KTM 690 -08 tjuvstannar

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Hej. Köpte denna hoj i höstas och har kanske kört 100 mil med den. Riktigt rolig hoj förutom att den dör ibland. Ibland startar den direkt men ibland så måste jag vänta 5 min innan den går igång. Hur som helst så är det otroligt irriterande. Har förstått att det är en del andra som har haft liknande problem och även läst en del trådar. Den är utrustad med Akrapovic dämpare om nu det skulle betyda nåt?

Nån som vet vad det vanligaste problemet är? Bensinpump, klämda bränsleslangar, TPS, mappning eller nåt helt annat?

Tacksam för svar

Conny
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter som bränslepumpen. Om de vore en dålig mapp så kan de tjuvstanna på tomg men då går de starta omedelbums varje gång.
Nästa gång den vägrar starta efter stopp , däng på tanken allt du har några ggr för att ev skallra till pumpen så den startar. Om den startar efter en ordentlig omgång stryk har du garanterat pumpfel eller elfel till pumpen.
Du kan även lyssna om pumpen startar en kort stund när du slår på tändningen . Memorera/lyssna hur den låter vid en normal start så vet du hur de ska surra.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Har kommit mer o mer underfund med att hojen inte gillar när det är för varmt ute. En varm dag så stod den i solen på jobbet 8 timmar. När jag sedan skulle hem så dog den redan efter 50m för att swdan dö ett par gånger till på hemvägen. Får hojen rulla på skapligt i trafiken så är det inga problem men när det är köer så dör den ibland.

Är det nån där ute som har haft liknande problem med värmen?
 

mupp_virus

Medlem
Gick med
25 Aug 2008
Ort
Lissabon , Portugal
Hoj
ducati 996s . yamaha r1 streetfighter
Är det nån där ute som har haft liknande problem med värmen?[/QUOTE]

bara på en cross och luftkylda mopeder, bytte tändstift och problemet försvann, jag vet inte om det kommer funka på din.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
"Bara på en cross och luftkylda mopeder, bytte tändstift och problemet försvann, jag vet inte om det kommer funka på din"

Tändstift inhandlat idag så det ska bytas nu. Tror dock inte detta är problemet. Byta kylvätska med mer andel vatten, Termostat, fläkten?
 
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
generellt förr i tiden på bilar med förgasare o stark värme ute kunde något som kallades ånglås uppstå, då när man lagt av motorn och skulle starta igen, Det kunde botas med en spacerplatta mellan insug och förgasare, Hmm tror det var bakelitliknande, Bara mina funderingar , ingen vetenskap .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror fortfarande på bränslepumpen införsta hand för de är en svag punkt på alla KTM insprutar runt den årg ,jag har själv fått byta min pump redan innan 1000 mil så de är värdelösa. Pumpen kan säkert bli mer knäpp av att bränslet i tanken blir stekhet för de kan påverka lindningar i motorn.

Men du skulle kunna testa en enkel sak till innan du byter pump. Inne i luftburken har du en tempgivare som känner av utomhustempen på inkommande luft, den justerar bränslemängden i förhållande till insugstemp. Om den är knäpp så påverkar de bränsleblandningen åt endera feta eller snåla hållet. Motorn skulle då ev kunna stanna på tomg eller mellan växlingar om man växlar lusigt sakta, typ stanna varje gång man trycker in kopplingen och låter den gå ner på tomg. Om motorn stannar medans du har växel i med gaspådrag så tror jag inte på tempsensor. Prova rycka ur den kontakten till sensorn och provkör för då tror jag motorn går in i nödprogram och kan då gå utan att stanna ivf. Går den halvbra utan tempsensor utan att stanna så lär de va fel på den.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Boost 3: ja jag får helt enkelt ta det i beaktande. Håller på att gå igenom allt jag kan just nu och funkar inte detta så får jag beställa ny bränslepump. Det är ju uppenbarligen något som inte funkar med bränsletillförsel och värme, tex när den stått i gassande sol 8 timmar? Ska man köpa orginal eller någon annan?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3: ja jag får helt enkelt ta det i beaktande. Håller på att gå igenom allt jag kan just nu och funkar inte detta så får jag beställa ny bränslepump. Det är ju uppenbarligen något som inte funkar med bränsletillförsel och värme, tex när den stått i gassande sol 8 timmar? Ska man köpa orginal eller någon annan?

