Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58
  1. #21
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 416
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Kan bara instämma, funkar kalasbra
    Endast garagevolymen är dimensionerande!

    Här nere är sjöcontainers rätt billiga.
    Och, även dessa kan staplas...
    IBA #40701

  2. 2020-09-13, 21:32
    Anledning
    Skojja bara.

  3. #22
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2000, Honda X11
    Inlägg
    20
    Citat Ursprungligen postat av Milleducce Visa inlägg
    Hur gör ni för att inte få problem när en ev kund vill provköra ( vilket han så klart vill )?
    Kontrakt eller bil+ körkort i pant , eller vad ?
    Rent juridiskt är följande viktigt:

    Jag utgår från att du har stöldförsäkring på hojen. Stöldförsäkring gäller vid tillgrepp (rån eller vanlig stöld) och inte vid bedrägeri (där ju personen lovligen fått hojen i sin besittning). Att utge sig för att vara en köpare och sedan smita är bedrägeri och täcks i regel inte av försäkringen.

    Det finns dock ett sätt att hålla dig inom stöldförsäkringens "tillgreppsbegepp". Om du följer efter köparen under provrundan med ett annat fordon och håller dig inom synligt avstånd så har domstolar ansett att du fortfarande har hojen i din besittning. Dvs om köparen plötsligt skulle accelerera häftigt och fly så utgör detta stöld och du kan få ur pengarna från försäkringsbolaget.

  4. #23
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Kawasaki GPz1200RS Suzuki GS1000E
    Inlägg
    6 649
    Försök få en känsla av din potentiella köpare. Verkar människan vara ärlig? Verkar personen ha ett fast jobb? Kan personen föra en konversation? Är personen skriven på en faktisk adress så du kan leta upp dom om du skulle behöva skotta ner dom i backen? Jag tycker det går rätt fort att få känsla för en eventuell köpare.

    Verkar människan uppfylla i alla fall några av ovanstående kriterier samt ha ett giltigt körkort så är det bara ut och köra.

    Får man dålig feeling för köparen så får man gardera sig utifrån vilka kriterier dom uppfyller eller helt enkelt skita i att sälja åt personen.
    Senast redigerat av Viktor L den 2020-09-13 klockan 23:34.

  5. #24
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    93
    Om köparen kommer i egen bil är det ganska enkelt att kolla om det är samma ägare på bilen som på körkortet via transportstyrelsens app.

  6. #25
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Borås
    Hoj
    2003 GSX1540
    Inlägg
    99
    Jag skulle aldrig betala en spänn till någon för att få provköra något, det är ju vansinne. Vem fan skickar pengar för att få provköra något?

    Nä.
    Jag har sålt 9st (CB600F 2004, R1 2001, R1 2004, CBR1000RR 2007, KTM 950, SMR 2007, Honda CB1300 2004, Suzuki Intruder 1800 2007, Kawasaki ZX12R 2001) hojar på 6 år och har alltid låtit folk provköra dem utan att ha lämnat något annat än körkort i pant, vilket också är korkat, vad händer om de blir stannade?

    Alla hojar jag har köpt, har jag även fått provköra utan att ha skickat en enda krona till säljaren, jag har aldrig blivit nekad och hade undvikit en sådan säljare.

  7. #26
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    jöttebårj
    Hoj
    SD 1290
    Inlägg
    853
    Citat Ursprungligen postat av Sheriffen´ Visa inlägg
    Jag skulle aldrig betala en spänn till någon för att få provköra något, det är ju vansinne. Vem fan skickar pengar för att få provköra något?

    Nä.
    Jag har sålt 9st (CB600F 2004, R1 2001, R1 2004, CBR1000RR 2007, KTM 950, SMR 2007, Honda CB1300 2004, Suzuki Intruder 1800 2007, Kawasaki ZX12R 2001) hojar på 6 år och har alltid låtit folk provköra dem utan att ha lämnat något annat än körkort i pant, vilket också är korkat, vad händer om de blir stannade?

    Alla hojar jag har köpt, har jag även fått provköra utan att ha skickat en enda krona till säljaren, jag har aldrig blivit nekad och hade undvikit en sådan säljare.
    Håller med till 100%.

    Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
    - ingen provkörning innan affär
    - provkörning endast efter pengarna på mitt konto
    - provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
    - provkörning sker efter betalning
    - provstarta gärna men ingen provkörning
    - Provkörning = hela summan
    - provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
    ...eller liknande

  8. #27
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 352
    Citat Ursprungligen postat av tukkla Visa inlägg
    Håller med till 100%.

    Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
    - ingen provkörning innan affär
    - provkörning endast efter pengarna på mitt konto
    - provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
    - provkörning sker efter betalning
    - provstarta gärna men ingen provkörning
    - Provkörning = hela summan
    - provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
    ...eller liknande
    Medhåll här också.

    Precis lika lite som säljaren vill släppa iväg sin motorcykel innan affär, vill jag släppa iväg mina pengar innan affär. Pengar är dessutom i mina ögon alltid mer värt än objektet, såvida jag inte håller på att göra en kanondeal.

