Äldre personer i olyckor och statistik

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Det undrar jag också. När man läser om dödsolyckor med MC är föraren ofta 60 plus, även 70-75-åringar är vanligt förekommande.
 
Skulle tro att en förklaring kan vara en hög medelålder bland motorcyklister. Medelåldern bland landets MC-ägare är 54 år, vilket skall jämföras med medelåldern på 42 år bland de förolyckade. En tredjedel av de de förolyckade i statistiken du tar upp är yngre än 30 år, vilket sannolikt är en ganska stor överrepresentation jämfört med hur stor andel av MC-ägarna som denna åldersgrupp verkligen utgör.

MC-förare blir tyvärr allt äldre.
 
Det undrar jag också. När man läser om dödsolyckor med MC är föraren ofta 60 plus, även 70-75-åringar är vanligt förekommande.
Hade varit intressant att veta vilken hoj, känns som det var sjukt mycket olyckor när folk kör HD. Tex nu i sommar var det antal olyckor när HD hade event på Öland. Samt också en teori är att väldigt många "fått" sitt körkort. I alla fall 60+ år. Det som är yngre behövde bara ta 125cc (väldigt lätt som jag förstår det) sen fick det automatiskt tung när det var 18 år.
 
Skulle tro att en förklaring kan vara en hög medelålder bland motorcyklister. Medelåldern bland landets MC-ägare är 54 år, vilket skall jämföras med medelåldern på 42 år bland de förolyckade. En tredjedel av de de förolyckade i statistiken du tar upp är yngre än 30 år, vilket sannolikt är en ganska stor överrepresentation jämfört med hur stor andel av MC-ägarna som denna åldersgrupp verkligen utgör.

MC-förare blir tyvärr allt äldre.
Absolut kan också tänka mig att det också kör antal fler mil per år än det som är yngre än 30 år. Ett tag verkade som det absolut inte ville ha fler motocyklar i trafiken. Det var riktigt svårt att ta mc kort. Nu känns det mer strukturerat med nya eu regler.
 
Äldre hojförare tenderar att köra betydligt många mer mil än yngre, mer tid och bättre ekonomi, och dom har hojen som intresse snarare än bara en cool grej. Då ökar ju också risken för att något händer, exponeringstid.

Sen blir man ju också känsligare med åren, det som för en hyggligt tränad 30-åring bara är en jävla smäll med en hel del rehab kan vara fatalt för någon som är dubbelt så gammal.
 
Absoluta tal är alltid riskabelt att mäta med. Man vill se vilka åldersgrupper som är överrepresenterade i olyckor.
 
Absolut kan också tänka mig att det också kör antal fler mil per år än det som är yngre än 30 år. Ett tag verkade som det absolut inte ville ha fler motocyklar i trafiken. Det var riktigt svårt att ta mc kort. Nu känns det mer strukturerat med nya eu regler.
Ja, sen sker ju inte heller "påfyllningen" underifrån från speciellt unga åldrar. Medelåldern bland de som tar A-körkort är omkring 35 år, betydligt lägre för A1 och A2 så klart, men där är å andra sidan det faktiska antalet väldigt lågt. Färre än 5000 personer i Sverige under 25 år äger en MC idag.

Min gissning är att olyckstalen bland unga inte riktigt heller speglar "riktiga" motorcyklister fullt ut, utan inkluderar en hel del personer som saknar körkort, kör på stulen hoj osv.
 
Skulle tro att en förklaring kan vara en hög medelålder bland motorcyklister. Medelåldern bland landets MC-ägare är 54 år, vilket skall jämföras med medelåldern på 42 år bland de förolyckade. En tredjedel av de de förolyckade i statistiken du tar upp är yngre än 30 år, vilket sannolikt är en ganska stor överrepresentation jämfört med hur stor andel av MC-ägarna som denna åldersgrupp verkligen utgör.

MC-förare blir tyvärr allt äldre.
Intressant, visste inte att medelåldern var så pass hög som 54år. Förr var det mest yngre som körde hoj, när man blev äldre och "förståndig" slutade man åka. Bekvämlighet, riskmedvetenhet, familjeliv och andra intressen gjorde att man gav upp hojåkandet med åren.
 
Inte dem i statistiken :gråta
Sant, även om det är tråkigt att det fylls på med allt färre unga nya motorcyklister är det ju tragiskt med de som faller ifrån på grund av olyckor. Vi borde ha allt fler som börjar köra hoj när de är unga och sedan får ett långt och härligt liv på motorcykel.
 
