TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Hej på er!

Jag har nyligen blivit ägare till en röd 96:a, importerad från tyskland -00, den har gått 3900 mil.

Idag har jag grejat med lite smått såsom byte av instrumentlampor, olja, filter och kylvätska. Jag tänkte även passa på att byta stift när jag ändå tömt den på vatten och flyttat undan kylaren. Hatten satt verkligen inte hårt men jag fick tji när jag upptäckte att jag inte hade en 18mm tändstiftshylsa :mad:
Såg nu i papperna att stift byttes för 700 mil sedan så det är kanske ingen panik? Jag struntade hursomhelst i det och monterade ihop allt igen.

Nu har jag en fråga till er experter.
Jag läste någonstans att ventilerna bör kollas tätare än 4200 mil, speciellt på 96:eek:rna. Vad är era erfarenheter? De är kollade vid 2000 mil enl. dokumentationen.

Det blir inget körande denna säsongen så jag har gott om tid att pula och putsa på den fram till våren.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är ju ändå inte så långt till 4200 och är du där och river kan du lika gärna passa på. Lyfta ventilkåpan är ju inget jobb i det läget.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Som Jåke säger. Seda verkar det som det där med ventilsstrul vara avhängigt om det är en tidig eller sen 96a.Min som var en sen behövde ingen åtgärd vid den senare ventilkollen.
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Hej

jag har skrapat hål på motorkåpan på höger sida och bromspedalen ser också lite tråkig ut.

Någon som vet vilka årsmodeller på tdm motorkåpan är identisk och om bromspedalen delas med några andra modeller. Försöker hitta någon på ebay som har både och p.g.a betala frakt är inte kul
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
För kåpan gäller 96-01/02. Bromsen finns säkert på nån YZF600 eller så, gissar bara.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Lite drömmar så här mitt i vintern.....har svårt att släppa tanken på flatslidemodifiering. Jag har svårt att få till det med orginalvakumförgasarna främst vad det gäller fet gång. Har bytt emulsionsrör/nålar, men tycker ändå att den går för fett. Märks inte direkt i gången, men rören blir sotiga/kolsvarta och oljan svartnar på nolltid. Detta i kombination med att jag för några år sedan provkörde en TRX (Lomma:s) med flatslideförgasare och upptäckte skillnaden i respons gör att jag helt enkelt måste ha en uppsättning dylika. Tycker dock att priset är väl tilltaget, 10tkr när hojen kanske är värd 20 tkr. Finns det någon begagnatmarknad i detta avseende? För övrigt önskar jag alla här God Jul o Gott Nytt År. /Daniel
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Lite drömmar så här mitt i vintern.....har svårt att släppa tanken på flatslidemodifiering. Jag har svårt att få till det med orginalvakumförgasarna främst vad det gäller fet gång. Har bytt emulsionsrör/nålar, men tycker ändå att den går för fett. Märks inte direkt i gången, men rören blir sotiga/kolsvarta och oljan svartnar på nolltid. Detta i kombination med att jag för några år sedan provkörde en TRX (Lomma:s) med flatslideförgasare och upptäckte skillnaden i respons gör att jag helt enkelt måste ha en uppsättning dylika. Tycker dock att priset är väl tilltaget, 10tkr när hojen kanske är värd 20 tkr. Finns det någon begagnatmarknad i detta avseende? För övrigt önskar jag alla här God Jul o Gott Nytt År. /Daniel

Drar den olja? Låter som slitna kolvringar, är avgaserna blåaktiga?
ALLA vill ha FCR så när dom kommer upp till försäljning går dom med en gång trots höga priser...
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Drar den olja? Låter som slitna kolvringar, är avgaserna blåaktiga?
ALLA vill ha FCR så när dom kommer upp till försäljning går dom med en gång trots höga priser...

Drar olja som de flesta andra TRX tror jag, symptom är; ej blårök, men en förnimmelse till oljelukt vid duktigt pådrag, och en förbrukning på 5-6 dl / 100 mil. Jag vet, blir renovering så småningom. Märks dock inte på något sätt i gången, känns pigg o alert o kör jämt med andra som har samma hk/vikt förhållande. Visst är det så at alla beg FCR försvinner typ innan de är ute till försäljning, jag har också förstått att det är så. Blir väl till att öppna plånboken så småningom istället.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag kopplar hög oljeförbrukning till höga varvtal. Kör jag lugnt och sällan
passerar 5000 varv så tar den ingen mätbar olja. Men ligger jag och pressar
med sporthojsgänget så blir det till att fylla på.

Engelska TRX forumet anordnar ibland gruppköp på FCR´s. Kommer ner någon
tusenlapp i pris då. :)
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Jag kopplar hög oljeförbrukning till höga varvtal. Kör jag lugnt och sällan
passerar 5000 varv så tar den ingen mätbar olja. Men ligger jag och pressar
med sporthojsgänget så blir det till att fylla på.

