Turboras.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
I fredags när jag, RoLLER, Mattias och Solan här på forumet var ute o konsumenttestade min nya (Heliac´s gamla) hoj så hände det ett litet missöde någonstans runt varvstoppet på sexan......

Efter en trevlig tur så skulle vi åka hemmåt via nynäsvägen.

RoLLER hade turbohojen och jag försökte hänga med på hans gamla R1a.

Strax efter haninge (uppe på krönet innan Länna) kommer jag ikapp RoLLER som står och tittar på min rykande hoj.

Det som jag hoppas har hänt är att topplockspackningen sagt upp sig.....

Händelseförlopp: (vi känner till allt eftersom det råkade sitta en kamera på tanken)

1. Vid fullgas på 6an så bara dör motorn. In med kopplingen och varvräknaren droppar ner till noll.

2. Rullar in till sidan och vattnet står som en fontän ur expandtionskärlet och vattentempen visar max.

3. Medans vi väntar på en skåpbil som ska hämta oss svalnar hojen och jag testar att starta den. Den startar utan problem, men jag stänger dock av den igen för vidare undersökning av någon som verkligen kan.

Frågor:

Är det troligt att det är topplickspackningen som sagt upp sig?

Finns det någon i stockholms närhet, 10-15mil man kan anlita för att ta reda på detta?

Mvh / Anders



Edit: Film kommer såsmåningon...... När den är färdigredigerad !
 
Last edited:

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Om det sprutar vatten och tempen står på max verkar det ju troligt att toppackningen är blåst, samma symptom som min när någon hade glömt att dra fast topplocket.. :3freak
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Speedsoda skrev:
Om det sprutar vatten och tempen står på max verkar det ju troligt att toppackningen är blåst, samma symptom som min när någon hade glömt att dra fast topplocket.. :3freak

Eller så kan det vara en eller flera sprickor någonstans, fast det är mindre troligt.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det kommer förstås en film på hela händeleseförloppet, och lite till.

Sorry Webspy! :( Låt mig få veta om jag kan vara behjälplig på ett eller annat sätt. Du vet iaf vem du ringer när hojen skall fraktas till en verkstad.
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Hmmm... trist att det redan börjar strula :(

Frågan är... när kommer filmen??


(och ja, jag gissar på topplockspackningen jag med)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
euromange skrev:
Hmmm... trist att det redan börjar strula :(

Frågan är... när kommer filmen??


(och ja, jag gissar på topplockspackningen jag med)

Jag tänkte prioritera den filmen eftersom den kan kanske kan hjälpa till med felsökningen.

Ska coppa ner allt material till laptoppen och ta med mig det till jobbet där man har en dator som inte är från jura tiden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lixom vafan... om solen inte syns till är det antingen
1) Natt
2) Månförmörkelse
3) Fenrisulven har kommit
4) Molningt
5) Du sover
6) Du är för full
7) Du är död
8) Armageddon
9) Topplockspackningen har gått

:fyllisar
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Puss o Kram o Tack :)

i förebyggande syfte så beställde jag en ny packningen från Mc-xpress i förmiddags....
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
RoLLER skrev:
Det kommer förstås en film på hela händeleseförloppet, och lite till.

Sorry Webspy! :( Låt mig få veta om jag kan vara behjälplig på ett eller annat sätt. Du vet iaf vem du ringer när hojen skall fraktas till en verkstad.


Låt oss höra! Hur var den att köra????

JB
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Webspy skrev:
Precis !

Hur svårt kan det vara?

Ps. topplocket.... det sitter vid bakhjulet va :va :brinnerup

du bränner väll packningen av någon anledning också


hoppas det löser sig :)
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Jas-95 skrev:
Låt oss höra! Hur var den att köra????

JB

För egen del kan jag bara säga att den är otroligt mycket mer lättkörd än jag vågat drömma om - trots otrolig kraft !

Toppkåpan sprax vid fullfartstestet.... vet ej exakt vilka farter det rör sig om, men RoLLER´s R1a blev omkörd som om det var ett möte.... med lite högre drevning borde 400 inte vara helt avlägset tycker jag...
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Webspy skrev:
Precis !

Hur svårt kan det vara?

Ps. topplocket.... det sitter vid bakhjulet va :va :brinnerup


Bifogar en bild med ett sk. topplock. Jag har på pedagogens vis markerat med en pil i rött var du kan finna detta lock. För att ytterligare försäkra mig om att du tar rätt lock har jag lagt till en text.
Hur du ska få upp locket vet jag inte. Mitt gamla lock bände jag upp med en skruvmejsel.

Lycka till! :banana
 

Bifogat

  • Topplock.JPG
    Topplock.JPG
    98.3 KB · Visningar: 1,069

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den accade upp till topfart på nolltid. Jag fattade aldrig att jag maxade den. Jag försökte lägga i både en 7'e och en 8'e växel. Så länge det gick rakt fram kändes 360km/h rätt soft.... så länge det gick rakt fram ja. När det svängde var det hårigare. Jag bet ihop så hårt att tänderna nästan sprack i kurvorna. :brinnerup

Men 400 km/h rakt fram e nog kul! :banana
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
På gatan med finns det lixom nästan bara två alternativ. Kör med "ynka" 1 bar laddtryck eller byta topplockspackning varannan vecka - ända tills man biffar upp dragstängerna till toppen.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Marklund gängade upp No1:s BB-turbo till M12. Jag tyckte dock det var för lite gods för att göra det. Fräste istället om toppen så att det är 5/100mm mer gods precis över fodren samt monterade ARP-pinnbult som är dragna 8,5kg (Deras rek) Trodde faktiskt det skulle hålla nu, men det är klart IsleOfMan fram och tillbaka + ca 200mil till sen jag satte ihop den..

Webspy..hade jag inte bott 40+mil bort så hade jag givetvis skruvat åt dig.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Japp det är den. De 2 ggr som jag knäckte packningen tror jag inte det var såpass kraftigt som ni gjorde. Mitt symptom var att hojen tryckte ur sig lite vatten vid maxning, det sprutade aldrig och den gick inte varm. Förmodligen har det spikat ordentligt så syna därför topp och block noga, det kan ha försvunnit material där det har läckt. När ni sedan sätter ihop det igen så räcker det inte med att fylla på vatten under cutsen för då kommer ni inte att bli av med all luft i systemet. Lossa högsta slangen på kylet längst fram på vänstersidan och fyll där först, fyll sedan upp behållaren under cutsen. Starta och kör med locket av och fortsätt fyll tills det är fullt. Känn så att alla kylen blir varma.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top