MC-Mässan 2019 i Friends arena...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mja, är osäker på friends, men Älvsjömässan är ju åt skogen för litet åtminstone. Vad gäller parkeringar och in/utfarter och ingångar och så vidare.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mja, är osäker på friends, men Älvsjömässan är ju åt skogen för litet åtminstone. Vad gäller parkeringar och in/utfarter och ingångar och så vidare.

Älvsjömässan kör ju flera mässor samtidigt och då kan det bli trångt men sist jag var där så tog mc-mässan upp en av de mindre hallarna och fyllde inte ens ut den. För lite plats har väl aldrig varit ett problem för mässan om man inte räknar in den plats som de astråkiga stuntuppvisningarna tar.

- - - Updated - - -

Mja, är osäker på friends, men Älvsjömässan är ju åt skogen för litet åtminstone. Vad gäller parkeringar och in/utfarter och ingångar och så vidare.

Älvsjömässan kör ju flera mässor samtidigt och då kan det bli trångt men sist jag var där så tog mc-mässan upp en av de mindre hallarna och fyllde inte ens ut den. För lite plats har väl aldrig varit ett problem för mässan om man inte räknar in den plats som de astråkiga stuntuppvisningarna tar.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Konstigt drag att lägga det i en idrottshall.
Dessutom är det ju en logistisk mardröm när många ska till och från Friends, men detta kanske inte är ett problem vid en mässa.

Men jag är sur eftersom att jag har gångavstånd till Älvsjömässan
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Älvsjömässan kör ju flera mässor samtidigt och då kan det bli trångt men sist jag var där så tog mc-mässan upp en av de mindre hallarna och fyllde inte ens ut den. För lite plats har väl aldrig varit ett problem för mässan om man inte räknar in den plats som de astråkiga stuntuppvisningarna tar.

Jag tror att vi har olika uppfattning om vad som är tillräckligt med plats. :)
Men ändå så menade jag ju huvudsakligen i området när folk ska dit och därifrån, mer än inne i hallen.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag tror att vi har olika uppfattning om vad som är tillräckligt med plats. :)
Men ändå så menade jag ju huvudsakligen i området när folk ska dit och därifrån, mer än inne i hallen.

Det finns ju massor av parkeringsmöjligheter i närområdet och pendeltåg i direkt anslutning till mässan.
Den fungerar ju till de riktigt stora mässorna så som båtmässan, så vitt jag vet finns det ingen mässa i Stockholm som kommer i närheten av denna när det gäller tillgänglighet.

Meeeeen om det blir en renodlad MC-mässa på Friends så kanske det kan vara en bra idé.
Men att ta bilen dit skulle jag inte försöka mig på.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Bra beslut..... Det stänger effektivt ute oss som åker bil från andra delar av landet. Tack för det.:huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bra beslut..... Det stänger effektivt ute oss som åker bil från andra delar av landet. Tack för det.:huvet

Ställ bilen på en infartsparkering och ta pendeltåget till Friends, 30/60 spänn eller nåt så slipper du P-kriget dessutom. Kommer förmodligen att gå snabbare än att köra och köa. (sen att det är läskigt att åka kommunalt är en annan fråga)
 
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Berzerker Z650 Evo, Berzerker KX 500 Deathstroker, Berzerker Pro Mule
Nu när derbyspöket äntligen är bortskrämt:banana kommer det vara roligt att åka dit ut igen.

Parkering finns.

Jag tar tunnelbanan å en promenad.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det finns ju massor av parkeringsmöjligheter i närområdet och pendeltåg i direkt anslutning till mässan.
Den fungerar ju till de riktigt stora mässorna så som båtmässan, så vitt jag vet finns det ingen mässa i Stockholm som kommer i närheten av denna när det gäller tillgänglighet.

Meeeeen om det blir en renodlad MC-mässa på Friends så kanske det kan vara en bra idé.
Men att ta bilen dit skulle jag inte försöka mig på.

Nå, jag är ju småortsbo, och vill parkera inom 20m av ingången, räkna trafikstockningar i sekunder inte timmar, och gärna inte köa alls vid biljettluckan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ah! då är nog inte MC-mässan något för dig alls :tummenupp

Nah, eller egentligen skulle det vara rätt schysst om den ägde rum lite senare på våren att man kunde filtra in på hoj, utan att slira i diket eller frysa arsulet av sig. :)

En bit ut på landsbygden skulle också vara helt perfekt,att där inte var så förbannat med folk. :)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
...... En bit ut på landsbygden skulle också vara helt perfekt,att där inte var så förbannat med folk. :)

Vartannat år går ju mässan i Göteborg.... fast där är det ganska gott om folk också i o f s....




(F-låt alla Göteborgare... ska sanningen fram rockar Svenska Mässan i jämförelse)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej.
Någon, kan det vara så att Mässan ska vara inne på själva Arenan? Eller finns det en massa mindre, större utrymmen som tillhör Arenan, intilliggande byggnader? Har ej varit där och är nyfiken.
Har någon varit där på något liknande, utställning, mässa.
Stor jätteshow ( Trial? Stunt? Stadioncross? Prova på!? ) inne på Arenan och själva utställningen i intilliggande utrymmen?

