R1 och R6-tråden!

ninja_agren

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Kawasaki och gpz500s
Har en 03:a.

Fel och fel, se till så att växellådan beter sig bra, framförallt tvåan så den inte hoppar ur eller så och att friläget går att pilla i utan problem.

Annars är det inte så mycket förutom som att köpa vilken beggad hoj som helst, ventiljusteringen kommer vid 4000 mil och den går på 7-8000 kr så du är medveten..

Värt och investera i är en styrdämpare då hojen original är som en vilde utan koppel :))) ifall du inte gillar det då det vill säga.

Kolla gärna in min ifall du är sugen och har fler frågor!

växel låda = check:D kommer du på något mer som du hört så bara skriv :D tack för infon !
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
nån som pillat på inställningarna för stötarna på R1 04-06?
isåfall vad kör ni med för några?

finns det några rekomenderade inställningar annars?
typ Sport/komfort/race ?

Det enda jag har gjort är att ökat hårdheten på fjädern bak,tyckte den var lite mjuk org.
jag tror det är två hack från max nu.
antar att man borde följa upp det med att även justera bump och rebound på dämparen?

framgaffeln har jag inte rört

det är väl inställningar för aktiv körning som önskas.
komfort är jag inte intresserad av ;)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
nån som pillat på inställningarna för stötarna på R1 04-06?
isåfall vad kör ni med för några?

finns det några rekomenderade inställningar annars?
typ Sport/komfort/race ?

Det enda jag har gjort är att ökat hårdheten på fjädern bak,tyckte den var lite mjuk org.
jag tror det är två hack från max nu.
antar att man borde följa upp det med att även justera bump och rebound på dämparen?

framgaffeln har jag inte rört

det är väl inställningar för aktiv körning som önskas.
komfort är jag inte intresserad av ;)

Från fabrik så är dämparna fram & bak inställda på mittläge som motsvarar en förarvikt på 60-70Kg vill jag minnas.

Att ställa in dämparna för gata optimalt är som du kanske förstår väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, eftersom underlaget konstant ändrar sig, likaså din körstil. På bana kan man justera & finjustera för att få fram den bästa inställningen för just den banan, dig och väderförhållandena just den dagen.

Men, börja med att ställa allt i grundläge, både kompression, förspänning och retur. Därefter mäter du det statiska hänget som är hur mycket hojen sjunker ihop under egen belastning. Tror det står i instruktionsboken hur mycket det rekommenderade hänget är.

Därefter ställer du in din "ride height", måtten för detta står nog i boken också.

När detta är gjort så har du en bra grundförutsättning för just dig. Då kan du börja med att laborera med kompression, förspänning och retur. Ändra aldrig mer än max 2 klick åt gången! Sedan är det bara att provköra, ändra, provköra ändra tills du hittat en setup som du tycker känns bra.

Tyvärr finns det ingen gyllene medelväg för dämpare, det är så många faktorer som spelar in att det är svårt nog att ställa in för bana.

Det finns ganska bra beskrivet i Öhlins manualer hur du ställer in dämparna:

(Sid 6): http://www.ohlins.se/Products/OwnersManuals/OM_07241-02.pdf
 

ChrisWest

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2005 KTM 950SM
r6 2008 wheelie

Fråga till er med R6or av nyare modell.

Det är så att jag tänkte börja öva lite på att få upp hojen på bakhjulet men vill gärna ha lite tips först.

Kör ni med enbart gas eller kopplar ni upp den?

Vilka varv brukar ni ligga på?

Just när de gäller koppla upp så vill jag gärna veta varvtalet när ni kopplar kontra släpper koppling?

Jag har sett massvis med videos om wheelie men vill ändå ha lite mer info just från er med just R6or.

Antar att de beror lite på vart man har tyngdpunkten med och jag är inte så lång (178cm/72kilo) så jag sitter rätt klistrad nära tanken så jag har tyngdpunkten långt fram. Ska jag ha annan placering på hojen?

mvh chris
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fråga till er med R6or av nyare modell.