    Min ZZR köptes av en säljare som skrivit så i annonsen. Men väl där och när vi pratat med varandra så erbjöd han en provtur, utan något annat än min gamle far i pant. Jag tror att många skriver så där för att skrämma iväg fel köpare. Jag tror då inte det är så effektivt, fel köpare skiter alltid i vad man skrivit i annonsen ändå.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  9. #28
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av tukkla Visa inlägg
    Håller med till 100%.

    Ringer inte ens på annonser som innehåller texten:
    - ingen provkörning innan affär
    - provkörning endast efter pengarna på mitt konto
    - provkörning kan ordnas mot tillfällig överföring av hela köpesbeloppet
    - provkörning sker efter betalning
    - provstarta gärna men ingen provkörning
    - Provkörning = hela summan
    - provkörningar hänvisas till handlare och deras demohoj för det ändamålet
    ...eller liknande
    Glöm inte:
    - Intressekoll...
    - Jag funderar på att sälja....med en tår i ögat...
    - Sista chansen nu, annars blir den kvar....

    Det kanske finns några till, men ovanstående borde automatiskt kunna filtreras bort

  10. #29
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 213
    Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.

    Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.

    För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.

    Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.
    Senast redigerat av CFr den 2020-09-15 klockan 13:05.

  11. #30
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.

    Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.

    För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.

    Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.
    Håller helt med.
    Swisch är ju en bra betallösning, men det hindrar ju inte hojen från att bli stulen i samband med provkörning, och det är väl där skon klämmer idag.
    Försäkring finns ju att teckna mot vagnskada till exempel, men just stöld vid provkörningen är ju den svårknäckta nöten.
    Har ingen dirket lösning på det naturligtvis, men man tycker att för gemene man blir det ju en stöld på sätt och vis, så juridiken sätter säljaren i en knepig sits.

  12. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 352
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Problemet är ju att för att det skall fungera att göra affärer, i alla fall i längden, krävs att både säljare och köpare accepterar den risk det innebär. Ju lägre tillit, desto större risk. När graden av tillit minskar i samhället får vi ett systemproblem som hindrar handel. Om det allt oftare händer att säljaren, köparen eller båda sätter sig i ett hörn och tjurar kommer det leda till färre affärer. Vissa kommer alltid vara beredda att acceptera en högre risk, vare sig det innebär att släppa iväg en okänd människa på sin hoj utan säkerhet eller att lämna över pengarna utan att ha provkört, men om tilliten minskar blir det allt färre.

    Detta problem kommer inte lösas hur mycket man än argumenterar för att antingen säljare eller köpare borde ändra på sig och ta en högre risk. Människor har olika riskbenägenhet, en del av ens personlighet som är relativt stabil, och vid en generell ökning av risknivån pga. minskande tillit kommer helt enkelt färre vara villiga att sälja eller köpa, på systemnivå.

    För att lösa systemproblemet måste tilliten öka. Detta sker först när människor allt mer sällan hör historier om andra som blivit utsatta för bedragare, till stor del alltså en fråga om att få bukt med denna typ av brottslighet. Alternativt måste lösningar till där en tredje part går in och antingen tar en del av risken (mot ersättning) eller ännu hellre erbjuder en affärsmässig eller teknisk lösning som markant minskar risken. Att sälja via handlare/mc-förmedlare är ju en sådan lösning, men skulle behövas fler/bättre alternativ för affärer som sker direkt mellan privatpersoner.

    Blocket har ju en betalningslösning som kanske är ett litet steg på vägen, men ännu bättre vore kanske något som liknar upplägget för Blocket-paketet i såna fall, men för fordon. Det knepiga är väl att det behövs en tredje part som kan kontrollera att fordonet överlämnats - pengaöverföringen och ägarbytet är ju lätt att kontrollera tekniskt.
    Ja precis så!

    Gällande Blocket-paketet tycker jag det utsätter säljaren för en väldigt stor risk. Jag har inte blivit lurad på något än, kör både med betalning före och efter, både vid köp och sälj. Går på magkänslan, och väljer vem jag handlar med relativt noga.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  13. #32
    push it to the limit SoLdIeR_boys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Långsam men underbar
    Inlägg
    209
    Hur många här har fått sin pärla stulen i samband med försäljning? Känns som om detta inte är så vanligt som många försöker framföra det i sina annonser.. men nojjan sitter lika djupt som ryktet om el cuco

  14. #33
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 213
    Citat Ursprungligen postat av SoLdIeR_boy Visa inlägg
    Hur många här har fått sin pärla stulen i samband med försäljning? Känns som om detta inte är så vanligt som många försöker framföra det i sina annonser.. men nojjan sitter lika djupt som ryktet om el cuco
    Min egen noja kommer främst av att försäkringsbolag, polis, branschpress och nyhetsmedia har varnat för problemet. Skulle det inte vara ett hyfsat stort problem hade väl knappast försäkringsbolagen varit så noga med att friskriva sig och påpeka att försäkringen inte gäller. Låt säga att det sker något bedrägeri vid 1 av 100 affärer. Det skulle inte påverka min benägenhet att låta köparen provköra om det gäller en hoj för 10 000, däremot om den var värd 100 000.

