Äldre 125or

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har lösa planer på att skaffa en äldre (läs 80-tal) 125a. Missade liksom dessa när det begav sig, men blir ändå lätt nostalgisk av både tvåtaktsrök och futuristisk design i härlig symbios.

Däremot är jag inte direkt väl bevandrad i de mer tekniska och praktiska bitarna. Nu är ju dessa äldre fordon med allt vad det innebär, men hurpass dum idé är det att finvädersåka något hundratal mil per säsong med dessa hojar? Framförallt tänker jag på tillgången till reservdelar. Även fundersam gällande effekt. Såldes lejonparten med ursprungseffekten kvar eller gjorde dåvarande körkorts/skatte/effekt-regler att det istället mest förekom strypta varianter på den svenska marknaden? Övriga synpunkter?
 
Toppenidé! Jag kör själv Yamaha TZR125RR -92. Kul som faan!
Låter underbart och luktar fantastiskt.
 
Minns inte när regeln max 15 hk kom men vill minnas att det var åtminstone inte på 80-talet. Kanske har en del blivit strypta i efterhand men det kollar man i regbeviset. Inbillar mig det fortf är lätt att skaffa delar åtminstone till Yamaha, var inte alls längesen jag köpte nytt bakljus till min DT från 1984. Kör på!
 
Självklart ska du köpa en 125:a, skitfränt! :tummenupp

Jag tror att en 80-tals 125:a är ett rätt säkert kort vad gäller driftsäkerhet, men fränast är ju italienarna på bortåt 35 häst! Och som NisseHt säger finns det delar att köpa än, även om plast och lackdetaljer slutat tillverkats för länge sen.
 
Antar att det är 2T du är ute efter. Då behöver du vara lite påläst på tändning och bestyckning. Det är en stor fördel att ha ett s.k. retarderande tändsystem om det inte redan sitter på. Det innebär att den tänder tidigare på lägre varv och senare på högre varv när luft/bränsleblandningen är turbulent och brinner snabbare. Det ger även säkerhet mot spikning och överhettning. Med en sådan tändning får man också mer effekt över hela registret. Det maximala cylindertrycket ska inträffa ca 15 grader efter TDC.
 
Tack för svaren!

Verkar ju inte som en helt och hållet genomusel idé iaf. Och ja, det är alltså de äldre (sport) tvåtaktarna med cirka 20-30hk original som är intressanta i största allmänhet. Kan däremot inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i tändsysten, men är villig att lära mig.
 
Tack för svaren!

Verkar ju inte som en helt och hållet genomusel idé iaf. Och ja, det är alltså de äldre (sport) tvåtaktarna med cirka 20-30hk original som är intressanta i största allmänhet. Kan däremot inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i tändsysten, men är villig att lära mig.

Min har 34 hästar.....:D Toppar 170 km/h.

Ska bara renovera vevaxeln......
 
Last edited:
Effektkravet på 125:or kom 1996-07-01.
Om du vill ha så mycket effekt som möjligt (vem vill inte det) då skall du kolla på hojar från tidigt 90-tal (ex. Aprilia RS 125 R Extrema).
 
Om man vill ha det som var värst när 1980 inföll så är det en Zündapp KS 125 man ska ha.
Den blev dock helt frånkörd när Yamaha släppte sin RD125LC 1983.
Sedan kom ju riktiga värstingar i början på 90-talet så visst finns det massor av roliga modeller att botanisera bland. Att hitta ett exemplar som passar en själv kan ju vara ett eventuellt bekymmer, men jakten är ju också lite kul!
 
Det jag själv har märkt är fenomenet att de var större när man själv var 16 än vad de är nu... Hua vad små de är. INTE gjord för vuxna med några få undantag.
 
Om man vill ha det som var värst när 1980 inföll så är det en Zündapp KS 125 man ska ha.
Den blev dock helt frånkörd när Yamaha släppte sin RD125LC 1983.
Sedan kom ju riktiga värstingar i början på 90-talet så visst finns det massor av roliga modeller att botanisera bland. Att hitta ett exemplar som passar en själv kan ju vara ett eventuellt bekymmer, men jakten är ju också lite kul!

Helt rätt men det var 1982 den kom... och jag saknar den
http://www.rd350lc.net/STORY125FR.htm
 
Tack för svaren!

Verkar ju inte som en helt och hållet genomusel idé iaf. Och ja, det är alltså de äldre (sport) tvåtaktarna med cirka 20-30hk original som är intressanta i största allmänhet. Kan däremot inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i tändsysten, men är villig att lära mig.

Ja alltså... tändsystemet är inget man normalt sätt ändrar på eller ens behöver underhålla på en modern hoj. Vattenkyld 2t från början av 80-talet räknas som modern hoj i det här sammanhanget (byte av tändstift räknar jag inte som underhåll)
 
Effektkravet på 125:or kom 1996-07-01.
Om du vill ha så mycket effekt som möjligt (vem vill inte det) då skall du kolla på hojar från tidigt 90-tal (ex. Aprilia RS 125 R Extrema).


Vill passa på att korrigera en annan uppgift:
11kW-kravet gäller som jag minns det från årsmodell 2001.

Jag hittar just nu inga bra belägg för det, det är bara draget ur minnesbanken.

I december 1995 fanns 11kW-regeln uppe som förslag i en proposition här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...sition/andringar-i-korkortslagen_GJ03118/html

och det är inte rimligt att det isf börjat gälla direkt från årskiftet.
Årsmodell 2001 är första kullen av 11kW-A1-hojar, det är mitt stalltips.
 
hade en Honda CB 125 T -81 med öppet 2-1 system mm o ljudet av den vid 12-13000 tusen varv glömmer man aldrig hehe
 
hade en Honda CB 125 T -81 med öppet 2-1 system mm o ljudet av den vid 12-13000 tusen varv glömmer man aldrig hehe
Övningskörde på en sån .Trafikläraren sa gasa på nu gasa nu gasa mer.Hadde för fan full gas hela tiden :D
 
hade en Honda CB 125 T -81 med öppet 2-1 system mm o ljudet av den vid 12-13000 tusen varv glömmer man aldrig hehe

Många kompisar hade cb 125 minns jag, att acca ifrån dom med RD125an var som att ta godis från barn men minns att dom gick hyfsat fort på högsta växeln när dom väl fick upp ångan. En av kompisarna hade ett 2-1 på sin och jag tyckte med den lät fint
 
Hade också en cb -81. Bizzart slö men drog ingen bensin och helt oförstörbar trots alla vurpor. Sen blev det DT -87 som gick fint med effektsystem. Och alla feta trim som fanns på den tiden till alla hojar oh minnen
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top