Bok om att lära sig bygga motorcyklar.

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb
Hej!

Jag har ett stort intresse för motorcyklar och vill givetvis lära mig att bygga själv. Har ni en bok att föreslå som jag kan läsa för att lära mig. Notera att jag inte kan något i dagsläget.

Tacksam för svar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ska du bygga eller meka?

Med bygga menas att man tillverkar eller anpassar delar till en mc och då tror jag nästan youtube är det bästa.
Om det är meka du menar så finns Haynes mekmanualer att beställa på nätet till många olika modeller(samtliga är på engelska). Dom är fantastiska hjälpmedel för den okunnige annars finns även mkt mekhjälp på youtube.
Har du ingen kunskap alls föreslår jag att du lär dig meka "hyggligt" innan du ens försöker bygga något litet. Så fort något skall klara av att färdas i 200+ behöver det vara genomtänkt och säkert innan det testas.

Edit: Haynes manualerna är felsäkra då de har årtionden av kunskap och erfarenhet i ämnet medans en video lika gärna kan göras av Shervin som en proffsmek.
Shervin är för övrigt ett bra exempel på hur det ser ut när man bygger utan förkunskap(googla om du vill ha exempel).
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Som Aryey skriver så är det nog bäst att börja meka lite först för att sedan kanske tillverka delar.
SFRO:s bygghandbok är en bra grej att ha om man ska bygga och besiktiga något väglagligt. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tony Foale skrev en bok för många, många år sedan om hur man bygger motorcyklar från grunden (ramkonstruktion, utformning, material, etc.).
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top