Oj vad dyr pumpen va på ktm shop de såg ut som man va tvungen köpa ett helt kit för 4400kr. Som tur är finns piratpump kitt för bara 500-700kr. Men Innan nyköp testa tjuvkoppla igång pumpen med kablar direkt från batteri för att utesluta fel som kablar pumprelä osv. Låt den tjuvkopplade pumpen gå utan att du startar motorn så hör du om den får hicka och ställ hojen mot en solig vägg alt värm upp soppan med hårtork/kupevärmare mot utsida tank. Hör även med mc skrotar om du får köpa enbart pumpen.
 
Last edited:

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Boost 3: Ja och sen är frågan om jag ska beställa utomlands typ Ebay eller köpa pumpen här i Sverige. Verkar som det finns lite olika ställen. Ktm shop kanske inte är i billigaste laget? Jobbet har jag tänkt att göra själv iasf.

Hur gjorde du?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3: Ja och sen är frågan om jag ska beställa utomlands typ Ebay eller köpa pumpen här i Sverige. Verkar som det finns lite olika ställen. Ktm shop kanske inte är i billigaste laget? Jobbet har jag tänkt att göra själv iasf.

Hur gjorde du?

Fan de fanns ju pumpkitt för bara 50-70 dollar på ebay köp ett sådant såklart my bad jag ändrar genast mitt svar tidigare så jag inte lurar fler att de inte finns piratpumpar.

https://www.ebay.com/itm/Kraftstoff...m+690+fuelpump&_from=R40&rt=nc&LH_TitleDesc=0
 
Last edited:

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Har nu tömt ur bensintanken och tagit ur bränslepumpen. Hur tar jag bort slangarna ifrån pumpen utan att bruka för mycket våld, finns det nåt knep? Den ena slangen verkar sitta lite längre in?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det går inte. De är krympta på plats. Just därför där ingår slangar när man köper ny pump
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Igår fick jag min bränslepump från Ebay. Skyndade lite och satte ihop allt idag. Hojen startar utan problem men stannar efter 5 sek, provade flera gånger och samma sak.

Detta är gjort:

Blåst rent spridare med luft och bräkleen
Bytt kylvätska och spolat rent systemet
Rengjort ganska många olika kontakter, ett par har varit dåliga.
Bytt en snabbkoppling på bränsleledn då den gamla började läcka lite. Den var något mindre.
Bytt bränslefilter. Detta köptes på mekonomen och var något kortare.
Bytt tändstift till exakt samma NGK

Funderar på om bränsleslangen i tanken kan ha vikt sej eller om jag köpte ett bränslefilter med för låg kapacitet? Nån annan som har någon bra ide?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aj då inte pumpen heller!! Jag har ett svagt minne att jag läst i någ tråd om någon som hade problem men slangen inne i tanken den vek sig eller sögs ihop invändigt. Om du byter den så se till att köpa en som tål bensin även utvändigt annars blir den stor som en ballong efter ett tag och kan kollapsa. Dessa bränsletåliga slangar hittar du på biltrimbutiker kolla ppf performance här i sverige eller kl racing mf.
De måste även finnas ett relä till pumpen de kan säkert jävlas. Bäst vore om du tjuvkopplade igång bränslepumpen förbi alla relän och kablar för att 100a % veta att den går när motorn stannar.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Boost 3: jodå det kan säkert varit pumpen som inte klarade värmen men nu känns det som ett annat fel som dykt upp tack vare nåt jag gjort eller inte gjort

Boris JR: hmm vet ej, bra fråga. Kanske skulle rengöra det gamla ordentligt och prova det istället. Filtret var mycket skitigt ska tilläggas.
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Uppdatering: Har inte hunnit kolla så mycket mer nu under ett antal dagar. Först idag så började jag felsöka igen. Plockade av tank, ut med bränslepump o filter igen och ser att ena bränsleslangen hoppat av filtret. Var lite för snabb när jag plockade ihop hojen senaste gången så jag trodde det var något fel som jag själv åstadkommit. Sätter allt på plats igen och startar. Nu går den som den ska, jämnt o fint. Förhoppningsvis har jag även lurat verkstan på några tusenlappar:smasha
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top