Ännu en däck tråd...

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Jag letar efter däck till min 660. Har kikat runt lite på sten o grus & mcdackonline samt läst div. trådar.
Känns mest som att det är en djungel där ute.

Jag behöver däck för enbart asfalt, ska tåla hård körning på bana samt ha snabb uppvärmning så man inte drattar omkull på favoritvägen.

Michelin power race verkar bra med olika gummiblandningar, frågan är hur dom håller på bana? Har bara dålig erfarenhet från michelin då jag high sidade min R1 på falken i drygt 170 knyck. Däcken hade mer eller mindre smält ihop till en klibbig sörja efter 15 varv.

Sen har man läst om regndäck fram o soft slicks bak, hur fungerar detta på bana, samt väg?

Alla tips mottages tacksamt...

Regndäck fram på torr asfalt kan väl inte vara ngn höjdare?! :va

Nya Pilot Power 2ct eller Rennsport då!?

Smurfer skrev:
2245956 Jag letar efter däck till min 660. Har kikat runt lite på sten o grus & mcdackonline samt läst div. trådar.
Känns mest som att det är en djungel där ute.

Jag behöver däck för enbart asfalt, ska tåla hård körning på bana samt ha snabb uppvärmning så man inte drattar omkull på favoritvägen.

Michelin power race verkar bra med olika gummiblandningar, frågan är hur dom håller på bana? Har bara dålig erfarenhet från michelin då jag high sidade min R1 på falken i drygt 170 knyck. Däcken hade mer eller mindre smält ihop till en klibbig sörja efter 15 varv.

Sen har man läst om regndäck fram o soft slicks bak, hur fungerar detta på bana, samt väg?

Alla tips mottages tacksamt...
ska du ha lagliga eller race däck?

Smurfer skrev:
2245956 Jag letar efter däck till min 660.......
Först, glöm regndäck på bana om det inte regnar, dom brinner upp (värre än dina highside Michelin). Softa slicks tar åxå slut fort om det är någorlunda varmt, typ >15.

Jag har precis börjat köra med beggade och skurna slicks på min gatmoppe och...... beroendeframkallande kan man ju lätt påstå. Ser inte riktigt hur jag skall kunna gå tillbaks till något annat.

Tidigare körde jag med Pilot Power (inte 2ct) och tyckte dom funkade skitbra. Körde även lite bana med dom på min 525'a och det funkade helt ok. Ang. Michelin och din highside så tror jag inte du skall jämföra din retta med en motard, skiljer ju lite i effekt och vikt så..... Jag känner även folk som åkt bana med Dunlops motsvarande (kommer inte ihåg vad dom heter nu... 208RR?) och tyckt det funkat skitbra.

Däcksval blir ju alltid en avvägning mellan prestanda och hållbarhet så kompromissa måste du ju bara göra. Så, tipset är, försök i första hand att få tag i beggade slicks (hänga på RR'bana och köpa från 250-piloterna?) och skär till dom så dom klarar lite regn på gatan. I andra hand, kolla på Power 2ct , Sportec M3 (vet inget om dom men dom har fått fin press och jag har själv åkt på M1'orna och dom var helt ok för både gata och bana) eller Dunlop 208RR.

Pirelli känner jag inte någon som åkt både gata och bana med så där så..... Continental däremot funkar inte på bana enl. dom jag känner som testat. Klart oberäkneligt.

Som en liten outsider vill jag kasta in Maxxis och deras gatgodkända skurna slicks. (http://www.aaa-racing.com/products.asp?category=Supermoto+Tyres&subcategory=Race+Pre-Cut+Slicks) Vet inget om dom alls men billiga är dom. Jag har kört på Maxxis Intermediates på gatan tidigare och till det funkade dom perfekt. På bana däremot då hade dom en tendens att gå varmt.

Mina 2 cent.....
.

liljekvist skrev:
2246018 ska du ha lagliga eller race däck?
Spelar ingen roll :)

Spider skrev:
2246044
Jag har precis börjat köra med beggade och skurna slicks på min gatmoppe och......

Va inne lite på beg. skurna slicks men hur är greppet vid nerlägg? Brukar racedäck som gått 15-20 varv fortfarande ha grepp kvar för 20 varv med motard? Är ingen motard fantom på bana ska väl tilläggas då jag i princip precis börjat med motard.
Tack för ett långt utförligt svar :tummenupp

P.S vad är ett rimligt pris för ett set 160-60-17 / 120-70-17 ?
Går det att kränga på fetare däck, annan profil?