Engelska TRX forumet anordnar ibland gruppköp på FCR´s. Kommer ner någon
tusenlapp i pris då. :)

Visst är det så att oljeförbrukning är kopplat till varvtalet. Lugn tur på 70 vägar = knappt märkbar förbrukning. Värst tänkbara scenario är motorvägsnötning i höga hastigheter (140 km/tim eller fortare), där försvinner det volymer som jag inte ens vågat mäta. Svårt att veta när brytpunkten för renovering infaller, fylla på o gasa, eller ta itu med problemet på allvar. Prioriteringen med livets övriga ingridienser (familj, hus, barn etc) brukar ha stort inflytande......
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
http://www.trx850.de/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=11178&p=146630#p146630

Lite drömmar så här mitt i vintern.....har svårt att släppa tanken på flatslidemodifiering. Jag har svårt att få till det med orginalvakumförgasarna främst vad det gäller fet gång. Har bytt emulsionsrör/nålar, men tycker ändå att den går för fett. Märks inte direkt i gången, men rören blir sotiga/kolsvarta och oljan svartnar på nolltid. Detta i kombination med att jag för några år sedan provkörde en TRX (Lomma:s) med flatslideförgasare och upptäckte skillnaden i respons gör att jag helt enkelt måste ha en uppsättning dylika. Tycker dock att priset är väl tilltaget, 10tkr när hojen kanske är värd 20 tkr. Finns det någon begagnatmarknad i detta avseende? För övrigt önskar jag alla här God Jul o Gott Nytt År. /Daniel
 

persson97

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2013
Ort
småland
Hoj
suzuki 125x
Tjenare!
Skall imorgon åka och hämta ett Trx chassi, så undrar mest vilka delar som passar då det istortsätt bara är en ram jag ska ta hem. Så tank, vilka hojar kan man plocka en tank ifrån? sadel? just nu är det mest såna stora delar jag undrar över, ska gå från chassi till klar hoj är tanken, vet att det kan bli dyrt men anser att det är värt det :tummenupp Motorn kommer sist..

om någon har något att sälja så hör av er! :rolleyes:

Lär skriva här ofta ^^
Kan man lägga prem på tråden förövrigt?:va

Edit: passar r1 tank utan massa mod? några ändringar kan jag såklart öra men passar det inte alls så är det ju ovärt ;)
vad tror ni?
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det ligger lite tankar på e-bay, stört omöjligt att hitta i SE. Vet att bike demontering hade en för ett par år sedan men Svenska breakers vill ha fantasisummor för sina delar.

Jag kommer i vår ha waveskivor och R1 bromsar till salu. Kanske även en framfälg. Har för mig det ligger en sving med bakhjul på vinden också. Undra om det inte finns en wave bakskiva i garaget också. Får väl inventera lite när du börjar komma igång...

Polarn började anpassa en YZF750 gaffel men hann inte klart innan hans TRX blev påbackad av en buss...

YZF fotpinnar skall passa med du borde hitta standard på ebay...

Keyla på engelska TRX forumet gör ett sjysst 2-1 system....även lite andra frästa delar.

Finns även en Tysk som gör lite fotpinnar och trim osv, brukar också sälja motorer men denna snubbe är DYR.

Lite från bakhuvudet...

Edit: Kom på att jag har en komplett bakkåpa med både förar/baksits i källarn :)
 
Last edited:

persson97

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2013
Ort
småland
Hoj
suzuki 125x
Ska hålla utkik på ebay! :)
Bromsar, hjul, skivor gafflar och bakdämp har jag. Grunden så att säga :)
Bakkåpan kan vara av stort intresse däremot, förarsadeln har jag dock fått tag på en och bakpartiet var tanken att plasta lite på istället för dyna. Alltså ingen plats för passagerare ;)

Hör av mig igen när jag har nya frågor ;)

Du vet inte om en r1 tank kan passa förövrigt? hittat en för en schyst summa nämligen :)
 

persson97

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2013
Ort
småland
Hoj
suzuki 125x
Hittade inget i reglerna om dubbelpost eller bumpning men känner ändå att jag mer eller mindre måste göra en bump/dubbelpost här, ber om ursäkt ifall någon blir sur men har kollat in forumet varje dag och har inte fått något svar, så skulle en r1 tank kunna passa en trx 850 utan överdrivet mycket modd? + Skiten som står över ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, den passar tyvärr inte utan rejäl modifiering. Bakdelen däremot finns det nog mer val, där är det ju "bara" att modda bakramen som ju är rörverk.
 
Last edited:

persson97

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2013
Ort
småland
Hoj
suzuki 125x
Nej, den passar tyvärr inte utan rejäl modifiering.

Okej, ramarna ser juu rejält olika ut, men tyckte ändå att formen på tanken var rättså lika :)
Sen har jag även läst någonstans att dom flesta delarna från yamaha hojar ska passa:tungan

Men tack ska du ha!
En till fråga dock, Ducati monster 600 ser ut att ha precis samma ram, så passar delar från en sån? :)

MVH
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top