv (trim) men att rekomendera är nog orignal (av egen erfaranhet)

Den skär inte av sig själv, vad har du gjort fel och vad kan du göra för det inte skall hända igen?

#Pressat motorväg?
#Oljepumpen slutade fungera?
#När bytte du kolven senast?
#Rätt justerad avgasport?

edit
Cylinderfotspackning samt topplockspackning glömmde jag. Låt säga ca 200kr.
 
Last edited:
Runt 1000kr för kolv,kolvringar,nållager om du handlar ifrån tyskland ca 2500kr om du uppsöker en svensk handlare tex starol (för samma saker alltså)

Sen har du antagligen repig cylinder. Skulle cyl se för jävlig ut så det behöver svetsas så kan det bli dyrare men annars så kostar ett nytt nicasilfoder 1500kr om jag mins riktigt.

Nicasolproffsen heter en firma i sverige annars skickar du ned cyl till tyskland så får du en renoverad tillbaka (få betala tror det var 1500kr).

Så du borde kunna komma undan med ca 2500kr.

Men så kan ju vevstake m.m. gått åt pipan eller kanske till och med topplocket om det gått riktigt illa men de har det säkert inte.

Det går att beställa pirat cyl+kolv (trim) men att rekomendera är nog orignal (av egen erfaranhet)

Den skär inte av sig själv, vad har du gjort fel och vad kan du göra för det inte skall hända igen?

#Pressat motorväg?
#Oljepumpen slutade fungera?
#När bytte du kolven senast?
#Rätt justerad avgasport?

edit
Cylinderfotspackning samt topplockspackning glömmde jag. Låt säga ca 200kr.
Sen skulle han inte skruva själv, så lägg på 5000kr för arbetet. :gnissla
 
Sen skulle han inte skruva själv, så lägg på 5000kr för arbetet. :gnissla

oj det missade jag.

Hade då inte lämnat in den. Behövs ingen rymdforksare för att fixa till dom där sakerna. Din pappa? Din granne som du erbjuder 500kr?

Sidokåporna, tank, avgasystem ska bort sen är det bara att hugga in. Det är lättmeckat.

Töm kylarvattnet aldra först. Jo avgasporten ska plockas ur cylindern också. Avgasporten är det som sitter ovanför utblåset på cylindern.
 
tack för alla svar!

jaa jag va i mittenfilen på motorvägen skulle precis köra om låg väl kanske i 120km/h.. när den plötsligt börjar tvärbromsa.. bakhjulet svaja så in i helvete och jag kollade i backspegeln och va säker på att jag skulle bli påkörd av en svart bil bakom mej... men jag hade tur att han va vaksam.

jag har en kompis vars farsa skulle kunna fixa den billigare, men problemet är att han har så mycket jobb nu att han inte kan fixa förräns om 2-3 månader.

Jag tror att den separata oljetanken inte fungerar ordentligt.. det är nog därför den skar.. tror jag.

jag är verklilgen värdelös på att mecka med hojar så jag vågar inte göra det här.. tror jag skulle bara förstöra den ännu mer.
 
tack för alla svar!

jaa jag va i mittenfilen på motorvägen skulle precis köra om låg väl kanske i 120km/h.. när den plötsligt börjar tvärbromsa.. bakhjulet svaja så in i helvete och jag kollade i backspegeln och va säker på att jag skulle bli påkörd av en svart bil bakom mej... men jag hade tur att han va vaksam.

jag har en kompis vars farsa skulle kunna fixa den billigare, men problemet är att han har så mycket jobb nu att han inte kan fixa förräns om 2-3 månader.

Jag tror att den separata oljetanken inte fungerar ordentligt.. det är nog därför den skar.. tror jag.

jag är verklilgen värdelös på att mecka med hojar så jag vågar inte göra det här.. tror jag skulle bara förstöra den ännu mer.

Drog du inte kopplingen? ^^:tungan
 
oj det missade jag.

Hade då inte lämnat in den. Behövs ingen rymdforksare för att fixa till dom där sakerna. Din pappa? Din granne som du erbjuder 500kr?

Sidokåporna, tank, avgasystem ska bort sen är det bara att hugga in. Det är lättmeckat.

Töm kylarvattnet aldra först. Jo avgasporten ska plockas ur cylindern också. Avgasporten är det som sitter ovanför utblåset på cylindern.
Jag hade ju också rekommenderat att inte lämna in den, är som sagt lättskruvat. Kostar bara så in i helvete att lämna iväg den. :näsblod

@ Trådskaparen: Sen hoppas jag att du har kollat dödaren? Den kan ställa till duktigt med trassel om man råkat peta på den...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top