Det är så att jag tänkte börja öva lite på att få upp hojen på bakhjulet men vill gärna ha lite tips först.

Kör ni med enbart gas eller kopplar ni upp den?

Vilka varv brukar ni ligga på?

Just när de gäller koppla upp så vill jag gärna veta varvtalet när ni kopplar kontra släpper koppling?

Jag har sett massvis med videos om wheelie men vill ändå ha lite mer info just från er med just R6or.

Antar att de beror lite på vart man har tyngdpunkten med och jag är inte så lång (178cm/72kilo) så jag sitter rätt klistrad nära tanken så jag har tyngdpunkten långt fram. Ska jag ha annan placering på hojen?

mvh chris

Sitt ganska upprätt kläm åt med benen runt tanken ha foten på bromsen och den andra foten under växelspaken "vid normalaväxellägen" kör iväg på 2an vrid rullen fullt till 8k rpm koppla till och ryck lite i styret när hojen pekar såpass högt upp att du inte kan se vart du är på väg så tippa av gasen ha då tryck uppåt på växelföraren så kommer 3an automatiskt att gå i "nästan" sen äre bara att åka vidare mot solnedgången !
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Därefter ställer du in din "ride height", måtten för detta står nog i boken också.

ett A4 med info i vanlig ordning :)
tackar!

du menar trycket på fjädern där va?
det finns väl ingen inställning för att justera rideheight?

men ok då är det 20 pannor mer på R1an än den rekomenderade japanaren på 70kg ;)
då måste den styvas upp lite då.

rätt dåligt att dom inte har rekomenderade inställningar för olika förarvikter.
men ok det är ju ingen S1000RR man äger så man kan inte begära för mycket ;)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har labbat en del med inställningarna på min. Resultatet är att framgaffeln lämnats orörd sånär som på ett klick extra på kompression. Bakdämparen står på max förspänning i övrigt standardlägen även där. Jag väger 100 kg. Tilläggas bör att jag nog skulle tjäna på att ha hårdare fjäder bak eftersom max förspänning inte riktigt räcker till när farten börjar öka på bana.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Jag har labbat en del med inställningarna på min.

ok
du menar att du har spänt fjädern max bak och låtit dämparen vara?

vet knappt vad man kan ställa in på framgaffeln ens haha
skruven upptill är det för kompressionen?
medsols så ökas den eller?

finns det fler inställningar på framgaffeln?

kanske är läget att kika i manualen ;)
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
har ett akra helsystem på min yamaha r6 2007, vill ta väck akra sliponet o sätta dit laser gp , tror ni de passar?

Tror ni det kommer låte högre och vassare, är ute efter ljudet:)
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
har ett akra helsystem på min yamaha r6 2007, vill ta väck akra sliponet o sätta dit laser gp , tror ni de passar?

Tror ni det kommer låte högre och vassare, är ute efter ljudet:)



Har du Akrapovic helsystem eller slip-on? Du skriver båda :tungan Personligen tycker jag Laser GP låter bättre, men akra låter inte kass heller!
 

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Hejsan alla,

Jag undrar om det finns någon gubbe där ute i stugorna som har en yamaha r6 2003 - strypning liggandes? vill helst inte köpa via företag då de ska ha betalt
för frakt osv från utlandet.
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Har du Akrapovic helsystem eller slip-on? Du skriver båda :tungan Personligen tycker jag Laser GP låter bättre, men akra låter inte kass heller!




Hej, har ju helsystem, men med akra, men ja kan ju ta väck sliponet och sätta ditt ett annat, alltså ett laser GP , tror ni de passar?


Och hur är ljudet på en laser gp, är de som megaphone liknandeskrammel ljud eller det är mer motogp ljud hehe.


mvh
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det passar nog utmärkt. Framsystemet brukar ha samma mått som originalet och slutar på samma ställe.

Ljudet kan jag inte säga nåt om då jag bara provat Yoshi, akra och termignoni.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top