Ny Vs begagnad sport- eller nakenhoj

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast enduro-hojar utsetts för så mycket mer damm och annan smuts så där tänker jag att oljan verkligen behöver skiftas mer regelbundet. I alla fall vad gäller riktiga endurohojar. Där bör man ju byta var 10 timme eller nåt liknande tror jag man brukar säga.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Nja det är ingen större risk för det. Däremot har en endurohoj runt 1liter olja och en gatvoj närmre 4(oftast) det gör skillnaden.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Får du in damm och grus i oljan har du nog ett ganska allvarligt problem nånstans.
Jo så klart. Ett väloljat filter ska väl stoppa i stort sett allt. Men jag tänker mig att inget är helt perfekt och att eventuellt damm kan sippra in

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Fast enduro-hojar utsetts för så mycket mer damm och annan smuts så där tänker jag att oljan verkligen behöver skiftas mer regelbundet. I alla fall vad gäller riktiga endurohojar. Där bör man ju byta var 10 timme eller nåt liknande tror jag man brukar säga.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Nu jämför du äpplen med päron, service/underhåll ser helt annorlunda ut för skogen jämfört med vägen. Håll isär dom pungt...

Jag kan ge dig ett exempel:
Jag tappade oljelocket på en gsxr1000 vilket tömde iaf 1-2l olja efter sidan på hojen/skinnstället. Jag körde utan oljelock 5km sen fick jag en expanderande plugg av en arg finsk mek och sen körde jag någon mil till och stoppade i den oljan macken hade till hojar. Jag körde på den oljeblandningen i en månad och pluggen i tre och hojen lever än....
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Håller tråden på att spåra ur eller...?
Jag har inte läst alla inlägg, men..... skulle en mc sjunka 20 000 på fyra säsonger om den kostar 150 ny?
Känns orimligt... särskilt om den är orange.

Men skulle den vara slutkörd och inte klara bus, när den rullat 1000 mil?
Vad skall du ens med en sån hoj till..?
Skall du busa?
Skall du sälja den vid 999 mil då...?

Och nu är endurohojar inblandade, enstånkor med löjlig litereffekt... och med ett himla växlande... där kopplingen ju ligger i samma olja och som därmed smutsar ner oljan... och att damm från endurobanan skulle smutsa ner motoroljan känner jag väl inte skulle vara främsta orsaken till oljebyte där iofs...
Jag hänger nog inte med.
Inte alls faktiskt.
Låter mest som nojerier.
Och varför vänta till våren med köp?
Köp nu och få bättre pris, en ny nu kanske kostar som en begagnad till våren...

Allt spretar, samla tankarna och sålla väck irrelevant snurr och köp sen din drömhoj.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Håller tråden på att spåra ur eller...?
Jag har inte läst alla inlägg, men..... skulle en mc sjunka 20 000 på fyra säsonger om den kostar 150 ny?
Känns orimligt... särskilt om den är orange.

Men skulle den vara slutkörd och inte klara bus, när den rullat 1000 mil?
Vad skall du ens med en sån hoj till..?
Skall du busa?
Skall du sälja den vid 999 mil då...?

Och nu är endurohojar inblandade, enstånkor med löjlig litereffekt... och med ett himla växlande... där kopplingen ju ligger i samma olja och som därmed smutsar ner oljan... och att damm från endurobanan skulle smutsa ner motoroljan känner jag väl inte skulle vara främsta orsaken till oljebyte där iofs...
Jag hänger nog inte med.
Inte alls faktiskt.
Låter mest som nojerier.
Och varför vänta till våren med köp?
Köp nu och få bättre pris, en ny nu kanske kostar som en begagnad till våren...

Allt spretar, samla tankarna och sålla väck irrelevant snurr och köp sen din drömhoj.
Det kan hända att tråden spretar lite. Det ena leder till det andra och rätt som det är talar man om något helt ovidkommande.

Jag ska inte "busa" om du med det menar göra burnouts, stoppies och wheelies. Jag vill ha en sportig hoj med rejält med kraft fast inte en stor tung Hayabusa eller nåt sånt. Jag vill inte heller ha en renodlad sporthoj eftersom de kostar för mycket i försäkring och är lite för opraktiska och obekväma vid blandad körning i stan (enligt mina fördomar) Jag vill ha en 1290 duke eller liknande för att köra fort med på härligt kurviga landsvägar.

