Förgasarsynkronisering

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Hittar inte ett par gamla trådar där bla någon körde med långa slangar som gick ner i en hink vatten.
Behövs någon strypning?
Jag har klockor, men en visar fel och de går inte att justera.
tänkte prova nåt annat.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Du behöver antagligen strypningar, annars blir det säkert "fladdrigt". Slangar i en spann var nytt för mig, jag har gjort en grej med ett U så att säga, så att pelaren förskjuts åt ena eller andra hållet, men slangar i en spann borde ju också funka, då mäter man mot atmosvär istället bara. Tänk på att ha slangar som inte sugs ihop när / om du ökar varvet mellan mätningarna.

/XJR
 

Bifogat

  • synk.gif
    synk.gif
    123.5 KB · Visningar: 969

MaPe

Ser långt ut på bra håll.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arbrå, byn som vägverket glömde
Hoj
inte ett skit men skruvar HD-Inte nu längre!! Nu Skoda....
Så här ser min ut å är kvicksilver i fyra pelare... Tycker att den funkar kanon... beställde den av sangbergs racing...

Mvh Mathias
 

Bifogat

  • mc 014.jpg
    mc 014.jpg
    129.9 KB · Visningar: 958

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
MaPe skrev:
Så här ser min ut å är kvicksilver i fyra pelare... Tycker att den funkar kanon... beställde den av sangbergs racing...

Mvh Mathias

öh.. de där ser ut som en helt annan maskin... :öl :p
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
bippen skrev:
Hittar inte ett par gamla trådar där bla någon körde med långa slangar som gick ner i en hink vatten.
Behövs någon strypning?
Jag har klockor, men en visar fel och de går inte att justera.
tänkte prova nåt annat.


Va nog mig du tänker på.... :D


Det bästa är ju givetvis en mätare med kvicksilver i fyra pelare,men den jag gjorde funkar precis lika bra.Nackdelen är att vatten är så mycke lättare så du måste ha långa slangar.


1/ Köp en billig genomskinnlig plastslang på ca 5m/cylinder med diameter som passar på anslutningen på insuget.

2/ Fyll en hink med vatten (kan blanda i karamellfärg så syns vattenpelarna tydligare).

3/ Om du har ett källarplan under garaget placera då vattenhinken där,dra sedan slangarna rakt upp i taket å sedan ner till insuget.

4/ Du får härmed en väldigt stabil å lättavläst mätare som inte fladdrar fram å tebaka,bara å justera förgasarna enligt rephandboken sedan.

5/ Ingen strypning behövs :tummenupp

Har justerat min dåvarande GSX-R 1100W, Ska nu ta tag i min R1á någon dag bara jag får tummen ur

Lycka till hoppas det hjälpte dig lite.
 

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett hål i vägen
Hoj
gixxer 1000 k5
Hur mycket kan en synkning göra?(hk) jag kan tänka mig att de inte synkar så noga på fabriken...vilken service brukar man göra det? 100 mil eller 1000mil på en R1??
//Henrik....jag kan tänka mig ev att bygga en egen "synkslang" men tar ni ettan och tvåan förgasare först? eller hur gör man...jag vet att "staplarna skall var gjämn höga när man har synkart klart" eller har jag fel?
//Henrik
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Med varmkörd motor på tomgång synkar du förgasare 1&2 därefter synkar du förgasare 3&4 å avslutar med å ställa 1&2 lika som 3&4án med skruven i mitten om det är en R1á.
Ang hk har jag ingen aning men hojen går mycket jämnare å finare om de är sykroniserade.

Hoppas du förstår min förklarning



Ska kollas vid varje 600mil / 98/99 å var 1000mil på 00 å nyare.

Ska upp te garaget om en stund å ställa förgasarna så då kan ni få reda på hur lång slang ni måste ha med tanke på hur högt han lyfter vattnet ur hinken(gissar på 3-meter drygt).
Ska göra 4-anslutnigar för slangarna utav 4-insex skruvar som jag borrar ett litet hål i. :rock


:hej :hej
 
Last edited:

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Någon som kan förklara mer ingående vad man exakt gör? Vad är det man synkar?
 

Pegasus

Prosit...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta, bland fiskarna....
Hoj
KTM 250 EXC-F -13
Kan man inte kontrollera synkningen "mekaniskt" med ngn borr eller nåt (á la ventilspelkontroll), har för mig att Andersbrink eller Lundin nämnde detta

Mvh
Peter

...förtydling
 
Last edited:

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Var svårt å få slangen å sitta på skruvhuvudet så det blir till å leta upp någon som säljer slangnipplar med M6 gänganslutning.
Någon som vet vart man kan köpa det???
 