  15. #34
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    17 077
    Blogginlägg
    37
    Det hade varit lite intressant med en geofencing-produkt man kunde sätta på hojen vid provkörning.

  16. #35
    push it to the limit SoLdIeR_boys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Långsam men underbar
    Inlägg
    209
    Att klassa det som bedrägeri av försäkringsbolagen för att slippa betala ut är helt tokigt. Men resulatat av många sken stölder? butiken lägger ut visningsex av tex telefoner som blir stulna men stölden där klassas väl inte som bedrägeri?
    Min oro är alltid att personen som provkör mest ska krascha hojen... inte för att det någonsin har hänt. Men tackar youtube för det

  17. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    1 352
    Citat Ursprungligen postat av SoLdIeR_boy Visa inlägg
    Att klassa det som bedrägeri av försäkringsbolagen för att slippa betala ut är helt tokigt. Men resulatat av många sken stölder? butiken lägger ut visningsex av tex telefoner som blir stulna men stölden där klassas väl inte som bedrägeri?
    Min oro är alltid att personen som provkör mest ska krascha hojen... inte för att det någonsin har hänt. Men tackar youtube för det
    Det är inte försäkringbolagens beslut. Rent juridiskt är det inte tillgrepp (stöld) av ett fordon som du frivilligt lämnat över nycklar till en presumtiv köpare.

    Om jag lånar 100 kronor av dig och inte lämnar tillbaka dem, är det bedrägeri.
    Om jag utan tillåtelse tar 100 kronor av dig är det stöld.

    Sen att det kan kännas tokigt, det håller jag med om!
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  18. #37
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    Jag råkade ut för att en spekulant vurpade hojen på provkörningen.
    Nu var jag störst av oss så han köpte hojen, till utsatt pris, prutmånen försvann :-)

  19. #38
    push it to the limit SoLdIeR_boys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    sthlm
    Hoj
    Långsam men underbar
    Inlägg
    209
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Det är inte försäkringbolagens beslut. Rent juridiskt är det inte tillgrepp (stöld) av ett fordon som du frivilligt lämnat över nycklar till en presumtiv köpare.

    Om jag lånar 100 kronor av dig och inte lämnar tillbaka dem, är det bedrägeri.
    Om jag utan tillåtelse tar 100 kronor av dig är det stöld.

    Sen att det kan kännas tokigt, det håller jag med om!
    , Juridiskt så räcker det väl då att man skriver ett provkörningskontrakt som när man provkör hos handlarn. Om personen drar så ändras detta till stöld, I lagens mening eller?. skyddade genom försäkringen då? Någon kunnig som kan svara på detta. Då har väl båda partnerna kommer överrens om att ett köp Eventuellt blir av.

  20. #39
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    17 077
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av SoLdIeR_boy Visa inlägg
    , Juridiskt så räcker det väl då att man skriver ett provkörningskontrakt som när man provkör hos handlarn. Om personen drar så ändras detta till stöld, I lagens mening eller?. skyddade genom försäkringen då? Någon kunnig som kan svara på detta. Då har väl båda partnerna kommer överrens om att ett köp Eventuellt blir av.
    Det är väl snarare kontraktsbrott isf. Det går ju alltid att lägga till en straffavgiftsklausul i kontraktet så man inte blir av med några pengar när man säljer skulden till inkasso, så blir det deras problem sedan?

    För extra bonus kan man ju alltid sedan begära handräckning från KFM för att få tillbaka hojen med.

  21. #40
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Garaget
    Hoj
    Beror på
    Inlägg
    2 213
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det hade varit lite intressant med en geofencing-produkt man kunde sätta på hojen vid provkörning.
    Just det där funderade jag också på. Alternativt att man hade en digital försäljningstjänst där en spårsändare ingick i paketet.

    Man träffas, gör upp affären och förbereder allt digitalt. Köparen betalar till tjänsten och säljaren registrerar fordonet för ägarbyte preliminärt via samma tjänst. Nästa steg är provkörning. En liten puck aktiveras via mobilen och placeras i fordonet. Först när fordonet återvänder till ursprungsplatsen och köpet bekräftas via både köpares och säljares mobiler fullföljs köpet. Ägarbytet går igenom och pengarna överförs från mellanhanden till säljaren. Poängen är att både köpare och säljare behöver vara skyddade om motparten försöker blåsa dem.

    Sen började jag fundera på alla tänkbara scenarier som köpare och säljare kan lura varandra som man måste ta höjd för, strul med tekniken osv. så insåg jag att en sådan tjänst förmodligen skulle bli för krånglig att få till utan en massa uppenbara kryphål.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt... Hursomhels [...]

Viktor L
Vill du annonsera ovan? Klicka här