Däck buligt på insidan, ok eller anus?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har ett Metzeler Z8 som bara gått ca 200 mil jag tänkte sätta på hojen, men när jag plocka fram det ur däckshögen såg jag att det har en kraftig bula på insidan, utsidan ser slät och fin ut men på insidan går en tjock bula tvärs över däcket, kanske inte framgår så bra på bild men den bucklar ut ordentligt.

Varför är det på detta viset?

P1020896.resized.JPG

P1020897.resized.JPG

P1020898.resized.JPG
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag tror det funkar. Men vill man riskera livet för att köra ett däck som ändå är nästan halvvägs genom sin livslängd? Mitt svar är nej. Jag slängde ett bakdäck förra året med 100ish mil på. Fick en spik i det och vägrade reparera. Om inte annat så för peace of mind när jag kör.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag tror det funkar. Men vill man riskera livet för att köra ett däck som ändå är nästan halvvägs genom sin livslängd? Mitt svar är nej. Jag slängde ett bakdäck förra året med 100ish mil på. Fick en spik i det och vägrade reparera. Om inte annat så för peace of mind när jag kör.

Riskera livet gör man varje dag man kliver ur sängen ;)

Halvvägs genom sin livslängd? vettefan hur man skulle kunna lyckas köra slut ett Z8 på 400mil, burnout vid varenda rödljus? räknar med att det har ca 13-1500mil kvar.

Men vad beror dte på? fabrikationsdefekt? rost på corden? (hur nu vatten skulle kunna komma åt den)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Beställde nyss ett set nya Roadtec 01, men detta Z8'an är bara att kasta? nån som vet varför det blivit såhär?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle reklamerat det. Då kan tillverkaren berätta att det är helt normalt och du kan använda det eller ge dig ett nytt däck.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Vore intressant att höra vad Metzeler själva säger. Har du försökt få svar därifrån?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Däcket är ca 3 år gammalt. Fick en skruv i det när det var nästan nytt (dock på helt motsatt sida om bulan), bytte till ett annat däck och pluggade detta med paraplyplugg och lade i "bra att ha"-högen i förrådet.

Tror chansen att få nytt från metzeler är nästan obefintlig ;)
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det ser ju mer ut som att däcket varit vikt av någon anledning tycker jag. Om det är bra att åka på eller inte vetifan... Har du dessutom haft punka på det så kan du lika gärna slänga det om du frågar mig.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag skulle säga att det ser ut ser ut att vara skarven till gummit eller stommen. Den går på snett tvärs över däcket.

Efter att ha inspekterat mina helt nya roadtec 01 och sett att de har samma grej med precis samma vinkel, fast inte lika framträdande som på Z8 däcket så tror jag du har 100% rätt
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top