Är Biltemas MC-sortiment utgående?

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jorå what makes the rookiedepå go round skulle jag säga.

Bra att de gav sig in i mc sortimentet, helt plötsligt kostade inte ett depåstöd 1500 spänn utan 500 vilket mer matchar ett böjt rör.

Men upplever att luften gått ur lite nu. Så vi hoppas på byte leverantör.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
När biltema kom me mc grejor så sänkte de priset på andra leverantörer.. Mycke delar vart billigare..
Köpt en hel del förbruknings delar på biltema.. Cross å enduro däck för 299 å 349.. Handgaurds för 249.. Styren för 299, bromsskivor för 399, kedja för 499, bromsbelägg som passar Brembo för typ 100, som finns på dom flesta cross å enduro hojar.. Depå stöd å mc lyftar av olika slag för klart låga priser.
Biltema har slutat me flera av sina mc grejor å troligen försvinner många fler om inte alla då...
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Var på Biltema precis o köpte lite smått o gott på MC avdelningen. Pratade med flera i personalen och dom sa att dom säljer ut lite grejer nu i lågsäsong. Dom hade inte hört nåt om att dom skulle sluta med MC grejer!
Så allt är lugnt!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Hoppas dom inte lägger ner sortimentet. Jag har varit en flitig användare av deras blinkers som jag har på varenda hoj. Billiga och riktigt bra, jag köper alltid fyra fem paket varje gång jag behöver nya. Jag slår sönder dom i skogen, ramlar sönder dom på grusvägar och har en uppsättning på varje lyskåpa och hoj etc. Blir många när man som mig har 7 reggade motorcyklar.. Även deras depåstöd av olika sorter, samt deras batterier är oslagbara. Småsaker som styrändsspeglar och diverse avgasfjädrar, gummihandtag och lås köper jag där.

Jag har bara goda erfarenheter av deras grejor!
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jepp. Kör uppsättning enl. bild. Och väntar på ytterligare väska i detta nu.
View attachment 457450

När jag på ett annat svenskt forum snackade om detta blev jag helt överöst med hat från diverse användare som menade på att plagiering är ocoolt och att man minsann ska köpa de riktiga väskorna från GL.

Dra åt helvete sa jag, och körde på. Nöjd! Nu har jag dock gått över till Kriega OS som sitter bättre på min 690.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Appappapp!

Biltemas satsning på MC-tillbehör har varit absolut enastående, top notch, cutting edge - vad ni vill!



...jämfört med Julas.

Jag förstår inte det tramsiga gnället på Biltema. Hygglig kvalitet och fantastiska priser. Jag köpte senast både backspeglar (till besiktningen) och tankväska, både rejäla och snygga grejer. Förra sommaren miniblinker som också var snygga, billiga och bra kvalitet.
Men visst, folk som köper en hoj för tvåhundratusen kanske inte hittar vad de vill ha på Biltema...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Funkar bra med andra ord? Helt vattentäta grejer? Gött att se att det finns en utmanare till Giant Loop och som också har rimliga priser (till skillnad från amerikanerna).

Funkar bra och är helt vattentätt. Är grymt nöjd.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag på ett annat svenskt forum snackade om detta blev jag helt överöst med hat från diverse användare som menade på att plagiering är ocoolt och att man minsann ska köpa de riktiga väskorna från GL.

Dra åt helvete sa jag, och körde på. Nöjd! Nu har jag dock gått över till Kriega OS som sitter bättre på min 690.

Va va de för forum då, som va så himla trågsynta..??
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Va va de för forum då, som va så himla trågsynta..??

Äh kan ju lika gärna vara här på SH. Det finns så mycket åsikter kring Biltema - en del vettiga, många mittemellan och några heltokiga. En skopa sunt förnuft och förväntan är väl på sin plats när man köper billigt på Biltema. De verktygssatser jag köpt (Biltemas hylsnyckelsats med 10 års garanti tex) är alldeles utmärkta för hemmagaraget. Jag har använt min sats jättemycket, och den har fått jobba hårt på gamla bilar med fastrostade skruvar tex. Inga problem - allt helt och fint. Visst är det roligare att meka med Wera - men jag kan inte räkna hem det hemma.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När biltema kom me mc grejor så sänkte de priset på andra leverantörer.. Mycke delar vart billigare..
Köpt en hel del förbruknings delar på biltema.. Cross å enduro däck för 299 å 349.. Handgaurds för 249.. Styren för 299, bromsskivor för 399, kedja för 499, bromsbelägg som passar Brembo för typ 100, som finns på dom flesta cross å enduro hojar.. Depå stöd å mc lyftar av olika slag för klart låga priser.
Biltema har slutat me flera av sina mc grejor å troligen försvinner många fler om inte alla då...