Anledningen till att jag behöver vänta till våren är för att jag just nu står utan hoj och behöver ett litet kompletterande lån för att kunna ha råd. Och just nu kostar familj och hus lite väl mycket i och med att min fru blev av med jobbet på grund av corona-skiten. Så jag får försöka när ekonomin ser lite mer stabil ut. Så jag går mest och kollar blocket 26 gånger om dagen och söker, jämför, läser och ändrar mig 17 gånger i veckan. Velar helt enkelt!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
"Så jag går mest och kollar blocket 26 gånger om dagen och söker, jämför, läser och ändrar mig 17 gånger i veckan. Velar helt enkelt! "


Härligt, det är den bästa stunden vid mc köp.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
"Så jag går mest och kollar blocket 26 gånger om dagen och söker, jämför, läser och ändrar mig 17 gånger i veckan. Velar helt enkelt! "


Härligt, det är den bästa stunden vid mc köp.


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ja det är härligt på ett sätt, men också lite utmattande och uttjatat när man hållit på så i snart två månader. Jag försöker tvinga mig själv att inte kolla Blocket och dessutom youtube reviews och annat varje dag, men det är som en drog - jag kan inte sluta!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Personligen tror jag att de flesta köparna av dito hoj är precis som du... de gör varken stoppies eller burnouts... sånt ser man på Youtube, inte irl.
Så att köpa begagnat borde knappast vara något problem alls.
Är man sen dessutom ekonomisk av sig (eller har tight ekonomi) är det än större skäl för begagnat.
Nytt är ekonomiskt självmord oavsett hur man än räknar, iaf på denna typ av mc.

I just ditt fall bör nog det hela stabiliseras lite innan köp görs, både med velandet och med familj, ekonomi mm.
Annars blir mc:n bara ett enda stort problem, eller roten till något ont.
...och sånt bör ju naturligtvis undvikas.

Mc skall ju vara dess motsats
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Personligen tror jag att de flesta köparna av dito hoj är precis som du... de gör varken stoppies eller burnouts... sånt ser man på Youtube, inte irl.
Så att köpa begagnat borde knappast vara något problem alls.
Är man sen dessutom ekonomisk av sig (eller har tight ekonomi) är det än större skäl för begagnat.
Nytt är ekonomiskt självmord oavsett hur man än räknar, iaf på denna typ av mc.

I just ditt fall bör nog det hela stabiliseras lite innan köp görs, både med velandet och med familj, ekonomi mm.
Annars blir mc:n bara ett enda stort problem, eller roten till något ont.
...och sånt bör ju naturligtvis undvikas.

Mc skall ju vara dess motsats
Det var ett välformulerat svar. Jag tror också att begagnat är ett bättre val i de flesta fall. Jag köpte min förra 690 enduro ny men den kostar ju inte lika mycket som en duke eller nåt liknande.

Jag får helt enkelt vela ett tag till och hoppas jag finner något intressant begagnat objekt.



Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller tråden på att spåra ur eller...?
Jag har inte läst alla inlägg, men..... skulle en mc sjunka 20 000 på fyra säsonger om den kostar 150 ny?
Känns orimligt... särskilt om den är orange.

Men skulle den vara slutkörd och inte klara bus, när den rullat 1000 mil?
Vad skall du ens med en sån hoj till..?
Skall du busa?
Skall du sälja den vid 999 mil då...?

Och nu är endurohojar inblandade, enstånkor med löjlig litereffekt... och med ett himla växlande... där kopplingen ju ligger i samma olja och som därmed smutsar ner oljan... och att damm från endurobanan skulle smutsa ner motoroljan känner jag väl inte skulle vara främsta orsaken till oljebyte där iofs...
Jag hänger nog inte med.
Inte alls faktiskt.
Låter mest som nojerier.
Och varför vänta till våren med köp?
Köp nu och få bättre pris, en ny nu kanske kostar som en begagnad till våren...

Allt spretar, samla tankarna och sålla väck irrelevant snurr och köp sen din drömhoj.

Vet inte om det är mitt inlägg du syftar på, men jag har inte skrivit att hojarna jag kikade på var 4år gamla, för det fanns inte så gamla begade hojar då av den modellen.
Dom var 1-2 år gamla, och då tycker jag att det är någonting fel med prissättningen om en ny hoj för 158kkr ligger ute för 20-25kkr mindre som begagnad.
Ingen aning om dom blev sålda, men generellt är prissättning här uppe i norr ibland märklig, och det kanske har att göra med ett skralt utbud som gör att det ändå går att nå viss framgång.
Jag köpte i alla fall en ny, gav ca 155kkr för den, och sålde den efter tre år till en glad finne för 105kkr, och tycker själv att det var rimligt.
Hade jag busat med den då?
Ja, varför köper man en SD1290R?
Men jämför man mig med materialet så nyttjade jag den säkerligen lååååångt under vad den var tillverkad för, så ur den aspekten var jag inte orolig för att köpa begagnat, men tyckte att prissättningen var skev.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Vet inte om det är mitt inlägg du syftar på, men jag har inte skrivit att hojarna jag kikade på var 4år gamla, för det fanns inte så gamla begade hojar då av den modellen.
Dom var 1-2 år gamla, och då tycker jag att det är någonting fel med prissättningen om en ny hoj för 158kkr ligger ute för 20-25kkr mindre som begagnad.
Ingen aning om dom blev sålda, men generellt är prissättning här uppe i norr ibland märklig, och det kanske har att göra med ett skralt utbud som gör att det ändå går att nå viss framgång.
Jag köpte i alla fall en ny, gav ca 155kkr för den, och sålde den efter tre år till en glad finne för 105kkr, och tycker själv att det var rimligt.
Hade jag busat med den då?
Ja, varför köper man en SD1290R?
Men jämför man mig med materialet så nyttjade jag den säkerligen lååååångt under vad den var tillverkad för, så ur den aspekten var jag inte orolig för att köpa begagnat, men tyckte att prissättningen var skev.
Kan också reagera mycket på den varierade prissättningen när jag jämför likvärdiga hojar. Generellt värderas ju låga miltal och extrautrustning högre, men samtidigt kan jag hos olika återförsäljare hitta två exakt likvärdiga hojar, typ samma årsmodell med nästan samma miltal och utrustning för skillnader på mellan 20-30 tusen! Vad är det som gör denna skillnad? Är det tillgång och efterfrågan? Känns rimligt iofs men nog fan kan man hitta folk som åker land och rike runt för att köpa den perfekta hojen.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kan också reagera mycket på den varierade prissättningen när jag jämför likvärdiga hojar. Generellt värderas ju låga miltal och extrautrustning högre, men samtidigt kan jag hos olika återförsäljare hitta två exakt likvärdiga hojar, typ samma årsmodell med nästan samma miltal och utrustning för skillnader på mellan 20-30 tusen! Vad är det som gör denna skillnad? Är det tillgång och efterfrågan? Känns rimligt iofs men nog fan kan man hitta folk som åker land och rike runt för att köpa den perfekta hojen.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Vissa handlare har mer koll på marknaden och prissätter varorna för att säljas, medan andra baserar priset på hittepå och egna önskedrömmar.

Med detta sagt ska jag ändå nämna att det faktiskt går att pruta även hos handlare, så annonserat pris är inte alltid helt relevant. När jag skulle köpa nuvarande hoj så kikade jag på nya hojar som hade reducerat pris pga att säsongen var slut. Jag hörde då av mig till två olika handlare för att se vilken av dem som kunde ge mig bäst pris, och utan att det egentligen var min direkta avsikt så blev det någon form av budkrig där de sänkte sina erbjudna priser vid varje kontakt.

Nu slutade det med att jag köpte en demohoj från en av de inblandade handlarna då det erbjudandet var alldeles för bra. Men i slutet av förhandlingarna hade jag alltså fått erbjudande om att köpa en oanvänd 1290 Adv för ca 30k lägre än annonserat pris, hos två olika handlare.
Hojarna låg fortsatt kvar med samma annonspris ett tag efter min kontakt, men jag vet inte alls vad de såldes för till slut.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Vissa handlare har mer koll på marknaden och prissätter varorna för att säljas, medan andra baserar priset på hittepå och egna önskedrömmar.