Intressant, visste inte att medelåldern var så pass hög som 54år. Förr var det mest yngre som körde hoj, när man blev äldre och "förståndig" slutade man åka. Bekvämlighet, riskmedvetenhet, familjeliv och andra intressen gjorde att man gav upp hojåkandet med åren.

Värt att veta:

Medelåldern bland SMC-medlemmarna är LÄGRE än MC-kollektivet i stort.

Det är även högre andel kvinnor.

Som Jesper sade vid något (säkert flera) tillfälle: ”SMC är en feministisk ungdomsorganisation!”

Allt är relativt, men det kan vara bra att ha i minnet när man tror att det bara är gråskägg inom SMC…
 
Intressant, visste inte att medelåldern var så pass hög som 54år. Förr var det mest yngre som körde hoj, när man blev äldre och "förståndig" slutade man åka. Bekvämlighet, riskmedvetenhet, familjeliv och andra intressen gjorde att man gav upp hojåkandet med åren.
Sedan jag tog hojkortet har medelåldern för hojkollektivet stigit med ungefär 1 år per år. Det har varit väldigt dåligt med påfyllning.
Det var inte så mycket att ungdumarna slutade köra hoj, de tog nog mest ett uppehåll medans där fanns småbarn och annat glötteri, sedan skaffade de hoj igen när livet tillät.
Vad gäller flingpaketshojåkarna så var det högst påtagligt när den sista klumpen av dem fyllde 40. Det året syntes det definitivt i statistiken att den gruppen skaffade hoj och började köra ihjäl sig direkt. Gärna på en HD.
 
Hade varit intressant att veta vilken hoj, känns som det var sjukt mycket olyckor när folk kör HD. Tex nu i sommar var det antal olyckor när HD hade event på Öland. Samt också en teori är att väldigt många "fått" sitt körkort. I alla fall 60+ år. Det som är yngre behövde bara ta 125cc (väldigt lätt som jag förstår det) sen fick det automatiskt tung när det var 18 år.
Du har så rätt och börjat som jag med 30 hk hoj och överlevt till pensionärsålder.
Och allt färre unga tar MC-kort.
Så medelåldern på olycksförarna och deras passagerare blir allt högre.
 
Har fortfarande lite svårt att ta till mej vissa delar av sån här statistik när jag inte vet hur andelen "riktiga" motorcyklister vs körkortslösa, alkohol/drogpåverkade och kanske även stulen mc, räknas...

I slutändan har det kanske inte så stor betydelse men för den allmäna bilden av mc kollektivet tycker jag att det spelar roll...
 
Dom som tog körkort för bil före 1 Januari 1976 fick ju AB, dvs mc kort på köpet... Den kategorin är idag 65 eller äldre..
Att folk tog körkort för mc/125 som 16 åringar å sen vid 18 års dagen fick köra tung eller obegränsad som de heter idag behöver inte betyda att dom förarna är sämre ...

Att många är äldre som omkommer kan mer bero på att man säkert inte kört hoj på många år å sen senare i livet finns tid å pengar att förvärkliga sina mc drömmar.. Skulle vara färkvara på körkort..
Idag kan typ Svenne 70 köpa en värsting hoj å köra lagligen även om han aldrig ägt eller kört en hoj..
 
Alla körkort borde förnyas var tionde år.
Det räcker med läkarkontroll och teoriprov.
 
Alla körkort borde förnyas var tionde år.
Det räcker med läkarkontroll och teoriprov.
Jag är inne på det motsatta. Jag tycker man ska göra det enklare och billigare att ta körkort. Jag tror att man då får många som i dagsläget kr helt utan utbildning att faktiskt utbilda sig.

Sen ser jag det såklart också som en frihetsfråga och ekonomisk fråga. Jag tycker fler borde få möjligheten att köra olika fordon. Kraven borde minskas något och kostnaden bli lägre. Sen kommer fler med körkort leda till fler jobb.

Jag kom undan riktigt billigt och snabbt med a-kort. Typ 7 veckor och 20ksek från det att jag bestämde mig. För många tar det ett halvår-två år och kostar 50-100ksek.

Allt handlar ju om balansen mellan förhindrande av olyckor och frihet/kostnad att köra. Den balansen vrids ständigt mot förhindrande av olyckor. Där anser jag att man kan vrida tillbaka något. Frihet är minst lika mycket värt.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top