Smurfer skrev:
Va inne lite på beg. skurna slicks men hur är greppet vid nerlägg? Brukar racedäck som gått 15-20 varv fortfarande ha grepp kvar för 20 varv med motard? Är ingen motard fantom på bana ska väl tilläggas då jag i princip precis börjat med motard.
Tack för ett långt utförligt svar :tummenupp

P.S vad är ett rimligt pris för ett set 160-60-17 / 120-70-17 ?
Går det att kränga på fetare däck, annan profil?

Inga problem med racedäck som gått så lite (förutsatt att dom inte brunnit/korvat sig rejält eller nåt sånt så klart), det finns mycket motard kvar i dom. På gatan så åker du ju dessutom till allra största delen rakt upp och ner och där är ju racedäcken nästan oanvända.

Pris.... mycket beroende på skick... allt ifrån 500 - 1500 för ett par. För 1500 skall dom vara riktigt fina, nästan oanvända. Sen skall du oxå veta att en motard normalt sliter två backdäck på ett framdäck så andra gången köper du bara ett bakdäck.

Fetare däck vill man inte ha, dels får det inte plats och dels så blir profilen väldigt toppig och skum på din 5-tumsfälg. Jag snackade med Willi Reiter i depån på senaste SM'et och kollade lite vad vinsten med den breda svingen som han kör med nere i Österrike var. Han sa att dom hänger in en 5.5-tumsfälg med ett 160-däck på för att få en plattare profil. Detta för att få bättre kontroll på slides'en o.dyl. Det som försämras är att det är lite jobbigare/brytigare att 'flicka' hojen.

.

Får jag bara låna tråden en sekund... tack :)

Är det idiotiskt att köra med ett använt Pilot sport fram tillsammans med ett nytt Pilot power bak? Tänkte på risken för framhjulssläpp osv. Jag har tänkt köra lite bana men mestadels gatåkning. Ja och det gäller min Husa.

Hsb-Chrille skrev:
Är det idiotiskt att köra med ett använt Pilot sport fram tillsammans med ett nytt Pilot power bak? Tänkte på risken för framhjulssläpp osv. Jag har tänkt köra lite bana men mestadels gatåkning. Ja och det gäller min Husa.
Ingeting är idiotiskt om det är det man har och det är det som gör att man kan ha kul på hojen. Jag menar, om alternativet är att inte köra eller skjuta ekonomin i sank så.....

På gata är jag ganska övertygad om du kommer att märka någon större skillnad om du skulle hänga dit ett Power även fram. Faktiskt är det så också på bana. Allt beror på hur mycket du laddar och hur duktig du är.

Sen har ju folk olika teorier och personliga preferenser om hur man vill ha det om det skall släppa; skall det släppa fram eller bak först ? Sen tycker man själv säkert att det ena är lättare än det andra att hämta hem/rädda.

Alltså, kör med det du har och känn efter, byt sen om det inte funkar. Lägg inte ut en massa pengar i onödan innan du ens testat.

.

Last edited:
Smurfer skrev:
2246772 Då vet man lite mer på vad man ska rikta in sig på i däck djungeln :tummenupp

Om du vill ha bra däck skall du handla skurna slicks från enginehardware.se

Jag har dom på min hojj. Har ej testat dem ännu men dom skall vara bra och kostar inte mycket .

vart på enginehardware.se hittar man dom däcken, har kollat sidan om och om igen, men hittar inga däck?

såg ju rejsiga ut
91745.jpg

Last edited:
Jag köper beggade slicks ifrån en 250-åkare o det funkar kanon. Skär dom själv när jag får hem dom , har provat lite olika mönster o har efter drygt ett års tester kommit fram till att det räcker med att skära smala spår , för att få bort eventuellt vatten. O ju mindre gummi du tar bort , desto mindre är risken för obalans. ( Vem balanserar ett motarddäck ??? Inte jag !.. :) )

Inga problem med uppvärmningstider , utan är det bara lite värme i luften , så greppar de direkt... I alla fall för gatan. Åker man däremot på den lokala gocart-banan , så brukar jag värma ca 1-2 varv , innan det går att gå på lite hårdare. Sen är greppet ÖVERLÄGSET ! :tummenupp

Ångrar jag nästan att jag köpte PilotPower och inte gamla bandäck direkt nu!

Hur är det när man åker gata med gamla bandäck och kör utan skuret mönster.
Är det som med gatdäck. Man kör tills korden är framme eller är det något annat man ska kolla på?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT