Suzuki gsx s-750 2018 eller cb1000 2015-2016?

QWE123qwe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
cb600f 2008
Vilken av ovan tror ni är bästa köp och varför?

Givet ungefär samma pris (85-90 k)
cb 1000 lite dyrare försäkring och 2-3 år äldre.

Har provkört båda förstås och de känns bra båda två. Hondan lite piggare och lite tightare men äldre och lite dyrare.

har haft några suzuki (gsxr750-1300) och några honda (cb600 cb900 vtr) tidigare och tycker båda märkena funkar, honda är ju bäst men suzukin är ju svårt bra prissatt.

Tack på förhand!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kostar de lika mycket att köpa, och hondan är bättre spelar väl 2-3 år ingen roll, förutsatt att Hondan inte är sliten, men hojar brukar ju vara i rätt fint skick för sin ålder.
 

QWE123qwe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
cb600f 2008
Tack så mkt för svar! Suzukin känns ju väldigt "vettig" med tanke på både inköpspris och försäkring. Blir ju också garanti 2-3 år längre.

Tror ni Suzukin håller lika bra som en Honda? (ber om ursäkt för mina fördomar på förhand.... har ju harvat runt i hondaträsket ganska länge...)

Gör den det känns ju Suzukin som ett smart köp. Fan va svårt!
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
För 85-90k så borde du väl även kunna hitta en gsx-s1000? Men en sådan kanske inte är intressant?
 

QWE123qwe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
cb600f 2008
jag provkörde gsx-s1000 samtidigt som s750 och cb1000, den var bra också men skillnaden var inte tillräckligt stor för att motivera prispåslaget i försäkring och inköpspris.
Alla tre hojarna var som sagt bra, det är mer en fråga om vilken som är bästa köp, 750 framstår som attraktivt prissatt jämfört med de andra. Vilken är liksom mest hoj per krona så att säga?
Jag vet ju vad jag själv lutar åt men vill gärna ha så mkt info som möjligt då det är lite ångestbetonat att inte ha honda längre....

honda cb1000 -15 355mil 90 000:-
gsx s1000 -18 0mil 122 000:-
gsx s750 -18 0mil 87 000:-
 

Evil Twin

Guest
Suzuki tenderar att hålla väldigt länge och vara relativt problemfria, men det gäller väl alla japanska märken.
Det enda jag vet GSX-S750 fått kritik för är infästningen av plastdelarna runt tanken som inte är så hållbar, antar att det är samma på S1000 också.

Personligen tycker jag att S750 är roligare än S1000 för att den är kvickare i svängarna, och jag är inte ute efter max acc.

CB1000 har jag inte provkört, så jag kan inte jämföra med den.

S750 är som sagt väldigt bra prissatt jämfört med konkurrenterna, och märkesförsäkringen blev löjligt billig för mig, så är det bara pengarna som räknas så ligger den bäst till.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Skall du köra krokiga vägar och knix kurser, då är nog vad s 750 roligare.
Skall du ha den som rödljusracer och på storbana t.ex Anderstorp, då gäller 1000 cc.

1000 cc alltid mer imponerande på omgivningen än 750 cc.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

QWE123qwe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
cb600f 2008
Tack så mkt för input!
Angående användningsområde så är det dessvärre 99% pendling men jag vill inte ha en tråkig hoj när jag pendlar. Ska liksom vara bekväm, pålitlig och snabb samtidigt. Vad som imponerar på omgivningen spelar ingen roll.
Jag tycker CB1000 är fånigt dyra och jag orkar inte åka till Vetlanda utan förutsättningen är runt Stockholm ngnstans.
Jämför en 7 år gammal CB1000 för 70 000:- eller en ny suzuki för 87 000:-, då känns ju valet enkelt, nästan konstigt faktiskt. Vad är haken?

Suzukin ligger bättre och bättre till märker jag.

Tacksam för ännu mer input!
 

Bjoerling

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2018
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000R
Valde mellan bland annat dessa hojar för några månader sen.

Suzukin är helt klart svårslagen i prisvärdhet. Fick tyvärr aldrig provkört den men kan inte tänka mig att den är tråkig eller slö. Snygg hoj, särskilt med tailtidy och en lite nättare ljuddämpare. Skönt med nytt, 5 års garanti osv. Ev lite dyrare att försäkra då den är helt ny.

Hondan är på en annan nivå kvalitetsmässigt tycker jag. Grym finish och kvalitetskänsla. Grym körställning (iaf för mig) och en genomtänkt design som fortfarande ser modern ut. Bekväm och sportig, stabil men kvick. Svårare att hitta vettiga exemplar. Dyr hoj.

Mitt val föll på Hondan. Hittade en fin -11 tricolor. Provkörde och var hooked :D

Lycka till med valet!
 

QWE123qwe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
stockholm
Hoj
cb600f 2008
Tack så mkt för svar Bjoerling! Dock gjorde det ju inte valet lättare......

tvärtom krånglade till saker och ting ännu mer. Jag är dålig på att köpa med hjärtat vilket ofta är bra men krånglar till det ibland.

Tyckte efter provkörning att Hondan känns lite tightare som sagt. Försäkringen skiljer 3 kkr till Suzukins fördel faktiskt.

Hjärtat säger ju Honda och hjärnan säger suzuki.

Honda 2015 85-90 kkr 11' försäkring eller Suzuki (Helt ny) 87 kkr 8' försäkring?

Jaja får väl köra sten/sax/påse med mig själv...

Gärna mer info om ni orkar!
 

Bjoerling

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2018
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1000R
Jag kom undan billigare i både inköpspris och försäkring på Hondan då jag satsade på en lite äldre årsmodell, dock med få mil på mätaren. Hade också haft svårt att motivera ett liknande eller tom högre inköpspris för en äldre hoj med dyrare försäkring. Hondan var ju betydligt dyrare från början så man kan ju förstå varför det ser ut som det gör, men ändå. Hade förmodligen lutat mer åt Suzukin i ditt läge.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Tänk också på att kolla vad servicen kostar, det tickar mycket pengar på detta. Honda har sin stora vid 2400 mil då ventiler kollas. Ramlar upp på ca 6 tkr om du gör det på verkstad.
Suzuki har också ventilkoll vid 2400 mil.
”Vill du att vi ska kolla ventilerna också? I så fall kommer det kosta dig ett par tusen extra helt i onödan. Vi har aldrig behövt justera ventilerna så här pass tidigt på en Suzuki, så jag rekommenderar dig att du behåller dina pengar”.
Så lät det hos min lokala auktoriserade verkstad när jag skulle lämna in min på service :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top