Ändra tjänstevikten

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
DRZ400sm
Tänkte bara höra om det är någon här på sh som vet om det går att ändra tjänstevikten i regbeviset på något sätt?
Och i så fall hur krångligt det är och vart vikten i så fall skulle kunna komma ifrån?
I mitt fall skulle detta göras just för att komma inom 0,16 kw/kg...

Det som generellt sett väger mest på hojar är ju oundvikligen motor och ram. Efter det är det fälgar som framförallt väger mycket. Byter du original mot ett par lättare alu- eller magnesiumfälgar spar du lätt 10-20kg. Detta kostar ju dock en hel del, begagnat mellan 5-10000kr för en uppsättning, nytt allt mellan 10-35000kr. Annars är det onödig plast man kan ta bort, kapa ner kabelstam och ta bort onödiga delar. Finns en jäkla massa sätt att ta bort vikt.

Vill du ha ner vikten i reg. beviset så måste du ju givetvis göra en ny registreringsbesiktning utav hojen.

Min fråga är dock, varför ska du ha bort vikt? Tar du bort vikt får du ett högre vikt/effekt-förhållande. Är du ute efter att sänka vikt/effekt-förhållandet så gör du det genom att strypa motorn.

Last edited:
Eventuellt så kan du ändra vikten på ett fordon vid en registreringsbesiktning. Det brukar dock krävas att man gjort någon större förändring, t ex monterat dragkrok på bil. Jag vet inte om man bara kan begära en omregistrering ändå eller vad som gäller för MC.

Bäst är att ringa och höra med Bilprovningen om det går att ändra tjänstevikten på något sätt.

Min fråga är dock, varför ska du ha bort vikt? Tar du bort vikt får du ett högre vikt/effekt-förhållande. Är du ute efter att sänka vikt/effekt-förhållandet så gör du det genom att strypa motorn.
Jag tolkar det som att vikten ska upp på hojen. Han vill veta hur han ska kunna lägga till vikt, var den ska komma ifrån.

Last edited:
Det som generellt sett väger mest på hojar är ju oundvikligen motor och ram. Efter det är det fälgar som framförallt väger mycket. Byter du original mot ett par lättare alu- eller magnesiumfälgar spar du lätt 10-20kg. Detta kostar ju dock en hel del, begagnat mellan 5-10000kr för en uppsättning, nytt allt mellan 10-35000kr. Annars är det onödig plast man kan ta bort, kapa ner kabelstam och ta bort onödiga delar. Finns en jäkla massa sätt att ta bort vikt.

Vill du ha ner vikten i reg. beviset så måste du ju givetvis göra en ny registreringsbesiktning utav hojen.

Fast nu ville han ju höja vikten... inte sänka den.

Om jag inte minns fel så kan man beställa reg-besiktning och kräva att väga hojen samt att de siffrorna skrivs in i regbeviset. Om så är fallet så är det bara att fylla sadeln med bly och köra dit den. Ring och hör med bilprovningen!

Jag tolkar det som att vikten ska upp på hojen. Han vill veta hur han ska kunna lägga till vikt, var den ska komma ifrån.

Ingen aning hur man ska göra det på ett snyggt och effektivt sätt. Man brukar ju i vanliga fall inte vilja göra en hoj tyngre. Vill man ha ett visst vikt/effekt-förhållande så stryper man antingen effekten (eller tar ut mer) eller sänker vikten på fordonet.

Tror det kan bli svårt att höja vikten på fordonet och motivera det vid en registreringsbesiktning. Hur ska du göra? Skruva fast blytackor på ramen? Tror bara det skulle räknas som säkrad last och inte till själva tjänstevikten.

Stryp den istället. Betydligt enklare. Ska du ändå bort med vikterna efter besiktning så kan du ju lika gärna plocka ut eventuella strypningar istället. Precis lika olagligt.

Last edited:

Precis!
Och största problemet är att det verkar vara lite klurigt att strypa just den modellen jag är sugen på, helfordonsgodkänd och verkar inte finnas färdiga papper så inte ens säkert det går, och om inte det går skulle det vara ett alternativ att öka vikten då det endast handlar om runt 10kg... om det nu ens är ett alternativ

Precis!
Och största problemet är att det verkar vara lite klurigt att strypa just den modellen jag är sugen på, helfordonsgodkänd och verkar inte finnas färdiga papper så inte ens säkert det går, och om inte det går skulle det vara ett alternativ att öka vikten då det endast handlar om runt 10kg... om det nu ens är ett alternativ

Är det KTM du funderar på?
625:an och höja vikten, går tydligen inte pga helfordonsgodkännandet. Men väljer du nån annan av KTM's modeller, som har högt angivtet kw så finns det lösning.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back