Äldre 600 och premie

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Tjabba,

Jag har varit ur svängen ett par år men ska ge efter till mitt återfallssug nu till våren. Jag ska köpa mig en billigare 600 mellan 1991 och 1994, typ CBR eller FZR.

Vad kan man tänkas betala i premie? Är född -73 och bor i zon 1.

Skiter dom förresten fortfarande i om hojen är strypt eller inte? Är väl ursprungseffekten som räknas?

Tacksam för svar.

Jag har en 600 på 74 kw från -92. Betalar 663 kr/månad halv o e 21 år, haft körtkort i två år till sommaren. Bor i skövde så antar att det är en hyffsad låg zon premie!

/ Hannes

Lite för gammal hoj men ändå...

Hoj: CBR 600 -87
Bor: Sundbyberg, zon 1 tror jag.
Ålder: 29
Bolag: Länsförsäkringar
Pris: 12000 halvf/helår (inte helt säker men runt den summan)
Övrigt: Har alla försäkringar på LF, bil-kk utan krock i 10 år, mc-kk ca 2 år.

Förbannat dyrt tycker jag men det var det billigaste jag fick när jag skulle försäkra den. Ska ringa runt en ny vända i april när den ska ut ur ladan igen.

Totalt oviktig info: Bilförsäkringen står på tjejen som inte ens har kk, det är lika billigt att försäkra den för henne som för mig som har kört prickfritt i 10 år :confused:

Det är ju fan helt sjukt. Då har man ju betalat värdet på sin hoj på två år. Trodde att dom hade blivit lite snällare mot gamla 100 hk hojar.

Länsförsäkringar va ca dubbelt så dyrt jämfört med alla andra, dom andra gick rakt på effekt så du bör nog komma undan bra mkt billigare än de där! Har du verkligen ringt alla?

/ Hannes

smasseman skrev:

Förbannat dyrt tycker jag men det var det billigaste jag fick när jag skulle försäkra den. Ska ringa runt en ny vända i april när den ska ut ur ladan igen.

Totalt oviktig info: Bilförsäkringen står på tjejen som inte ens har kk, det är lika billigt att försäkra den för henne som för mig som har kört prickfritt i 10 år :confused:

Ring TH!
De verkar ha blivit mycket billigare på litre äldre hojar.

Jag: 23, kk i 3, Zon 1
Hoj: ZXR750 -93 121HK (klass 7+)
9900:- halv/helår!
:tummenupp

Jimmy I skrev:
Det är ju fan helt sjukt. Då har man ju betalat värdet på sin hoj på två år. Trodde att dom hade blivit lite snällare mot gamla 100 hk hojar.

Hojens värde har inget med premien att göra. Köpte en Hornet för 30k och den billigaste helförsäkringen låg på 28..
Samma årspremie som hojens pris..

Vagnskada för alla plasthojar kostar en jäklans massa för bolagen nuförtiden.

Det som absolut kostar mest och gjort premierna så sjukligt dyra för sporthojsåkare är som sagt personskador.. Du kan kosta bolaget miljoner även om din hoj kostat runt 20-40. Inte helt billigt att ligga på våra fina sjukhushotell. Men då ingår ju helpension och tvätttjänst! *s*

korvgubbe skrev:
Köpte en Hornet för 30k och den billigaste helförsäkringen låg på 28..

När det blir så där sjukt så funderar man ju på att bara ha trafik men min hoj blev stulen (en 87 det också) på mindre än en månad så den försäkringen betalade tillbaka sig rätt fort. :tummenupp

Från början var min ännu dyrare. När jag ringde LF för att fixa min boendeförsäkring eller vad det nu heter så tyckte tanten i luren att min mc-försäkring verkade dyr så hon sänkte den, varför kunde dom inte ha gjort det en veckan innan när jag ringde och tecknade den :va

Dez skrev:
Ring TH!
De verkar ha blivit mycket billigare på litre äldre hojar.

