Ännu en däckstråd

DJME

Medlem
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000-02
Har ett kass bakdäck på min gixxer och även framdäcket börjar bli lurigt. Originaldimensionen är fram 110/80-18 och bak skall det vara 140/70 18 (sitter ett 150/60 idag). Verkar dock som bakdimensionen verkar svår att få tag i, både 150 och 140 däcket. Har hittat ett bridgestone BT45 som finns i rätt dimension men har hört lite negativt om dessa. Kör idag på Metzeler MEZ1 radial däck och vad jag förstått så är BT 45 ett diagonal. Fälgen bak är ju inte heller mer än 3,5" vilket begränsar valet ännu mer. Pratade med en hojmek som sa att det inte var något problem att kränga på ett 160/60 medans däcksgubben inte rekommenderade det. Känner mig rätt lost. Ett alternativ är att köpa michelin macadam 100 som finns i 150/70 då kan jag få ett likadant fram. annars kan jag köpa ett Metzeler Sportec M1 i originaldimension 140/70 vilket jag helst vill ha. Problemet är då att det inte verkar gå att få tag i likadant framdäck. Kan man då köra på tex MEZ4 fram? :va :confused:
Har noll koll på däcksmodellerna och däckskrängarna här hemma verkar bara vilja sälja det som de har på centrallagret. Någon som kör gixxer med original 18" fäljar som provat olika dimensioner?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti