HD vs TRIUMPH, trodde det var självklart?

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Prova. Prova igen. Och prova mer. Köp sedan den du gillar. Och som passar för det du skall ha den till.

Någon föreslog en Honda på 500 cc. Det är ju inte direkt samma som en HD. Men tanken är inte fel att köra ett år eller två på en liten och lätt hoj som man lär sig behärska och sedan (kanske) byta upp sig i storlek. Det kan vara en lättare väg ("lättare" i flera avseenden) att gå än att utmana en biffig HD på 300 kilo som första hoj.

Jag antyder inte att du inte fixar det, för det gör du säkerligen, men det är jobbigare på många sätt med en tung rackare än en mindre och smidigare. Jag har hojar mellan 180 och 225 kilo i garaget. Och de extra 45 kilona märks när man skall baxa ut hojen ur garaget. För att inte tänka på hur det skulle ha känts med 300 kilo...

Förresten har HD en 750 som inte är jättestor/-tung. Och som kostar ganska lite (för att vara en HD). Triumph har ett antal varianter av Bonneville 900 som är nätta och smidiga utan att för den sakens skull vara tråkiga. Tvärtom, så är de kul att köra.

Kvaliteten behöver du inte vara orolig för. Det där gamla om oljeläckage var aktuellt på 1950/60/70-talet. Men det är inte 60-tal längre. Jag har tre trajor på mitt "CV" som jag sammanlagd kört 12 000 mil. Hittills. :)


Ja, det låter bra med att prova så mycket som möjligt så det tänker jag göra. Och det där med en hoj som är tung det är också något att tänka på. Kan bara tänka mig hur jobbigt det blir till slut om det är för tungt.
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Jag kan inte uttala mig så mycket om HD eftersom det bara är några kilometer jag har varit i sadeln på en... :rodnar
Men kamrater har kört långt och länge så det går om man klarar att ge sin motorcykel kärlek och omvårdnad. :tummenupp

Däremot har jag snart tillbringat 50 000 mil i sadeln på engelska SportHojar.
Från 20-talet till nya Hinckar!
De nya klarar misshandel precis som de japanska men ger man sin SportHoj kärlek och omvårdnad, precis som en HD, så håller de naturligtvis längre.
Att äldre Triumph ska läcka olja kommer sig av att de som försökt, men inte lyckats, få sin Triumph oljetät spridit den myten.
För visst går det men kräver lite jobb. Flintan med en filtpackning bakom koppling börjar läcka när man spänner transkedjan första gången. Och äldre hade också vevhusventilationen direkt ut vilket, naturligtvis, lämnade en oljefläck under men det var inte en läcka.
Och blockmotorn går att få tät om man använder o-ringar som inte torkar.
Underbart att parkera på vita plattor och kunna säga
-Det är en Triumph, den läcker inte olja! :D
Min favorit är när jag hade sträckkört 100 mil ner till södra Finland för att ta södra linjen till Kökar. Två svenska "äventyrare" på nya GS hade tagit Viking till Åbo och klivit upp tidigt för att ta morgonfärjan. Småpratar, som motorcyklister gör, de berättar hur de kört och när de frågade var jag kört ifrån...
-Det måste vara över 100 mil! :va
-Jo, det är det nog, var mitt svar. Skitig SportHoj från 60-talet, eftersom de flesta milen var i regn, men inte ens en svettning från motorn. Med en förare som var lika oberörd som de som kört från Åbo. De pratade inte mer med mig. Gissar att jag förstört deras fördomar. :)

Men när det gäller val av motorcykel så ska du börja med att lära dig köra! :fakta
Välj en lättkörd motorcykel...
Sedan kan du välja märke...

WOW, 50 000 mil!!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
WOW, 50 000 mil!!

Jag gillar att köra men är inte 22 längre... :rodnar

Er6 är en bra nybörjarhoj. Lättkörd och du förlorar inte mycket när du säljer...
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/motorcyklar?cg=1140&q=kawasaki er6 n
Street Triple är också en bra hoj...
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/motorcyklar/sport?cg=1145&page=2&q=Triumph&st=s

Man kan köra lugnt på landsväg eller köra väldans fort på bana.

https://www.youtube.com/watch?v=Wf4bXFOg8JQ

https://www.youtube.com/watch?v=IaVyNxGDTB4

https://www.youtube.com/watch?v=OE2E3SqVMeM
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
lausitzring som du visar film från, old badger
är jävligt läbbig, när man kommer genom sista kurvan ut på rakan stirrar man rakt in i en stor betong mur.
där vill man INTE tappa hojen
var där o körde för några år sen, annars stor o fin bana
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Titta också på Triumph Speedmaster. Annars är både Kawasaki Vulcan S och Yamaha Bolt som du nämner bra val.
Min favorit av dessa är Kawasakin.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Du velar ju ganska mkt i ditt hojval vilket oftast betyder att du vill ha en sak men förnuftet och SH (inte samma sak) säger en annan...
Om det inte sitter i pengarna så köp hd:n du vill ha för den omvända resan är svårare. Jag började på sporthoj och då var alla andra hojar tyngre med sämre bromsar och väghållning samt tråkig motor, custom kändes nästintill farligt...

Börjar du med en trajja eller CB500X och försöker byta till hd efteråt kommer du bli besviken på allt utom möjligen bottendraget rakt fram.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top