Larm i garaget

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det beror på vilket system man använder sig av.
Vera kan man kara helt utan internet, liksom med en Raspberry.
Även nya Tellstick går bra, i och för sig behöver den internet för att konfigureras, men sedan så går all inställd automatik även utan internet.
Började med en Raspberry, men nu har den andra uppgifter, så allting ligger i en Tellstick Znet Lite V2.
Den klara även den enklare 433Mhz-standarden, vilket gör det billigt med temperaturgivare.
Jag har inte upplevt problemen som GuW har, och är nöjd med funktionaliteten.
Men visst, om internet inte fungerar så får jag inte notiser till mobilen, och kan inte köra sakerna "manuellt", då behöver man en annan styrenhet, och då kanske en Vera kan vara någonting?
Jag tycker att det har hänt ganska mycket på Zwave-sidan på några år, och tekniken funkar bra nu jämfört med för två-tre år sedan.
Men som sagt var, det är inte helt "plug & play", så man ska tycka att det är kul, för jag tror inte att det är billigare heller än att köpa ett motsvarande larm.
Det jag gillar är att jag kan göra vilka finesser jag vill, och integrera allt jag vill styra.
Dessutom har jag mätning på elförbrukning, både totalt och på olika delar som varmvatten och motorvärmare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ang inget internet i garaget så är det lätt fixat för 1500 inkl allt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vet inte hur långt du har till garaget, men jag hade också problem med att få internet till mitt garage.
Men skaffade ett mesch-system, Ubiquiti Amplifi, och det funkade väldigt bra.
Så nu har jag tillgång till internet i garaget, och har även en dator för manualer, felsökning mm.
Zwave är ju i sig helt oberoende av internet, men sedan beror det på hur man ska kontrollera det.
Lösningen att få notiser/larm till mobilen måste ju lösas med någon typ av kommunikation.
Så antingen SMS eller så är det ju internet, och tänkte jag att internet ger fler roliga möjligheter än vad SMS gör.
Så därför ägnade jag lite extra tid på att lösa den biten, och samtidigt fick jag styrning av luftvärmepumpen där.
En annan sak som jag investerade i till garaget var en liten UPS, på grund av att vi har strömavbrott lite då och då, beroende på väderlek.
Och då har jag fortfarande en del belysning som fungerar, samt internet, och jag kan även manövrera den motordrivna porten om jag behöver.
Så trots kortare strömavbrott (den klarar ca 45minuter) så har jag kvar "kontrollen" över garaget.
Sambon (viktig del i detta), som byter om till sina stallkäder i en hörna i garaget, tycker att det är ganska nice nu på hösten/vintern, att med en knapptryckning så startar motorvärmaren till bilen, och skotorken går igång tillsammans med lite ökad belysning.
Så varm bil, varma och torra stövlar borgar för fortsatt utveckling av systemet :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag kommer nog att ta hem 4G-routern från stugan och använda den i garaget.
Då öppnar det sig en del möjligheter.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kommer nog att ta hem 4G-routern från stugan och använda den i garaget.
Då öppnar det sig en del möjligheter.

Jag har 2x såna här.
https://www.webhallen.com/se/product/222339-TP-Link-CPE510-Radiolank-for-utomhusbruk-5GHz-N300-15km

Ena är pluggad i husets router och monterad med fri sikt till garaget. Andra är monterad på garaget och vidare till en enkel wifirouter. Blir helt ok hastighet. Jag har garaget 20m bort typ, men antennerna skall klara flera kilometer. Det får man nog ta med en nya salt, men ett par hundra meter funkar säkert.

Jag har 2x 5GHz över som du kan få tjaxxa billigt. (Fick byta från 5Ghz till 2.4Ghz då radarn från flygen här över Sthlm störde antennerna)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tack för erbjudandet, det skulle säkert bli utmärkt.
Men jag tror det är onödigt bra.
Jag börjar med att flytta en av mina mesh-enheter till bättre läge mot garaget och funkar inte det så kör jag med 4G-routern, den blir ändå över nu snart.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det beror på vilket system man använder sig av.
Vera kan man kara helt utan internet, liksom med en Raspberry.
Även nya Tellstick går bra, i och för sig behöver den internet för att konfigureras, men sedan så går all inställd automatik även utan internet.
Började med en Raspberry, men nu har den andra uppgifter, så allting ligger i en Tellstick Znet Lite V2.
Den klara även den enklare 433Mhz-standarden, vilket gör det billigt med temperaturgivare.
Jag har inte upplevt problemen som GuW har, och är nöjd med funktionaliteten.
Men visst, om internet inte fungerar så får jag inte notiser till mobilen, och kan inte köra sakerna "manuellt", då behöver man en annan styrenhet, och då kanske en Vera kan vara någonting?

Nej, problemen jag har beror helt och hållet på att jag har en tidig Tellstick, dom nyare är något intelligentare och sensorerna kan prata med hubben som sedan pratar med andra anslutna enheter även om internet ligger nere.

Dom nya hubbarna har tillräckligt mycket dator i sig för att komma ihåg vilka tider vilka uttag ska startas, eller vid vilken temperatur.
Min gamla tellstick är helt beroende av internet då all sån programmering lagras på deras server.

Jag funderade på att bygga eget med en Raspberry, men jag hatar att krångla med saker, jag har redan 3 rasperry's som gör olika saker här hemma, och alla tre har varit en PITA att sätta upp.

Ibland vill jag bara köpa något som fungerar istället, enklast vore ju bara att köpa en nyare tellstick hub och använda dom gamla givarna/uttagen
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top