Äger du en Audi A2? är du nöjd?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tjenixen!

Ska försöka köra ekonomiskt & har siktet inställt på den trevliga lilla A2:an. :)

Undrar om några här äger en & vad ni har för erfarenheter av bilen, bra dåliga sidor, fel, etc..

Jag har provkört några & tycker det är en kanonbil...speciellt som man får en fin bil helt i aluminuim som drar 0.5 liter för ca 85.000:- :tummenupp

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/K

Har aldrig gillat den bilen. A-stolpen fixar nya rediga döda vinklar utan dess like.
Kommer du med en krockskadad A2 är min erfarenhet att du inte kan få hjälp på alla verkstäder, men det kanske är annat nu när modellen fått några år på nacken.

Å andra sidan har pojkvännen en A2 i och med sitt jobb och han verkar inte annat än nöjd.

Du har ju Lupo 3L också om du vill ha en toksnål bil. 0,3 liter milen. :tummenupp
Men den är visst ganska dyr.

Audi A2, Lupo 3L och Citroen C1.
Riktiga vrålåk hela bunten, annars kan man ju cykla också... :)

/N

HönaPower skrev:
Tjenixen!

Ska försöka köra ekonomiskt & har siktet inställt på den trevliga lilla A2:an. :)

Undrar om några här äger en & vad ni har för erfarenheter av bilen, bra dåliga sidor, fel, etc..

Jag har provkört några & tycker det är en kanonbil...speciellt som man får en fin bil helt i aluminuim som drar 0.5 liter för ca 85.000:- :tummenupp

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/K
Jag har haft A2 som lånebil någon gång när bilen varit på verkstad och jag gillade den inte. :4skrika

Iofs har jag sett en A2 1.2 diesel som föraren fick att dra ca 0.25l/mil. Men jag tycker inte att det är värt att köpa den ändå (under samma förhållanden så gick den A4 jag nämner nedan på 0.38l/mil).

Vill du ha en småbil skulle jag vilja rekommendera VW Lupo istället. Den tycker jag är lite trevligare än Audi A2. Lupon finns ju bl.a. med samma 1.2 liters diselmotor som A2 (Lupo 3L), med en 1.4 liters bensinmotor och en GTI som jag har för mig ligger på 125hk.

Till vardags brukar jag köra en A4 1.9 TDi -02 som drar ca 0.54l/mil blandad körning utan att köra något extremt ekonomiskt (drog 0.7l/mil med tungt kåpsläp). En A4 ligger ju "några" snäpp över en A2 vad det gäller komfort och kvalitét, men tyvär så blir den ju lite dyrare att äga också.

Last edited:
A-stolpen begränsar sikten i vissa vinklar (riktigt illa!!). Bilen blir också lite hoppig i farter från 120 och uppåt (pga den korta hjulbasen). EPC-systemet och vägegenskaperna i övrigt var det dock inga fel på. Motorn är ganska trött jämfört med mycket annat, men så ger den iofs ganska hyfsad ekonomi också.

Dieslarna är väldigt ekonomiska! Bilen i sig är rätt dyr i inköp, men å andra sidan så håller sig värdet eftersom den klassas som miljöbil oxh slipper därmed en massa trängselavgifter och skit.

Jämför INTE lupo och A2!!!! A2 är en bil med bra komfort och säkerhet, medans lupo är en... lupo...

Sen är ju inte däck och dyl dyra till en sån eftersom det inte är några fräna 17" på dom.

Jag skulle definitivt kunna köpa en A2!

Kom till insikt efter provkörning...vilket trist skräp!!

Blev en superfin liten BMW 316Ti compact 01:a istället, en juvel till bil! (rekomenderas) :tummenupp

Bifogat

• 01_bmw_3seriescompact_425.jpg
    01_bmw_3seriescompact_425.jpg
    18.2 KB · Visningar: 120
HönaPower skrev:

Blev en superfin liten BMW 316Ti compact 01:a istället, en juvel till bil! (rekomenderas) :tummenupp

Möjligt. Men du skulle ju ha en ekonomisk bil!

HönaPower skrev:

Synd bara att den ser ut som en Opel Kadett från mitten på åttiotalet...

juha01 skrev:
Knapast 0,4l/mil vid normal användning....

Näe, men å andra sidan slipper man åka runt i en bil som ser ut som ett Kinderägg med 75 hk :D Den är fullt tillräckligt ekonomisk, det man förlorar i soppapengar lär man ta igen på att inte behöva åka till Din Bil och serva.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Näe, men å andra sidan slipper man åka runt i en bil som ser ut som ett Kinderägg med 75 hk :D Den är fullt tillräckligt ekonomisk, det man förlorar i soppapengar lär man ta igen på att inte behöva åka till Din Bil och serva.

Ekonomi och lyx/komfort/utseende är en kompromiss.

Audins årskostnad 12800:-

BMW,s årskostnad 19200:-

Räknat på 2000mil/år 0,4 resp 0,8 lit/mil med en soppakostnad på 11kr +vägskatt/år.

Försäkring A2 6500:-

Försäkring 316 8400:-

Totalt /år bara på detta så blir det 19300 resp. 27600.

En skillnad på 8300:-

Sedan skiljer det 3-400 kg i tjänstevikt och det påverkar slitaget av dämpare, bromsar osv. Däcken är billigare osv. Servar gör man själv, men annars så är det 3000mil på a2. Vet dock inte bmw.
Bor man i en stad kommer det lite förmåner som gratis parkering och man slipper trängselskatt.

Varfor skriver jag egentligen? Jo, för att om man vill ha en ekonomisk bil så finns det bra alternativ! Nu är 316 ett vettigt val ändå, för dom flesta hinkar ju omkring i mycket värre bilar samtidigt som man gnäller över kostnaderna. Orkar inte, men det skulle vara kul att göra denna jämförelse med en 530 eller en a6 istället.

Sen kan man ju tycka att små bilars proportioner är åt helskotta, men det kanske man kan ta om man tjänar en thailandsresa på det varje år!

*/ ?>
Back