REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    391

    Växellådsolja tvåtaktare

    Vad ska man ha för växellådsolja i en 125cc tvåtaktare från -81? Kopplingen är "wet multiplate". I handboken står det "Transmission oil SAE 20/W40" (manual på engelska), men de värdena verkar svårt att hitta. Om man kollar Biltema tranmissionsolja så har de oljorna helt andra värden, t ex SAE 80W/90 och är oftast avsedda för 4-taktmotorer.

  2. #2
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna TE300i
    Inlägg
    4 235
    Den här tex https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-40-2000022966
    Det är vanligtvis både växellåda och koppling på 4t också...
    Alpinestars knästöd säljes: https://www.sporthoj.com/annonser/id/8164

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    89
    Jag har haft samma fundering till min enduro och kommit fram till att ATF-olja måste fungera kanon. I en växellåda för 2t finns det två saker som man måste tänka på. Högt yttryck (nållager och kuggingrepp) och en våtkoppling. Vad finns i en automatisk växellåda.... Dessutom under mycket högre krafter än vad en motorcykel kan skapa.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 363
    ATF fungerar utmärkt har kört detta i alla mina 2T genom åren utan bekymmer men då är det ju yamaha som gällt.

  5. #5
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 869
    Om man har problem med slirade koppling som Husqvarnqas storkubikare hade från 70-80 talet så hällde man i gräsklipparolja rak 30 motorolja. De kan man göra på nyare maskiner också om man bränner kopplingen mitt i helgen och vill köra vidare tills man köpt nya lameller. Jag vet inte hur bra den är att köra på hela tiden och jag mins inte om växlingen blev trög eller huggande? Jag har ett svagt minne att Husqvarna rek rak 30.
    BOOST III

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    Den här tex https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...-40-2000022966
    Det är vanligtvis både växellåda och koppling på 4t också...
    Jag har kollat på den, men tvekade eftersom det dels anges vara en motorolja och dels är avsett för 4-takt. Och då är den väl avsett att smörja motorn också, vilket inte borde behövas då jag kör med olja blandad direkt i bensinen. Men det står ju också att den smörjer kopplingen på rätt sätt. Jag tro jag testar med denna eftersom jag redan har en flaska hemma. Vad är det värsta som kan hända? Det är väl bara att byta annars?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av Skynet Visa inlägg
    Jag har haft samma fundering till min enduro och kommit fram till att ATF-olja måste fungera kanon. I en växellåda för 2t finns det två saker som man måste tänka på. Högt yttryck (nållager och kuggingrepp) och en våtkoppling. Vad finns i en automatisk växellåda.... Dessutom under mycket högre krafter än vad en motorcykel kan skapa.
    Jag känner inte till ATF-olja. Är det bara att använda vilken som i så fall? Det anges ju inga SAE-värden på dessa, känns lite osäkert. Kan denna användas t ex?
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...lja-2000028186

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 363
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Jag känner inte till ATF-olja. Är det bara att använda vilken som i så fall? Det anges ju inga SAE-värden på dessa, känns lite osäkert. Kan denna användas t ex?
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...lja-2000028186
    Spelar ingen roll ATF oljor överträffar alla krav som din gammel hoj någonsin kan råka utför.

    Det är många som jag som kör sina 2T crossar på ATF o h det finns ingen som jag känner sedan 35 år bakåt som har haft bekymmer.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    391
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Spelar ingen roll ATF oljor överträffar alla krav som din gammel hoj någonsin kan råka utför.

    Det är många som jag som kör sina 2T crossar på ATF o h det finns ingen som jag känner sedan 35 år bakåt som har haft bekymmer.
    Ok. Jag tänkte att moderna oljor kanske kan vara FÖR bra. Vissa säger ju att man inte ska använda t ex syntetolja i gamla hojar som har gått på mineralolja i 40 år. Det löser upp avlagringar och kan orsaka problem.

  10. #10
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 987
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Vissa säger ju att man inte ska använda t ex syntetolja i gamla hojar som har gått på mineralolja i 40 år. Det löser upp avlagringar och kan orsaka problem.
    Men det är nog under förutsättning att oljan inte har blivit bytt sedan början av 1970-talet när API Service Classification SE kom. http://www.pqiamerica.com/devilsindisguise.htm
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 363
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Ok. Jag tänkte att moderna oljor kanske kan vara FÖR bra. Vissa säger ju att man inte ska använda t ex syntetolja i gamla hojar som har gått på mineralolja i 40 år. Det löser upp avlagringar och kan orsaka problem.
    Det gäller möjligen trycksmorda 4 taktsmotorer o knappast en skvätt smord gammal härk till 2 takts motor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Hårdare fjädrar monterades. Samma dimensioner som Honda

farmerlip
Vill du annonsera ovan? Klicka här