Ändra förspänning med ABS/PVC-rör

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Har ganska mycket häng på min FZR600 fram och tänkte göra lite det bästa av situationen och öka förspänningen lite.

Eftersom framgaffeln saknar "Preload adjusters" så tänkte jag öka förspänningen med hjälp av egentillverkade distanser.

Inne i framgaffeln finns två stålrör med diametern 32mm (Markerade med en grön pil), jag tänkte byta ut dessa mot två stycken PVC-rör med diametern 32mm och valfri längd.

Frågan är då är detta smart? Kommer PVC-rören att hålla för påfrestningarna samt kemikalierna?




Hittade denna mening på FZRArchives och det verkar som folk gjort detta först.

"Many road racers make their own spacers out of PVC tubing because it's light, easy to cut and fits nicely inside most fork tubes. Using PVC, you can cheaply manufacture several"



windows 7 screenshot
 
Får du tag i rätt diameter borde det funka. Gaffeln bottnar innan fjädrarna blir stumma så förutsatt att röret är tillräckligt tjockt så är det inga problem.
 
Får du tag i rätt diameter borde det funka. Gaffeln bottnar innan fjädrarna blir stumma så förutsatt att röret är tillräckligt tjockt så är det inga problem.

https://www.byggmax.se/badrum/avlopp-inomhus/rörtillbehör/rör-abs-grå-p31254

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/PP-ror-2000018289/

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...vlopp/vattenlas-och-tillbehor/abs-ror-430136/


Jodå finns lite olika att välja på Byggmax och Jula säljer 32mm i ABS medan biltema säljer 32mm i PP.
 
Last edited:
Får du tag i rätt diameter borde det funka. Gaffeln bottnar innan fjädrarna blir stumma så förutsatt att röret är tillräckligt tjockt så är det inga problem.

Hmmmm.... Gaffeln bottnar väl NÄR fjädern blir stum (är max hoptryckt)?
 
Hmmmm.... Gaffeln bottnar väl NÄR fjädern blir stum (är max hoptryckt)?
Beror på det där. Vanligast är det väl att gaffeln maxkomprimeras och slår i ändläget/bottnar (du vet den där gummikudden som ni rejsåkare tar bort för att vinna några mm i längre fjädringsväg) men om man som TS modifierar distansen och gör det för mycket kan det bli så att fjädern "bottnar" före gaffeln.
 
De allra flesta framgafflar bottnar "metall mot metall" långt innan fjädern bottnar varv mot varv. Framgaffelns "metall mot metall" stopp sker vanligtvis genom att innerröret bottnar mot ytterröret eller mot något anslutet till ytterröret.

De allra flesta framgafflar har också någon form av progressivt stopp, det vill säga ett bumpgummi eller ett hydraulstopp som träder in lite eller mycket före framgaffeln bottnar "metall mot metall". Fordonsindustrin har ett antal konstiga regler om att produktionshojar måste kunna passera farthinder i hög hastighet med full broms utan att bottna framgaffeln "metall mot metall". Produktionshojar har därför väldigt långa bumpgummin och väldigt långa hydraulstopp som inverkar negativt på prestandan vid bankörning eftersom man inte får ut fullt slag om man inte passerar ett farthinder...

Enligt trådstartaren förspänns fjädern med ett stålrör diameter 32 mm. Varför inte bara göra ett stålrör diameter 32 mm som är lite längre än original stålrör...? För mig låter detta lättare att hitta och du behöver inte oroa dig för kvaliteten hos ett okänt plastmaterial (något som inte ens säljaren kan svara på). Hitta lämpligt stålrör och såga hyfsat rakt med bågfil...?

Var dock försiktig med att lägga på för mycket förspänning, annars kanske fjädern blir det verkliga stoppet.
 
Jag brukar schimsa med brickor/passbitar ovanför befintligt rör.
Hade inte använt avloppsrör tänkta för montering ovan jord eftersom de tenderar att spricka vid relativt låg belastning. Eftersom du hittat en referens som säger att många använder PVC-rör så sikta på sådana då de brukar vara tryckklassade och sådeles är stadigare än avloppsrören.
http://www.dammbutiken.se/pvc-ror/
 