Nu är jag förvisso ingen superbromsare men tycker att Biltemas bromsbelägg (har troligen samma som de du nämner, som sitter på en massa enduro.hojar) funkar riktigt bra. Bra bett och bra livslängd. Finns inget att klaga på till det priset, även om det säkerligen finns bättre belägg för dyrare pengar.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har inte provat deras belägg sedan jag var aktiv inom mx för ca 10 år sedan. Då tyckte jag att dom tog slut fort. Bättre nu? Kanske ska testa med en uppsättning.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har inte provat deras belägg sedan jag var aktiv inom mx för ca 10 år sedan. Då tyckte jag att dom tog slut fort. Bättre nu? Kanske ska testa med en uppsättning.

En kompis köper alltid bromsbelägg på Biltema till sin hustrus bil. Eftersom de tar slut snabbare än original så fastnar inte oken lika lätt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
En kompis köper alltid bromsbelägg på Biltema till sin hustrus bil. Eftersom de tar slut snabbare än original så fastnar inte oken lika lätt.

Ja det är ju en anledning god som någon. Jag antar att jag är en av få som smörjer och motionerar bakbromsoken på bilen när jag skiftar till sommardäck. :) Toyota vill ha 800 kr för besväret vid service vartannat år, så det fixar jag själv och vips har jag "gratis" bensin till både frugans bil och min hoj plus pengar över till glass. :) På förra Toyotan bytte jag bakbromsbelägg EN gång på 15000 mil. Så nåt måste jag ju göra...

Dessutom bromsar jag hårt några gånger när jag kör bilen, i samband med min vanliga "italian tune-up". :D
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag jobbar på Biltema. MC-sortimentet ska inte utgå men varje vinter rensas varor som inte säljer eller som ska ersättas ut och säljs till rabatterat pris, ibland så mycket som 75%. Det som inte säljs slängs. Förra våren slängde vi säkert hundra bromsskivor, belägg, mc-stövlar, hjälmar, visir m.m. Personalen får inte ta hem nåt även om det redan slängs i återvinningen då Biltema är det snålaste företag som finns när det gäller sin egen personal. Ingen personalrabatt, ingen bonus av något slag, inga gratiskorvar eller nånting annat.

Det som säljs på Biltema är inte nödvändigtvis sämre än det som säljs i andra butiker men det är lågpris, så om man köper exempelvis bromsbelägg för 349:- så får man belägg som är värda detta, inte 899:- som de kanske hade kostat på Mekonomen. Det är oftast i detta som folk missförstår med Biltema. De tror helt enkelt att de får nåt som är värt mycket mer än vad de betalar men så är det inte.
Jag personligen köper mina bildelar på Autodoc. Då kan jag köpa Bosch bromsbelägg, Brembo bromskivor, Mann oljefilter o.s.v för samma pengar som Biltema. Och vill jag betala ännu mindre så kan jag köpa biltema kvalitet fast mycket billigare. Sist köpte jag bromsskivor till min A3:a för 70:- st. 70 KRONOR!!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Kan nämna att i forntiden hade personal 25% på Biltema.
Tyvärr var det anställda som köpte ut och sålde vidare.
Då blev Sten-Åke sur:mad:
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Saknar deras MX Mini styren som dom sålde. 289kr för ett 740mm brett "fatbar" styre som har bra höjd och svepning. Sjukt bekväma att köra med.

Ska man ha ett motsvarande idag får man betala en tusenlapp från Renthal eller liknande tillverkare. :död
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Förhoppningsvis inte än, jag vill ha en uppsättning billiga väskor först!

(säkert skit relativt sett, men jag är inte sugen (/kanninte) på att blåsa tio lök på soft luggage från kriega.(eller givi.) )
Haft en uppsättning mjuka väskor från Biltema men saknar dom inte.
Delar av packningen jag hade i dom mjuka väskorna saknar jag dock då dragkedjorna gick sönder.

Tilläggsinformation för jöttebårjs invånare:
Förtydligande 1! Det var väskornas dragkedjor som gick sönder, inte packningens.
Förtydligande 2: Det var MC-Väskor, ej skolväskor eller resväskor.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top