Fundersam och frågande !?????

Mvh Toyman
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej.
Någon, kan det vara så att Mässan ska vara inne på själva Arenan? Eller finns det en massa mindre, större utrymmen som tillhör Arenan, intilliggande byggnader? Har ej varit där och är nyfiken.
Har någon varit där på något liknande, utställning, mässa.
Stor jätteshow ( Trial? Stunt? Stadioncross? Prova på!? ) inne på Arenan och själva utställningen i intilliggande utrymmen?

Fundersam och frågande !?????

Mvh Toyman

Jag tror att besökarna skall sitta i sina stolar, så rullar dom in hojarna en efter en och en speaker från respektive importör berättar i högtalarna om hojen under max 15 minuter per modell.

Utställare som är medlemmar i branschorganisationen får extra exponering genom storbildsskärmar.

Ursprungstanken var att söta "cigarettflickor" skulle bära runt broschyrer bland publikraderna, men #metoo ville annat. Nu blir det istället EU-migranter som fått jobbet att välkomna besökarna med ett käckt "Hej hej" och lägga fram broschyrer att läsa.

Som besökare kan man boka VIP-BILJETT med numrerad plats. Mot ytterligare pristillägg får man också ett tidschema där man kan pricka in highlightsen, och så man vet när man hinner ut för att köpa sin vargtröja.

Generellt kommer inga motorcyklar att startas i arenan. De utställare som bokat tid på monitorerna har chans till att varva mot begränsaren i sin video.
Den enda hojen som startas och varvas inne på arenan kommer att vara Akrapovics ER-6a utan DB-killer.
Missa inte!





Ärligt?

Det pågår hela tiden ett lågintensivt krig mellan arrangör och ägare av lokalerna.

Den som sitter på lokalerna försöker plocka in så mycket stålars som möjligt av externa arrangörer - för att ha råd att utveckla nya, ofta dödfödda mässideer som man har själv, eller för att subventionera andras lama förslag "som man tror på".

Då pungslår man de större, externa arrangörerna tills dom tvingas se sig om efter andra lösningar.

Mc-mässan ägs av McRF som de senaste åren lagt ut arrangemanget på en eventarrangör.

Mässan erbjuder en möjlighet för McRFs medlemmar att komma ut på mässa till ett kvadratmeterpris dom aldrig skulle kunna ordna på egen hand.

Andra utställare, utanför McRF, betalar ett annat pris till arrangören - och subventionerar därmed det vi vill se.
Tänk på det när ni fnyser åt indianmotiv på... ...allt möjligt.

Men, när även den rabatterade kostnaden svider för McRFs medlemmar? H-D hoppade av för en del år sedan.
"Ursäkta? Inget man sörjer...?"

Kanske det, men ser man till helheten och fördelning av kostnadsmassa så är det illa. Färre behöver betala på ungefär samma totalsumma.

(Stavningsförslag på kostnadsmassa = kostnadsmässa...)

Förr i väla' fanns Sollentunamässan som en konkurrent och nödlösning varje gång Älvsjömässan fick hybris och lät priserna gå genom taket.
Kanske försöker man sig på samma stunt nu - ett försök att bringa ner skenande kostnader som skall delas av allt färre och mer trängda aktörer.

Bara en sådan sak att vi förlorar en självständig importör när Honda nu representeras av Suzuki i Sverige kan spela in: låt oss säga rent hypotetiskt att denna aktören säger att "kostnaden måste ner" annars kör vi egna mässor i butikerna landet runt samma helg" så MÅSTE McRF agera.

Man får MYCKET pompa och ståt lokalt för kostnaden att dra till Stockholm en helg...

Bara som ett tankeexperumemt, okay - jag vet inte om det är så, men det ligger i farans riktning.

Så, döm inte ut den nya arenan för mässan innan ni besökt den, gott folk. Alternativet kanske är ingen mässa alls. Då är iväg fall jag beredd att pröva något nytt...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tror att besökarna skall sitta i sina stolar, så rullar dom in hojarna en efter en och en speaker från respektive importör berättar i högtalarna om hojen under max 15 minuter per modell.

Utställare som är medlemmar i branschorganisationen får extra exponering genom storbildsskärmar.

Ursprungstanken var att söta "cigarettflickor" skulle bära runt broschyrer bland publikraderna, men #metoo ville annat. Nu blir det istället EU-migranter som fått jobbet att välkomna besökarna med ett käckt "Hej hej" och lägga fram broschyrer att läsa.

Som besökare kan man boka VIP-BILJETT med numrerad plats. Mot ytterligare pristillägg får man också ett tidschema där man kan pricka in highlightsen, och så man vet när man hinner ut för att köpa sin vargtröja.

