Problem med blinkers och framlampan

Osbeck

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2018
Ort
Lund
Hoj
Yamaha SR400-82
Hej!
Här lurkat runt på forumet sen jag skaffade min första hoj för 7år sedan. Nu sitter jag med Yamaha sr400-82 som jag håller på att bygga om till scrambler.

Jag har kopplat in LED-blinkers med Biltema led-motstånd. Men när jag kopplar in och slår på halv/helljus så slocknar blinkersen. Sen när jag kopplar bort framlampans jordkontakt så funkar blinkersen igen.

Vad tror ni kan vara felet? Problem har endast testats med tändning på och med batteriet. Ska testa att starta upp hojen och se om samma sak sker.

Jag tackar för förhoppningsvis den hjälp jag får ????????
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dålig jordning av blinkers ?
Kanske gemensam jordning med hel- och halvljus ?
Guld för sådan här felsökning.
Multimeter,
Krokdilklämmor med sladdar och tejp för isolering
Knappnålar att trycka genom sladdarna för att komma åt att mäta spänning på isolerade kablar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/
https://www.kjell.com/se/sortiment/...tsladdar/matsladdar-60-v-10-pack-32-mm-p37843

20180424:
Ändrade från 25mm till 32mm krokodilklämmor för det är 32mm jag använder själv.
Har också lessnat på det höga motståndet, ca 0,5 ohm enligt Kjell och lött in 1,5mm2
sladd på några av krokodilklämmorna.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Verkar ju misstänkt att det är nåt fel med jordningen av blinkers, kan vara så att du får nån form av jord via glödtråden i framlampans glödlampa och vidare i nånstans elsystemet då "framlampejorden" då den kopplas bort och blir spänningslös.

Är väl i princip omöjligt att säga vad det är utan att mäta, är hojen kopplad enligt originalkopplingen är ju ett schema guld värt om man kan tolka det ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Ser att jag skrivit en hel del i den tråden, hade glömt den tråden.

Det är möjligt att svaret finns där, du lär säkert få bråka lite med "cancelling unit" om hojen har det vilket äldre SR400:an verkar ha. Utan att kolla i nåt schemat för SR400 utan ett för XS650 som har cancelling unit så kan man misstänka att jordningen av framlampan hänger ihop med "cancelling unit", kollade lite snabbt (för snabbt för att vara säker) men på XS650 verkar det som att framlampans jord och jorden till "reed switch" som går till "canceling unit" sitter i samma kontaktdorn. Detta kan vara förklaringen till att blinkersen börjar funka om man drar ur jorden till framlampan.

Jag ska säga att jag inte vet hur själva "cancelling unit" fungerar annat än att den stänger av blinker efter en viss sträcka via en pulsgivare (reed switch) som verkar vara kopplad till jord och då ett visst antal pulser skickats till "canceling unit" bryts plusmatningen till blinkersomkopparen som är kopplad genom "cancelling unit" och blinkersen stängs av. Då jag funderar lite mer och du säger att det funkar om man lossar jorden till framlampan så kan det kanske vara så enkelt att om man klipper jorden till "reed switch" så funkar blinkersen. Som sagt detta är vad jag tror och jag har aldrig sett en sån här koppling i verkligheten utan jag läser bara från scheman så chansa inte med att klippa innan du är helt säker om det verkligen fungerar.

Hoppas det inte blev allt för obegripligt.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja jag fick ju dra en ny jord till relät, eftersom jag skippat hastighetsmätaren ( med cancelling unit inuti )
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja jag fick ju dra en ny jord till relät, eftersom jag skippat hastighetsmätaren ( med cancelling unit inuti )

Du bytte väl ut reläet till ett lastoberoende relä? Som jag fattar det har trådskaparen original relä. Klokast är nog att göra som du gjorde och skippa hela cancelling unit, byta relä till ett lastoberoende och en ny jord till reläet om det behövs. Visst tog du även ut en ny plusmatning till blinkreläet från nåt lämpligt ställe?

Det som dock verkar intressant är ju att trådskaparen säger att blinkers fungerar om han lossar jorden till framlampan, frågan är vilken jordpunkt som då lossas? Om man kollar XS650 schemat så verkar "reed switch" vara kopplad till samma jordpunkt i kontaktstycket som framlampan i alla fall på XS650, så lossar man kablaget på denna plint (under förutsättning att det nu är samma koppling i SR400 med cancelling unit) så kan det finnas lite logik i det hela. Detta kan får mig att tro (obs jag vet inte) att om man lossar jorden i plinten till framlyset och "reed switch" så kan det finnas en förklaring till att blinkersen börjar fungera. Reed switch bör ju sitta i hastighetsmätaren medan själva "cancelling unit" misstänker jag inte sitter i hastighetsmätaren utan den bör väl sitta närmare blinkreläet?

Som sagt jag har aldrig sett dessa grejer i verkligheten utan utgår från hur det bör fungerar enligt scheman. Sen blir det väldigt svårt att säga vad som händer med tex cancelling unit om man lossar jorden utan att mäta på plats då jag inte vet den "internerna" funktionen på cancelling unit.

Lite mer info om vilken jord som har lossats då det funkar vore bra.

Tycker förövrigt att sånt här är intressant och även om man får det att fungera så vill jag också veta varför det fungerar just för att man då lär sig nya saker.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Cancelling unit ( hoppas slippa skriva det mer i livet ) sitter nog i mätaren, då den har en extra kabel in, förutom mätarbelysningen. Och just det, jag drog en ny plus. Och ja jag bytte blinkersrelä.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja ska egentligen inte säga men om "cancelling unit" (börjar gå ganska bra att skriva det nu ;) ) skulle sitta i mätaren skulle det nog gå in en fyra, fem kablar extra i mätaren. Tror att du menar "reed unit" som är pulsgivaren som i sin tur styr "cancelling unit", den har bara har en kabel ut och den är på andra sidan ansluten till samma jordpunkt som framlampan.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top