vad är 3-mod?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har blitt med gixxer och hör det snackas om tre mod här och där.. Vad är det?
 

Jocke.P

1.38.7
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På jobbet (känns det som)
Hoj
R1 Räser
Tremod

Teo skrev:
Jag har blitt med gixxer och hör det snackas om tre mod här och där.. Vad är det?

Det är en bygling som lurar motorstyrenheten att du har i en av dom högre växlarna hela tiden. GSXR är begränsad i vridmoment på dom lägre växlarna för att göra den "snällare" att köra. Köp ingen dyr pryl det är skitenkelt att fixa själv ! :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jocke.P skrev:
Det är en bygling som lurar motorstyrenheten att du har i en av dom högre växlarna hela tiden. GSXR är begränsad i vridmoment på dom lägre växlarna för att göra den "snällare" att köra. Köp ingen dyr pryl det är skitenkelt att fixa själv ! :tummenupp

Sant? Du får gärna förklara hur, om du vill kan du pm:a. Tackar för svar.
 

Tzr_Racing

Supa bör man annars dör man!
Gick med
5 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Tzr 125 (med vita miniblinkers av carbon,styrdämpare å lite annat smått å gått:P)
Du löder dit ett motstånd, samma sak. Bara massa pengar billigare. Snart får du säkert ett bra svar på hur man fixar det själv. :tummenupp
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Tzr_Racing skrev:
Du löder dit ett motstånd, samma sak. Bara massa pengar billigare. Snart får du säkert ett bra svar på hur man fixar det själv. :tummenupp


Håller med om att man inte skall betala dyra pengar för ett motstånd. Men det finns faktiskt en riktigt schysst TRE-mod som kostar 500:- Den är nämligen automat-switchad. Vilket innebär att man inte behöver switcha om den själv under färd (för att undvika svåra kallstarter m.m.)

Jag tror även att bikersneed.se har en för 299:- (dock helt utan switch-möjligheter). Dyrt för ett enkelt motstånd, men saknar du kunskap/tid/ork är det hyfsat alterativ. :tummenupp

Fördelen är att den är försedd med originalkontakter, vilket betyder att du slipper kapa kablar och löda själv.

(Har även sett TRE-moddar för 1500:- LÅT DIG INTE LURAS ATT KÖPA EN SÅDAN!!)
 

Busen

********
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Ålstorp
Hoj
ZZR600-92 såld, Hayabusa-99 Såld, gixxer1000K3 Såld, ZX10-r -04 Såld, Honda XR650R
Typ..... lite bilder
 

Bifogat

  • tre_hw.jpg
    tre_hw.jpg
    14.1 KB · Visningar: 158
  • tre_schematic_Switch.JPG
    tre_schematic_Switch.JPG
    28.9 KB · Visningar: 159

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Sverige
Hoj
mc
Vart hittar man en sådan automat switchad tre mod?

Asso skulle den själv ställa sig i orginalläge då man stänger av hojen och sen då man startat den ställa sig i "tre" läget?


Bara sett sådana med en enkel strömbrytare som man manuellt får trycka på orginal/tre läge.
 
Last edited:

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Sverige
Hoj
mc
Installerade min tre mod häromdan. Kände riktig märkbar skillnad.
Hade förberett mig på att det ej skulle kännas ngt speciellt men blev positivt överraskad.
I de lägre växlarna känns motorn mycket mer stabil och rapp på gasen än innan. Känns som motorn är med mycket bättre.Innan då man krypkörde kändes motorn nervös i gången. Nu är det mycket bättre. Känns fast och fin.
Innan vid motorbroms på lägre växlar så bluddrade den och baktände lite. Nu bara är det jämnt muller.

Så jag kan bara rekommendera er som ej gjort det innan. Köpte en med knapp så man kan ställa om om man vill.

Är en hayabusa 03a jag testat den på.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top