Generellt kommer inga motorcyklar att startas i arenan. De utställare som bokat tid på monitorerna har chans till att varva mot begränsaren i sin video.
Den enda hojen som startas och varvas inne på arenan kommer att vara Akrapovics ER-6a utan DB-killer.
Missa inte!





Ärligt?

Det pågår hela tiden ett lågintensivt krig mellan arrangör och ägare av lokalerna.

Den som sitter på lokalerna försöker plocka in så mycket stålars som möjligt av externa arrangörer - för att ha råd att utveckla nya, ofta dödfödda mässideer som man har själv, eller för att subventionera andras lama förslag "som man tror på".

Då pungslår man de större, externa arrangörerna tills dom tvingas se sig om efter andra lösningar.

Mc-mässan ägs av McRF som de senaste åren lagt ut arrangemanget på en eventarrangör.

Mässan erbjuder en möjlighet för McRFs medlemmar att komma ut på mässa till ett kvadratmeterpris dom aldrig skulle kunna ordna på egen hand.

Andra utställare, utanför McRF, betalar ett annat pris till arrangören - och subventionerar därmed det vi vill se.
Tänk på det när ni fnyser åt indianmotiv på... ...allt möjligt.

Men, när även den rabatterade kostnaden svider för McRFs medlemmar? H-D hoppade av för en del år sedan.
"Ursäkta? Inget man sörjer...?"

Kanske det, men ser man till helheten och fördelning av kostnadsmassa så är det illa. Färre behöver betala på ungefär samma totalsumma.

(Stavningsförslag på kostnadsmassa = kostnadsmässa...)

Förr i väla' fanns Sollentunamässan som en konkurrent och nödlösning varje gång Älvsjömässan fick hybris och lät priserna gå genom taket.
Kanske försöker man sig på samma stunt nu - ett försök att bringa ner skenande kostnader som skall delas av allt färre och mer trängda aktörer.

Bara en sådan sak att vi förlorar en självständig importör när Honda nu representeras av Suzuki i Sverige kan spela in: låt oss säga rent hypotetiskt att denna aktören säger att "kostnaden måste ner" annars kör vi egna mässor i butikerna landet runt samma helg" så MÅSTE McRF agera.

Man får MYCKET pompa och ståt lokalt för kostnaden att dra till Stockholm en helg...

Bara som ett tankeexperumemt, okay - jag vet inte om det är så, men det ligger i farans riktning.

Så, döm inte ut den nya arenan för mässan innan ni besökt den, gott folk. Alternativet kanske är ingen mässa alls. Då är iväg fall jag beredd att pröva något nytt...

Min högst personliga åsikt är att mässan helt spelat ut sin roll. Vad kan jag se där som jag inte redan sett perfekta studiobilder och youtube-klipp på? De enda "aha"-upplevelserna är hemmabyggen och vinglande tjockisar i västar som det står farliga saker på... Nu var jag själv med på mässan i år som utställare för att främja motocross och visst var det kul, dock hade det varit en ren förlustaffär om vi inte gjort det på uppdag av SVEMO.

Jag tror att valfri importör får betydligt mer hojar sålda genom roadshows och demokörningar. Mässorna lever kvar av gammal hävd från tiden då internet inte fanns.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur luktar internet?

Glittrar verkligen de nya hojarna lika fint på skärmen?

Kan man provsitta sina tre alternativ för säsongen inom 5 minuter - medans känslan fortfarande sitter kvar?

...och snubbla över ett fjärde alternativ man inte ens hade med på sin lista?

Dyker det upp gamla körkompisar man hade glömt eller trodde var döda?


Det spelar ingen roll hur mycket bredband man än har hemma - skärmen är platt ändå och fångar inte sorlet, stämningen, förväntningarna inför säsongen.

Be there, eller var lika fyrkantig som skärmen!


Men, utställarna måste vara där - och bjuda till.
Det måste vara rimliga kostnader - för utställare och besökare, och det måste vara gjort med hjärta.
Annars kan det kvitta.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl likadant i de flesta branscher att man har svårt att motivera mässor. Kostnaden är lätt att se, men att sen relatera det till intäkter är svårt. Just fordon kan vara trevliga att titta på, men det är först när de rullar man kan känna om de är rätt eller inte. Jag lär nog besöka mässan trots att den är i Friends Arena.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För min del är mc-mässan en happening och själva starskottet för den kommande vårsäsongen.
Ett sätt för mej och kompisarna att umgås i en värld vi älskar så jag önskar verkligen inte mc-mässan i graven.

Har aldrig varit i Friends arena men hört bekanta säga att åka bil dit är inte optimalt.
Det var iofs några år sen så kanska har det blivit bättre, eller?
Undrar även som Toyman hur det funkar lokalmässigt, kanske ett helt nytt koncept (som notrightrider beskriver)

Vi kommer söderifrån och knökar ofta en bil full när vi far, att parkera utanför stan och åka kommunalt finns inte riktigt med på kartan just nu.

Allt beror förstås på hur mycket man vill i slutändan... :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
var å titta på speedway i friends för två årsen då parkera vi i mall of scandinavia det funkade fint då iaf
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top