E85 vs intercooler

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Både E85 och laddluftkylare sänker ju tempen rejält och därigenom förutsättningarna för att kunna plocka ut mer effekt. Om det nu är så att det är tillräcklig med E85 att sänka tempen så pass att man kan skippa intercoolern och ändå maxa turbo utan att få detonation - finns det då någon egentlig anledning att montera IC med tryckfall, slangar, utrymme å elände? Bara spånar lite löst eftersom jag våndas över att behöva montera oljekylaren nånstans där den får plats - på nåt eländigt jobbigt ställe.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tackar för tråden!

Vilken effekt som går att uppnå med E85 är (tro't om du vill!) faktiskt helt ointressant för mig! :D

Rent praktiska erfarenheter är jag inte heller ute efter utan mer en filosofiskt teknisk diskussion typ "när blir IC'n onödig och bara stjäl laddtryck som man skulle kunna ha kul med". Temp-sänkningen med E85 kanske kan ge mer än vad 104 oktan vs 98 oktan kan hantera i ökat laddtryck?

Ett par av fördelarna att köra utan IC är ju väldigt uppenbara, dvs att få minskad spoolup-tid samt minskat tryckfall och färre slangkopplingar. Nåt annat jag inte tänkt på?
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
vad beror tryckfallet genom en ic på?? kan ju skilja en hel del mellan olika
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tryckfallet beror på flödesförluster men kompenseras oftast mer än väl av att den kallare luften får högre densitet (dvs fler syreatomer per volymenhet). Dvs man får ut mer effekt trots att laddtrycket sjunker något.


Jag kan inte se nån anledning att inte ha både och förutom enkelheten. Det är ju onekligen lite extrapyssel med llk.
Om det nu är så att 1 bar på 10:1 inte ger spik så finns väl möjligheten att ställa på mer tryck (mer effekt) om man använder llk. Eller att ha mer grundkomp (mer bottendrag, bränsleekonomi (som om nån här bryr sig) och körbarhet).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Apropå tryckfall:
Om man nu oroar sig för tryckfallet genom llk så kan man väl koppla wg till plenumet (om det sitter före spjället) ist för till turbons utlopp. Eller har jag missat nåt?

Sorry för att jag tappade ämnet. Det ska aldrig ske igen. Eller? :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det jag är lite smått funderad över är hur man räknar på dimensioner, flödet och tryckfall i en LLK. Nån som har nån bra länk att dela med sig eller en bokreferens? Jag blir mer å mer septisk till att köra med LLK nu när jag ska trimma in gasarna för E85.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Argh... de flesta sökmotorer hittar ju bara tillbaks hit till sporthoj när det gäller turbosnack och LLK. Det om något måste vara ett bra betyg åt diskussionsnivån på SH's forum! :hihi

Optimala 100 - 130 meter per sekund i trycksatta rör, gäller det även för LLK eller ska man ha större area i LLK'n? Nån som har nån bra ISBN-bok att tipsa om? Kikar man igenom gamla trådar verkar LLK'n som nåt man "bara har" och nöjer sig med det. Är det en så svår och mystisk parameter? Verkar inte finnas speciellt mycket skrivet om just det heller på webben. Har hittat lite formler men inga praktiska exempel på hur teori och praktik funkar i verkligheten.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Står själv i valet mellan en vattenkyld och en vanlig ic (till bil dock) alla vill ha så stora som möjligt men nu såg jag wrc bilarna i svenskarallyt och inte ser dom speciellt stora ut och där är dom väl optimala om någonstanns :va
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag skulle personligen inte bygga nåt utan intercooler

Jag har gjort det förut, å just därför inte igen hehe

( det blev för dyrt med raaaas)

Räjs soppa eller e 85 är en förutsättning för att kunna ta ut mycke effekt
även med laddkyl

Jag har ju varit envis som en röd gris att promt köra blyfri 98
400hk verkar vara en magisk gräns sen börjar det gå tungt (på hojar alltså)

Ungeför som 250 hk utan kyl


det är många olika parametrar som har betydelse för dom exakta gränserna för hur mycke man kan ladda men ganska grovhugget är det ungeför så

( stor motor med bra flöde)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bengan skrev:
Delvis kylförmågan, trycket minskar med temperaturen
Isf skulle man ju vara tillbaka på hur det såg ut innan turbon.
Det lägre tryck som blir om man kyler gasen, fylls ju på direkt, i princip med
ljudhastigheten.

Vad jag fattar är alla tryckförluster över ic:n strömningsförluster.
/u
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
ulf_lundin skrev:
Isf skulle man ju vara tillbaka på hur det såg ut innan turbon.
Det lägre tryck som blir om man kyler gasen, fylls ju på direkt, i princip med
ljudhastigheten.

