Det finns ett EU-direktiv som säger ngt i stil med att om det utförs fackmannamässigt och med lika bra eller bättre material så ska garantin gälla.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Precis så. Sedan EU:s gruppundantag infördes i oktober 2002. Eu förordning 1400/2002.
Men den reglerade fordon med 3 eller fler hjul. Motorcyklar var med andra ord undantagna.
Sedan 1 Jan 1016 är det en ny förordning som träder i kraft. Dvs från 2016 finns det ett gruppundantag som innefattar även motorcyklar.
dock har dom hela tiden haft att förhålla sig till konkurrensrelgerna som styrs vilket i sig förhindrar att dom kräver att det skall vara servat av märkesverkstad då det blir ett konkurrenshinder.
Och det är egentligen EU fördragets art 101 och 102 som reglerar detta.
Gruppundantagen ger fordonsfabrikanterna rätt att tillämpa vissa principer som innebär begränsningar i konkurrensen.
Dvs garantin skall gälla oavsett vart du servat en hoj under förutsättning att den är servat på fackmannamässigt sätt och samtliga åtgärder och kontrollpunkter som finns i serviceplanen är genomförda.
Men man ska inte glömma bort då att det faktiskt är så att det händer att fabrikanterna gör åtgärder på Goodwill även om garantin gått ut. Och där lär man nog stå sig slätt om man servat någon annanstans.
Jag misstänker att om man servat på märkesverkstad så har man en chans att få något gjort på goodwill men om man servat hos oberoende verkstad så lär man ha sämre chanser.