Ändra regionskoder på DVD-filmer

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
har ändrat några ggr och det finns ett max antal (5ggr i mac) och nu har jag tyvärr ändrat till region 1 och kan ej ändra fler ggr:

finns det något sätt jag kan komma runt detta problem och ändra tillbaka till vår region, dvs 2?

tacksam för svar.

edit: har en macbook, nått år på nacken.

Last edited:
googla din dvd och "firmware update region free"

btw: det är inte filmerna du ändrar, det är spelaren

precis, menar min dvd-spelare i datorn.

hur vet jag vad min spelare heter?

Det hittar du i enhetshanteraren. Kontrollpanelen/System/Maskinvara/Enhetshanteraren om du har Win XP.
Ligger väl på ungefär samma ställe i Vista eller Win 7 misstänker jag.
Det ligger en benämning som brukar heta typ DVD-/CD-enheter. Där under står din spelare listad om du trycker på plustecknet.

Sen är det bara att googla.
Ett tips för att slippa sådana problem är annars att rippa skivorna till hårddisken med DVD-decrypter som ISO-fil och sedan mounta dom med exempelvis Daemon Tools. Då slipper man ändra region och greja.
Gör du spelaren regionfri så behövs ju inte det men annars är det ett bra knep.
Med det knepet kan man få batterierna att räcka lite längre om man tittar på film på en laptop då man inte har någon DVD läsare som drar ström medan man tittar.

Det hittar du i enhetshanteraren. Kontrollpanelen/System/Maskinvara/Enhetshanteraren om du har Win XP.
Ligger väl på ungefär samma ställe i Vista eller Win 7 misstänker jag.
Det ligger en benämning som brukar heta typ DVD-/CD-enheter. Där under står din spelare listad om du trycker på plustecknet.

Sen är det bara att googla.
Ett tips för att slippa sådana problem är annars att rippa skivorna till hårddisken med DVD-decrypter som ISO-fil och sedan mounta dom med exempelvis Daemon Tools. Då slipper man ändra region och greja.
Gör du spelaren regionfri så behövs ju inte det men annars är det ett bra knep.
Med det knepet kan man få batterierna att räcka lite längre om man tittar på film på en laptop då man inte har någon DVD läsare som drar ström medan man tittar.

ok, nu har jag iof en mac...men tror jag vet hur jag ska söka för att hitta dvd-spelaren...

ok, nu har jag iof en mac...men tror jag vet hur jag ska söka för att hitta dvd-spelaren...

Om du inte hittar, klicka på äpplet i meny-raden, välj "Om den här datorn", klicka på "Mer info...", välj Serial ATA (eller ATA, om den är gammal MacBook i plast), antagligen heter den nåt i stil med "HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N". Det är det sista som är modellnumret. Kolla sen här vilken firmware du behöver: http://www.macbook-fr.com/dossiers/dvd_region_free_en_article30.html

Har inte testat på min egen MacBook så vet inte hur det funkar. På en PowerBook jag hade tidigare funkade det dock smärtfritt.

Om du inte hittar, klicka på äpplet i meny-raden, välj "Om den här datorn", klicka på "Mer info...", välj Serial ATA (eller ATA, om den är gammal MacBook i plast), antagligen heter den nåt i stil med "HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N". Det är det sista som är modellnumret. Kolla sen här vilken firmware du behöver: http://www.macbook-fr.com/dossiers/dvd_region_free_en_article30.html

Har inte testat på min egen MacBook så vet inte hur det funkar. På en PowerBook jag hade tidigare funkade det dock smärtfritt.

cool - tack!

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back