Gummiblandning

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Vilken gummiblandning bör man välja på slicks/regndäck om man som jag kör som en kärring och aldrig har kört på omönstrade däck innan?
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
medium soft

supersoft när det är kallt
soft? när det är varmt

väldigt generellt alltså. Om du inte skall ut o snurra i april eller sent i höst så tror jag inte att det finns någon anledning till att köra någon annan variant. Har nog lite med körskickligheten att göra också.
 

Henric

Fallit tillbaka i sporthojträsket...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Bromma
Hoj
Ingen just nu
Beror på hoj och värme i luften.

Men Medium/Soft bak och soft fram om det är riktigt varmt
Annars Soft bak och Supersoft fram när det är lite kallare.

Det är ingen större skillnad på att åka på mönstrade racedäck och slicks. Har t.o.m sett dem som blandar mönstrat och slicks.

Men tänk på att helst använda värmare om du tänker åka på slicks! Dom tar lite mer tid på sig att bli varma, det är min uppfattning iallafall.

Lycka till!
 

Bifogat

  • Bimota YB4ie Isabel Sáez  +34 638 960310 4.JPG
    Bimota YB4ie Isabel Sáez +34 638 960310 4.JPG
    237.8 KB · Visningar: 99
  • Bimota YB4ie Isabel Sáez  +34 638 960310 1.JPG
    Bimota YB4ie Isabel Sáez +34 638 960310 1.JPG
    188.4 KB · Visningar: 90

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Pirelli/Metzeler RS1 fram och RS2 bak blir väl bra?

Har funkat bra för mig i alla fall.

Kanske t om RS3 bak (för längre livslängd) men det är nog svårt att få tag i beg.

//Jalle
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jalle skrev:
Pirelli/Metzeler RS1 fram och RS2 bak blir väl bra?

Har funkat bra för mig i alla fall.

Kanske t om RS3 bak (för längre livslängd) men det är nog svårt att få tag i beg.

//Jalle

Slicks är billigare och håller längre säger alla. Dessutom är det omöjligt att få tag i de dim jag ska ha beg.
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Chris Ash.

Jag körde medium bak och mediumsoft fram nästan hela säsongen. Framdäcken höll oändligt länge, men risken är ju att man får lite "obalans" mellan grepp fram och bak (hojen understyr lätt i början om du bara byter bakdäck).
På slutet gick jag ned ett steg i mjukhet och framdäckets temp blev mkt bättre, oerhört mkt mer feedback när det släppte osv.

Kör i det längsta på beg däck om du vet hur de har gått (med däckvärmare), och när du köper nytt funkar hårdare blandningar utmärkt. Det är inte skillnaden mellan nya och gamla däck som skiljer agnarna från vetet i början av karriären! ;)

Märk väl att jag rullade på Michelin slicks förra året. Körde dock något race + endurance på Pirelli - Lättare att ställa in för att slippa onödigt slitage, men har en för sävlig och tråkig profil för mig. De verkar dessutom vara "hårdare" i blandningen i jämförelse med Michelin.
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Grandmaster!
Anytime :)

Men det skall också påpekas att endast TRON på att det är bättre grepp i nya däck kan skrapa av någon sekund hos vissa ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Att tro på prylarna är nog på sätt och vis viktigare än att de verkligen är allra bäst.

Själv körde jag på Pirelli soft bak och supersoft fram vilket jag tycker funka suveränt i mitt sävliga tempo. ...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Quitte skrev:
Grandmaster!
Anytime :)

Men det skall också påpekas att endast TRON på att det är bättre grepp i nya däck kan skrapa av någon sekund hos vissa ;)

Tron är iofs inte helt oviktig heller, det är bara att man kan spara några kronor om man verkligen kör slut på däcken innan man kasserar dem.
Fast det är en rätt skön känsla med nya, precis uppruggade däck.
Själv tycker jag det går utmärkt att åka supersoft både fram och bak, men då har jag inte lika mycket tyngd på däcken som ni fetton har :rolleyes:
Åkte med medium bak på min 600'a och tyckte faktiskt att det vart lite halt även fast det var varmt, både däcket och i luften.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tack för alla svar! Seriös feedback uppskattas otroligt mycket!

Jag kommer att prova Pirellislicks i supersoft fram och soft bak. Regndäck i soft.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top