Bifogat

  • nippel.jpg
    nippel.jpg
    3.9 KB · Visningar: 522

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jag tackar för tipsen.
Det var någon som undrade vad man gör och varför.
Det gäller att ställa in förgasarna så att all cylindrar får lika mycket "gas", annars blir det liksom att någon cylinder "bromsar" ellar att någon "drar".
På stången som gasvajern kopplas till finns justerskruvar. På insugen finns små pluggar som man tar bort och ansluter någon form av mätare till.
Ni som justerar, tänk på att på om man synkar med luftfilter på kan det vara så att inner och ytterförgasare ska stå olika.
Iaf på gamla Suzukis, Haynes rekommenderar att man synkar utan filter. Det har visst med avståndet mellan förgasare och filter att göra. Det är ju längre till ytterförgasarna
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det är skillnaden i (under)tryck från resp förg som ska vara liten. Rent mekaníska metoder inte bra. Ventilerna ska vara justerade innan. Två meterlånga plaströr enl XJRs inlägg ovan som sitter ihop nertill mäter just skillnaden i tryck. Variabel strypning mellan dom behövs, klämma t.ex. Billigt, (< 100:- )bra, men bängligt för > 2 cyl. Alla andra varianter verkar mäta undertrycket, vilket man faktiskt inte är intresserad av, egentligen.

Att filtren skulle påverka har jag svårt att tro, det är ju otroligt små gaspådrag man använder vis synkningen.
/u
 
Last edited:

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Alla andra varianter verkar mäta undertrycket, vilket man faktiskt inte är intresserad av, egentligen.
.........................................................................................................


Måste bara fråga hur du menar att klockor å mätar´n med kvicksilver funkar då?.... :confused:

Min variant med en vattenpelare för varje cylinder funkar på samma sätt som ovan å funkar kanonbra.
Om jag tar en slang å kopplar ihop 1án å 2án så mäts väll undertrycket då mä på samma sätt som som en slang till varje cyl?
dock behövs inte så lång slang.
Samtidigt som det blir svårare med en 4-cyl med å koppla i hop 2-förgasare å få dem lika....rätta mig om jag har fel :confused:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
YZF....: Ingen stor sak, men intressant eftersom man kan bygga billigare o bättre mätare själv än vad som finns att köpa.

Alla instrument för förgasarsynkning jag känner till (inkl din variant men utom U-rörs-varianten) mäter undertrycket från varje förgasare separat. Och sen jämför man undertrycken genom att avläsa dom var och en för sig. För t.ex. separata mätare och Carbtune och kvicksilverfyllda rör (giftigt o eländigt; är inte det förbjudet ??) ger det sämre noggrannhet (fast kanske tillräckligt bra). Dina vattenfyllda rör ger bättre noggrannhet pga att vatten är lättare än metall (Carbtune) o kvicksilver men blir onödigt långa, 1 atm motsv ju ca 10 m.

U-rörs-varianten ger den bättre noggrannheten (1 cm = 0.001 atm) men 1 m längd räcker gott eftersom den faktiskt mäter tryckskillnaden o inte separata trycken. Den går faktiskt att fixa i 4cyl utförande oxå. 4 rör som alla sitter ihop nertill mha T-rör, lite a la upponervänd dynggrep. (Helst borde man nog ha en träkula i varje rör för att förhindra att vatten kan sugas in i motorn. Inte för att det förstör motorn, utan för att ev. vatten i slangarna stör mätningen.)
/u
 
Last edited:

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
YZF-1000-R1 skrev:
Var svårt å få slangen å sitta på skruvhuvudet så det blir till å leta upp någon som säljer slangnipplar med M6 gänganslutning.
Någon som vet vart man kan köpa det???

Oerhört bra fråga faktiskt, visade sig när jag letade samma sak att det inte var alls lätt, slangsocklar med metriska gängor överhuvudtaget är ett mysterium, var kommer dom ifrån liksom... ?

Jag hittade till slut ett hyfsat sortiment på Hiflex, dvs en hydraulikfirma, dom hade mest grejer för att pressa slangar på, men det funkar ju hjälpligt med vanlig klamma också.

/XJR
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Slangnipplar: kanske en smörjnippel m uttagen kula o fjäder ? Finns i M6 m minst 2 stigningar, så kolla att stigningen är den rätta.
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
YZF-1000-R1 skrev:
Ska prova den varianten med 4-en meters rör ihopsatta nertill :tummenupp
Bra ! Glöm inte att fixa justerbara klämmor/strypningar till varje rör (4 st) eller mellan rören (3 st). Akvarieaffärer har ibland sånt f luftpumparna, helst metallvarianten, plast lite klent.
/u
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Tycker att en sån med 4 rör borde bli svårjobbad ?

Har du nivåerna 20, 18, 23, 22 på dina markeringar så kommer ju en justering på ettan att påverka alla de övriga värdena, du kanske får värdena 22, 17, 22, 21, sen ska du ha upp tvåan, justerar lite på den, då kanske du får 20, 19, 21, 21 osv osv.

Kanske blev lite rörigt, men vad jag menar är det verkar krångligare att justera in alla samtidigt eftersom alla ju då också påverkar alla samtidigt ... ?
Kanske är en vane- / smaksak, lycka till i vilket fall som helst !

/XJR
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top