Elektronik, kondensator...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet inte om man kan hålla gamla elektrolyter vid liv. Det som händer med dem över tid är att vätskan i dem försvinner och då tappar de kapacitet och dör. Tätningen av dem är en av de svåraste sakerna att lösa när man ska tillverka dem.

Ladda ur dem med ett motstånd så håller du ner strömmen. Bara en tråd funkar också, men kan spraka.

Jorå, man kan "motionera" dom genom att koppla in apparaterna med jämna mellanrum och låta dom ladda upp, så håller dom längre.

Urtorkade kondingar är oftast i utrustning som står på 24/7 och egentligen har för hög temperatur, gamla bildskärmar var typiskt sån utrustning.

När jag startar upp gamla rör-radios som har stått länge (50 år är inte ovanligt) brukar jag göra det med en vridtrafo, koppla in dom på en låg spänning och höja till ungefärligen hälften, sedan stänger jag av dom i en dag eller så, startar upp dom på halva spänningen och vrider upp dom till strax under nätspänning och stänger av igen.

Kopplar man in en gammal radio till uttaget direkt skjuter man ofta någon gammal konding.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack för hjälpen alla, funkade fiint! :tummenupp

Farnell var ett mycket smidigt företag att handla av, rekommenderas.

Köpte en billig lödstation från kjell&co men det kan jag inte rekommendera, antingen var den kass eller så är inte billiga bättre än så, var precis att det gick att smälta lodet på maxvärme som ska vara nästa 500grader så något fela.
Känns som värmen finns där men inte överförs till spetsen, luxorparts var det, kanske inte är bättre än så...ska byta en konding i min gamla vhs och se om det går att få liv i den med så jag ska ge den en chans till.

Skickar med en bild på de gamla som lossade efter en jävla massa våld, trodde nästan jag skulle spräcka kortet då de satt rejält limmade ihop och fast i kortet, det i kombination med att tennet nästan inte smälte slet lite på mitt redan från början korta tålamod....

Men men, all is well that ends well! :)Konding 1.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skitvanligt att säkringen smäller på gammal elektronik som legat lagrad , första glättningskondingarna efter likriktarn som stelnat , många klenoder som hamnat i soptippen på onödan :tummenupp

Det är desutom väldigt vanligt fel i dagens tv apparater och annat att just dessa snålats in på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kinesiumkondingar

Det där är väl ett prank.

Det är ju dyrare att tillverka två höljen och en platta samt löda på en liten konding, än att linda lite fler varv och använda ett större hölje.

Det finns likom ingen vinst i att hålla på sådär.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Är det hi-fi kondingar kan du ta duktigt betalt på utseende och varumärke
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det där är väl ett prank.

Det är ju dyrare att tillverka två höljen och en platta samt löda på en liten konding, än att linda lite fler varv och använda ett större hölje.

Det finns likom ingen vinst i att hålla på sådär.

Ska inte vara prank...finns jävligt fattiga
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top