Med detta sagt ska jag ändå nämna att det faktiskt går att pruta även hos handlare, så annonserat pris är inte alltid helt relevant. När jag skulle köpa nuvarande hoj så kikade jag på nya hojar som hade reducerat pris pga att säsongen var slut. Jag hörde då av mig till två olika handlare för att se vilken av dem som kunde ge mig bäst pris, och utan att det egentligen var min direkta avsikt så blev det någon form av budkrig där de sänkte sina erbjudna priser vid varje kontakt.

Nu slutade det med att jag köpte en demohoj från en av de inblandade handlarna då det erbjudandet var alldeles för bra. Men i slutet av förhandlingarna hade jag alltså fått erbjudande om att köpa en oanvänd 1290 Adv för ca 30k lägre än annonserat pris, hos två olika handlare.
Hojarna låg fortsatt kvar med samma annonspris ett tag efter min kontakt, men jag vet inte alls vad de såldes för till slut.
Synd bara att jag är sämst i världen på att prata och förhandla. Är alldeles för naiv och försiktig när det ska köpas hoj. Har bara lyckats pruta någon tusenlapp på nån enstaka begagnad hoj förr. Men ska det läggas ut över 130-150.000 så får jag minsann försöka pruta så gott jag kan

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Synd bara att jag är sämst i världen på att prata och förhandla. Är alldeles för naiv och försiktig när det ska köpas hoj. Har bara lyckats pruta någon tusenlapp på nån enstaka begagnad hoj förr. Men ska det läggas ut över 130-150.000 så får jag minsann försöka pruta så gott jag kan

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Det är väl lite samma här.
Men jag förvånas lite över att man prissätter begagnat så högt, i alla fall när det gäller 1-2år gamla hojar.
Ser man på bilar så halveras ju värdet generellt efter 3-4år, och en snöskoter på ca 2år.
Men motorcyklar verkar man hålla uppe priserna på, förutom då cross/enduro som konsumeras mer som en snöskoter.
Jag känner ju själv att det är jobbigt att ens gå in i en diskussion med någon som har satt priset helt galet högt enligt min mening.
Man ska börja med att..."- Ehhhh, du, hur tänkte du om priset, kan det vara så att....."
Och så ska man hyvla 20kkr med den starten, typ "rulla mössan" för att få köpa, känns lite motigt.
Samtidigt så står det "inga testpiloter eller brevvänner", då tappar jag sugen, ringer inte ens.
Men vi är alla olika, och en del är fantastiska säljare och även köpare, och gör sig en livsnerv på det.

Och i det stora hela så tycker jag att Portlands inlägg en bit upp var tänkvärt:

"I just ditt fall bör nog det hela stabiliseras lite innan köp görs, både med velandet och med familj, ekonomi mm.
Annars blir mc:n bara ett enda stort problem, eller roten till något ont.
...och sånt bör ju naturligtvis undvikas.

Mc skall ju vara dess motsats"


Kör hårt, och fundera :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: MZN

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Synd bara att jag är sämst i världen på att prata och förhandla. Är alldeles för naiv och försiktig när det ska köpas hoj. Har bara lyckats pruta någon tusenlapp på nån enstaka begagnad hoj förr. Men ska det läggas ut över 130-150.000 så får jag minsann försöka pruta så gott jag kan

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Har man med en professionell försäljare att göra är det oftast ingen fara att försöka lägga ett bud rakt av i första mailkontakten, de kommer ge ett motbud som ligger nånstans mellan vad de annonserar och vad du bjöd. Om de inte ruckar, tacka för dig och säg att om de ändrar sig är de välkomna att återkomma.
Är det en hyllvärmare återkommer de nog. De brukar ha marginaler på annonserat pris.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Har man med en professionell försäljare att göra är det oftast ingen fara att försöka lägga ett bud rakt av i första mailkontakten, de kommer ge ett motbud som ligger nånstans mellan vad de annonserar och vad du bjöd. Om de inte ruckar, tacka för dig och säg att om de ändrar sig är de välkomna att återkomma.
Är det en hyllvärmare återkommer de nog. De brukar ha marginaler på annonserat pris.
Tack! Ska ha det i åtanke när jag börjar min jakt!

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ny MT-09 kanske?
2021 för 107' i bas.

Släpptes ju nya specarna för en stund sedan och den verkar ju rätt käck.

Men den fronten...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top