Startrelä - DR800s 1994

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Det här var reläet jag köpte. Efter kontakt med butiken.
https://www.tommysmotor.se/sv/produ...-el/elektriskt/startrela-moose-universal.html

Ja som du säger får jag helt enkelt testa det i fält. Ska prova å köra lite imorgon och se om jag kan stänga av då.

Jag stängde av och startade två ggr utan problem under senaste turen. Det var när jag kom hem som det sket sig.

Fråga:
Vad gör jag om det skiter sig?

Kopplar jag av styrströmmen och de fortfarande går har vi som sagt konstaterat att det inte är något fel på knappen på styret. Hur kan jag då koppla ur reläet utan att åka på en fet jävla stöt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Förstår jag problemet rätt? Trots att du stängt av tändningen så aktiveras startmotorn slumpmässigt och drar runt motorn tills du fysiskt kopplar bort batteriet? Hur har du kopplat styrströmmen till relät? Det normala är att styrströmmen har +12 V in, som styrs av startknappen och att kretsen är jordad ”på andra sidan” av relät. Är det så du har kopplat?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det här var reläet jag köpte. Efter kontakt med butiken.
https://www.tommysmotor.se/sv/produ...-el/elektriskt/startrela-moose-universal.html

Ja som du säger får jag helt enkelt testa det i fält. Ska prova å köra lite imorgon och se om jag kan stänga av då.

Jag stängde av och startade två ggr utan problem under senaste turen. Det var när jag kom hem som det sket sig.

Fråga:
Vad gör jag om det skiter sig?

Kopplar jag av styrströmmen och de fortfarande går har vi som sagt konstaterat att det inte är något fel på knappen på styret. Hur kan jag då koppla ur reläet utan att åka på en fet jävla stöt?

Det är detta som är problemet idag, man vet ju fan inte vad man köper:huvet Vad man verkligen vill veta om man köper ett universal startrelä ju vilken ström reläets kontakt klara av men det uppges väl nästan aldrig, nästa sak är spänningen på spolen men idag lär ju 12V vara standard. Man kan ju misstänka att Moose reläet är ett ompackat Kina relä men jag ska ju inte säga att det är så.

Om du kopplar loss styrspänningen så har du helt rätt, att då kan du utesluta fel i knappen. Om startmotorn fortsätter att gå då så får du försöka knacka på reläet och hoppas det släpper annars måste du skruva loss jordkabeln (minus på batteriet) från batteriet.

Du behöver inte vara orolig för stötar du håller bara på med 12V där i mot lär det gnistra ganska bra och kan bränna lite på batteri och kabelskor då du har hög ström till startmotorn, försök vara snabb då du lyfter loss jorden från batteriet, håll också koll på så du inte har bränsleläckage eller så för då kan det ju bli farligt men det hade du nog märkt. Försök inte skruva loss pluskabeln till batteri och startmotor från reläet i detta läge utan ta alltid loss jorden på batteriet först, har du otur och mixtrar på plussidan och tex slinter med nyckeln kan du kortsluta mot jord från den grova kabeln från batteriet och då kan det gnistra och svetsa på ganska bra.

Ett alternativ om man enkelt vill bryta strömmen till startmotorn vore det kanske att tillfälligt montera en huvudstömbytare https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/huvudstrombrytare-100-a-2000016429 mellan batter och relä men se bara till att ha nog grova kablar då och så korta dom möjligt.

Tror inte riktigt på att startknappen skulle vara troligaste felet, jag tror mest troligt att reläet inte klarar startströmmen utan bränns ihop. Har det redan bränts ihop en gång lär det nog fortsätta, beställde du reläet på nätet eller har Tommys motor också en butik? Jag skulle nog fundera på att reklamera reläet och satsa på ett original relä även om det kostar lite mer.

Ställer frågan en tredje gång, nån som vet om det finns eftermarknads startrelän som man vet håller god kvalité?
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Coola Ola:
Du har fattat rätt. Det har hänt en gång, sedan dess har hojen stått.

Det där kan jag inte. Jag kopplade in reläet i befintliga sladdar från startknappen. Ska jag byta plats på dessa? Enligt det jag läst så bryr sig inte reläet om vilket håll strömmen i spolen går.


Bosse-l:
Tack för utförligt svar. Jag ska köra en sväng idag så får vi se vad som händer när jag försöker stänga av. Jag har några frågor:

1. Betyder det här att startmotorn går under hela tiden jag kör - det kan väl i så fall inte vara så bra?
2. Det sitter en säkring på reläet. Kan jag rycka den för att bryta strömmen?
3. Jag har försökt få tag på originalrelä men inte hittat ett. Vart ska jag leta?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Coola Ola:
Du har fattat rätt. Det har hänt en gång, sedan dess har hojen stått.

Det där kan jag inte. Jag kopplade in reläet i befintliga sladdar från startknappen. Ska jag byta plats på dessa? Enligt det jag läst så bryr sig inte reläet om vilket håll strömmen i spolen går.


Bosse-l:
Tack för utförligt svar. Jag ska köra en sväng idag så får vi se vad som händer när jag försöker stänga av. Jag har några frågor:

1. Betyder det här att startmotorn går under hela tiden jag kör - det kan väl i så fall inte vara så bra?
2. Det sitter en säkring på reläet. Kan jag rycka den för att bryta strömmen?
3. Jag har försökt få tag på originalrelä men inte hittat ett. Vart ska jag leta?

Det ska inte ha nån betydelse om du kastar om kablarna till spolen, du vänder väl polatiteten på magnetfältet men det bryr sig inte ankaret (visst heter det så i ett relä kommer inte ihåg) som det ska dra kontakten.

1, Jo startmotor lär gå hela tiden du kör om reläet bränner ihop och den är nog inte bra i längden.

2, Nu tror jag att säkringen är till för att koppla in andra förbrukare och på så sätt utnyttja det grova kablaget mellan batteri och startrelä till andra förbrukare istället för att dra kabel till batteriet, säkringen lär inte ha nån betydelse i det fallet. Men du har ju en multimeter så mät men och kolla vad säkringen gör.

3, Jag skulle ringa närmaste Suzuki återförsäljare och fråga https://www.suzukimc.se/aterforsaljare/?
 

Dalastark

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2020
Ort
Djura
Hoj
Suzuki DR 800 s
Dagsrapport:

Rullade några kilometer idag. Stängde av och det fungerade.

Åkte hemåt efter detta. Start och avstängning funkade klockrent.

Funderar på om staget som går rätt över ramen under sadeln kan ha skapat kontakt senast när det sket sig.

Hur som helst:
Originalrelä från Holland är på väg hem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top