Vad jag fattar är alla tryckförluster över ic:n strömningsförluster.
/u
Ojsan, så går det när man inte tänker utan bara applicerar vad man lärt sig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
andersson turbo skrev:
det är många olika parametrar som har betydelse för dom exakta gränserna för hur mycke man kan ladda men ganska grovhugget är det ungeför så ( stor motor med bra flöde)

Flödesdimensioneringen av LLK'n, dvs själva arean, hur räknar/väljer du den? Verkningsgraden är ju också viktigt, men har man bara ett element à 2x25 mm blir ju flödet inte speciellt stort. Jag har svårt att hitta info hur man räknar på LLK's.

Får ta å besöka biblioteket på nätet och luska lite.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
http://www.bellintercoolers.com/Pages/tech.asp

Vår "vän" på RB-Racing delar med sig: http://www.rbracing-rsr.com/intercoolers.htm

http://www.stealth316.com/2-adiabat1.htm

http://www.connel.com/freeware/airduct.shtml
Räkna med antalet element * längden på elementet.
Räknat på ett 300 hästars intercooler-element.
Effektiviteten får vi inte fram, men iaf tryckfallet.

This is what you input:
Flow Rate 436 CFM (300 hästar)
Velocity 18800 FPM (95 m/sec)
Pressure 15 PSI
Duct length 30 FT
These are the results:
The duct diameter is: 2.06 inches <- Ett värde jag letat efter!
loss PSI = 2.65857083

http://www.engineeringtoolbox.com/21_459.html

http://www.pipeflow.co.uk/public/control.php?_path=/497/499
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bengan skrev:
Ojsan, så går det när man inte tänker utan bara applicerar vad man lärt sig.
Hände mig i förra veckan (senaste gången). En fördel med nätet är att man blir ifrågasatt.

Anders Brink: A. Graham Bell: Forced Induction Performance Tuning ISBN 1 859960 691 1
har lite tumregler o funderingar över llk-dimensionering. Dock inget om hur man
beräknar flödesförluster innan. Mer om hur mycket man max bör ha, resp. lite
tips för att hålla förlusterna så små som möjligt. O lite annat om dimensioneringen llk.
/u
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
"What are the relative merits of an air or water-cooled intercooler and which would suit my purposes best?
This depends on the circumstances. These circumstances are; street use, drag racing, or endurance racing (more than two minutes).

Drag racing: The short spurt of power allows the iced water to cool the charge air to below ambient temperature"


Vatten kyld ska du ha så köp mitt element så jag kan köpa en luft/luft till bilen istället :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Efter lite mätningar och uträkningar på ett "normalt" Marklund-elementet 320x180x45 ger det en area på 1452 mm2, dvs motsvarande arean i ett 42 mm rör. Men nåt är skumt med alla uträkningar (via den där math-sidan) för med en "normal" hastighet på 100 m/sek bör arean motsvara 50 mm. Hm, ska nog räkna vidare... :tomten
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Efter lite mätningar och uträkningar på ett "normalt" Marklund-elementet 320x180x45 ger det en area på 1452 mm2, dvs motsvarande arean i ett 42 mm rör. Men nåt är skumt med alla uträkningar (via den där math-sidan) för med en "normal" hastighet på 100 m/sek bör arean motsvara 50 mm. Hm, ska nog räkna vidare... :tomten


Jag måste väl erkänna att den djupdykande matematiken inte är min starka sida , utan kanske den så välbekanta trial and error principen har väl fått råda under många mörka år i turbo evolutionen (säkert felstavat)

Men jag måste då även tillstå att bra fakta å teorier har väl fört utvecklingen mycke framåt på senare år

Men vi ska betänka att MYCKE av det vi gör med hojarna är ganska ut tänjda
gränser på

Varför funkar saker så mycke bättre på hojarna än på bilsidan
Jo det enkla svaret är att vi aldrig kör specielt länge under höga effekt utag
Det går helt enkelt inte Bakhjulsåkning eller hjulspinn sätter stopp för detta

Min vattenkylda intercooler skulle aldrig orka med att kyla en bilmotor nån längre tid med det lilla " efterkyl " som jag kör med
men byter man den till en fet kylare så går det bra

så är det faktiskt med det mesta på hojsidan
Ett kul exempel är min gammla yamaha harris som ibland fick rulla runt på gatorna med ett 15 x 8" tums plattslicks HEHEHE skitskojj

Det som hände var faktiskt att den stannade efter ett tag då strömmen helt enkelt tog slut långa feta laddtryck resulterade i att både bränslepump spridare å tändsystem drog långt mer än va generatorn presterade

Man fick vänta i 5 minuter starta å köra lugnt en stund sen gick den igen :banana
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Håller på att bygga en gsx1100 turbo som jag har tänkt att köra på e85.
Kommer att testa köra med ca. 10 i komp utan intercooler.

Speedparts har följande bil som går på E85 utan intercooler, dock med lustgas.

http://www.93ssr.com/

Denna bil ger med saabs standard turbo komp (tror det var 9 kg) 1050 hk. Enligt speedparts kan man ladda mycket utan intercooler även om motorn har relativt hög grunkompression. Som så många andra nämt beror det på att E85 har högre ångbildningsvärme samt är knacktåligare än bensin.

/Kristian
 
Last edited:
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top