Antar att du har tänkt använda dig av VP-rör. Tänk då på att inte använda dig av den halogenfria varianten.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Hur gammal är din FZR600 ?
Det finns ju en möjlighet att fjädrarna sackat ihop med åren och jag hade ju gärna kollat i Servicehandboken eller Haynes vilket som är minsta fria längd på fjädern innan den ska bytas.
För är det så att fjädern blivit för kort och du löser problemet med hänget med PVCrör / stålrör / brickor så kanske det finns risk att fjädern bottnar. Före gaffeln. I trafiken om nått händer. Tex en rejäl grop i asfalten.
Och groparna finns, speciellt på mindre vägar.
Och bottnar fjädern så ser jag det inte som otänkbart att gängorna på "1" brister, speciellt om gängorna på "1" är i aluminium.
Och då kommer 1,2,3,4,5 i rask takt upp ur gaffeln, bla annat beroende på gastrycket i den komprimerade gaffeln.
Och då ska du inte ha hjälmen / huvudet ivägen.
Jag har sett foton av hålet i dubbla gipsskivor efter hur en dåligt pressad ändhatt på ett rör släppte vid tryck lägre än 8 bar. Vid provtryckning/täthetskontroll med luft från en liten kompressor.
Ett perfekt runt, DN50 hål.
Och jag har bottnat gaffeln på Sprint RS en gång. Det lät som ett hammarslag när jag en varm sommardag med Pirelli Diablo Rosso Corsa bromsade som jag aldrig gjort förr eller senare.
På grund av bristande uppmärksamhet.
Men det var ju längst ner gaffeln bottnade på Sprint RS. Inte fjädern.
Som tur va, tror jag, för 1 är gjord i aluminium på Sprint RS.
 
Beror på det där. Vanligast är det väl att gaffeln maxkomprimeras och slår i ändläget/bottnar (du vet den där gummikudden som ni rejsåkare tar bort för att vinna några mm i längre fjädringsväg) men om man som TS modifierar distansen och gör det för mycket kan det bli så att fjädern "bottnar" före gaffeln.

Sedär!!!:tummenupp
 
Sätt i lite spänstigare fjädrar när gaffelbenen ändå är isär...
 
Okej skall försöka förklara hur jag tänkt göra nu efter lite betänketid och råd från er.


Börjar med att säga att jag skippar hela tanken med PVC/ABS-rör då jag var och klämde på ett PVC/ABS-rör, det var ingenting som verkade särskilt stabilt så hoppar det...


Problemet jag har nu är att standarddimensionerna för vanliga rör verkar vara 28mm eller 35mm, vilket gör att jag inte kan hitta ett 32mm rör. Funderar just nu på att stoppa in ett 28mm rör istället eftersom det borde kvitta om röret är 4mm mindre i diameter än framgaffeln då röret bara agerar distans och aldrig flyttar på sig eller?


Tanken med brickor har jag också tänkt på men anledningen till att jag inte stoppar i brickor är att jag helt enkelt inte kan hitta brickor med en diameter på 32mm.


Sen tänkte jag göra såhär för att kontrollera att jag inte bottnar fjädern vid max komprimering av framgaffeln.

1: Tar av toppbulten som förspänner fjädern (Nr 1 på bilden)

2: Nu kan jag flytta upp framgaffeln till max komprimerings läge och markera ändläget buntband och tejp.

3: Varje gång jag lägger på mer förspänning så kontrollerar jag helt enkelt om framgaffeln når sitt ändläge genom att gunga hojen

4: Når gaffeln sitt ändläge så är det lugnt då kommer gaffeln bottna precis som tänkt.:banana

5: Når den inte sitt ändläge dvs det är fjädern som bottnar så får jag helt enkelt minska förspänningen tills det att framgaffeln bottnar som tänkt.:mad:




Sen har även flera av er rätt jag borde byta ut fjädrarna i gaffeln mot ett par styvare men tänkte laborera med detta lite själv först, fjäderbyte kommer antagligen ske under vintern istället så är det klart till nästa säsong.... :D







 
Last edited:
Du kan ta reda på hur lång fjädern är komprimerad genom att genom att spänna ihop den med två brickor , två muttrar och en gängad stång.
Eller räkna ut det genom att mäta trådtjockleken och räkna antalet varv, 4 mm trådtjocklek och 4 0 varv, ja då blir den komprimerad 4 x 40 = 160mm
Sedan kan du ta ett 32mm PVC rör och såga av 160mm långt, släppa ner i hålet, släppa ner stålröret, mäta avståndet till stålröret A och mäta hur långt "1" sticker ner B, Största distans blir då = A - B Men jag hade inte vågat mig på längre än A - B - 5mm, säkerhetsmarginal.
Och just distansen över stålröret skulle kanske kunna göras av PVC rör ?

En alternativ metod skulle ju vara att sträcka ut fjädern så den blir lite längre.
Än vad den är idag......
Men var försiktig, går nått av när du sträcker, kan nån i närheten träffas av en stålfjäderbatong. Kan bli :död.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top