Man får nog ringa runt i vår igen och kolla vilka det är som gälle i år för när jag ringde dom förra gången så skulle dom ha 30kkr :eek: dvs dubbelt mot LF.

Två månader kvar till försäkringsjagandet och jag börjar redan känna mig trött på att sitta i telefonkö ...

En rolig sak att pröva är att kolla premien på nätet och sedan kolla med bolaget personligen. Ibland diffar det en hel del. Får ni ett pris via telefon så ring upp igen och låtsas som ni inte ringt tidigare och be att få ett pris igen. Jag kan lova att många ggr har det skiljt en hel del pengar. Har sparat en del slantar på det viset. Man tycker ju att FB'na borde ha en mall som dom går efter och därmed lämna samma pris, men icke. :kocko

Har en polare som betalar ca 8000 kr hel/år för en CBR 600 -97. Han hade inget körkort tidigare så det var inga skadefria år att snacka om. Han ringde upp igen och fick ett ännu bättre pris än tidigare, ca 3000 kr billigare året.

Låter sjukt men det är dagens sanning :tungan

smasseman skrev:
När det blir så där sjukt så funderar man ju på att bara ha trafik men min hoj blev stulen (en 87 det också) på mindre än en månad så den försäkringen betalade tillbaka sig rätt fort. :tummenupp

Själv funderar jag på att bara ha trafikförsäkring och istället investera i Larm med imobilizer... (..och ett rejält Baseballträ) :fatta!

Jag har en FZR 600 - 92:a
Har T-H, halvförsärking helår, ca: 6500 på mig.

Bor i centrala Halmstad. KK sedan 02, 20 år gammal.

Är rätt nöjd...

:hej

Hoj: FZR 600 -89
Premie: 1700kr/helår, helförsäkrat
Jag: 25 år, körkort sedan 96

korvgubbe skrev:
Hojens värde har inget med premien att göra. Köpte en Hornet för 30k och den billigaste helförsäkringen låg på 28..
Samma årspremie som hojens pris..

Vagnskada för alla plasthojar kostar en jäklans massa för bolagen nuförtiden.

Det som absolut kostar mest och gjort premierna så sjukligt dyra för sporthojsåkare är som sagt personskador.. Du kan kosta bolaget miljoner även om din hoj kostat runt 20-40. Inte helt billigt att ligga på våra fina sjukhushotell. Men då ingår ju helpension och tvätttjänst! *s*

-----------------------

Hur kommer det då sig att helförsäkring är så mye dyrare än trafik om det är sjukhusen som kostar? :va

BlueNote skrev:
-----------------------

Hur kommer det då sig att helförsäkring är så mye dyrare än trafik om det är sjukhusen som kostar? :va

Oki oki.. sjävklart var det där en sanning med modifikation. På nya plasthojar kostar det givetvis en hel del med vagnskada.. Som någon försäkringsnisse sa gällande Mc och Eu-moppar.
- Det är så mycket mer plast nu, plasten är så mycket dyrare och folk ringer bolaget så fort de fått en repa eftersom de självfallet inte kan åka runt med en repad plasthoj/moppe...
Och som en ofta länkad artikel förklarade. En tredjedel av alla R1:or som såldes 2002(el om det var 2003) var föremål för försäkringsärenden..

Jimmy I skrev:
Tjabba,

Jag har varit ur svängen ett par år men ska ge efter till mitt återfallssug nu till våren. Jag ska köpa mig en billigare 600 mellan 1991 och 1994, typ CBR eller FZR.

Vad kan man tänkas betala i premie? Är född -73 och bor i zon 1.

Skiter dom förresten fortfarande i om hojen är strypt eller inte? Är väl ursprungseffekten som räknas?

Tacksam för svar.

yamaha power insurance ; )

smasseman skrev:

:banana :banana :banana

Ringde runt i går och fick det här på TryggHansa
halv/helår: 3800 kr
Hade jag bott kvar i Sundbyberg hade det blivit ännu billigare, 3071 kr

:fyllisar

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...