Scitsu varvräknare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet nåt om dessa? Kvalité och så vidare? https://www.scitsu.com

Brexit närmar sig om hur det nu blir med det men jag funderar på om man skulle handla på sig lite grejer till ett kommande bygge. Denna varvräknare ser ju ut rätt till mitt bygge men behöver då kompletteras med oljetempmätare, liten digital hastighetsmätare växelindikator och lite annat jox.

Funderar annars på en Koso RX2N, då får man ju allt i en mätare men inte lika retro stuk på det hela.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har Scitsu på Honda racern. Funkar bra efter att jag väl provat ut hur sladden som tejpas fast utanpå tändkablarna skulle dras. Dom är populära bland classic racer åkarna. Jag har en med inbyggt batteri. Det finns även dom som matas från hojens elsystem. Gäller att köpa en med rätt färgkodning. Beroende på cylinderantal m.m.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hojen i fråga är ju den Suzuki GSX750ES som står hos svågen som jag har lite planer på att göra ett bygge i klassisk racestil inspirerad av Suzuki XR69.

Hojen har ju en radfyra men vilken av mätarna ska man ha då, är den med blå modellen man ska ha? Lite synd att mätaren inte går att ställa om efter vilken motor man har om man vill flytta den till nån annan hoj.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror du har läst rätt på deras hemsida att den ska va blå.
Om den nån gång blir över tror jag inte den är svårsåld. Om nu Boris får som han vill och det blir en hård brexit.
25% Moms i stället för 20% VAT. Tull på kanske 4,8%. Plus speditörens avgift för hantering av tulldeklaration.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror du har läst rätt på deras hemsida att den ska va blå.
Om den nån gång blir över tror jag inte den är svårsåld. Om nu Boris får som han vill och det blir en hård brexit.
25% Moms i stället för 20% VAT. Tull på kanske 4,8%. Plus speditörens avgift för hantering av tulldeklaration.

Det är en hård Brexit som jag är rädd för och då blir det ju andra priser på grejerna, ska fundera, det som är synd är att hojen jag ska ha den till står 70 mil hemifrån och nog inte kommer hem fören vid jul, det som jag så här vet att jag kommer att behöva till instrumentering är varvräknaren, liten digital hastighetsmätare, växelindikator och kontrollampor.

Annars funderade jag på Koso RX2N men den ena går upp till 10000 rpm och GSX750ES original går upp till 12000 och rödvarvar vid 10000, fen andra modellen går upp till 20000 rpm men det känns som lite väl mycket över vad denna hoj varvar. Kines mätarna verkar gå till 15000 och en sån vore ju lämplig i det fallet men det vete väl fan hur dom fungerar, misstänker att det är att kasta pengarna i sjö för atg sen köpa en rejäl mätare.

Utöver detta ett lämlligt tanklock av racetyp och även ett rostfritt grenrör om man nu kan hitta det till GSX750ES, eller om nu nån har nåt i gömmorna?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Korkad fråga och jag misstänker svaret. Har Scitsu bakgrundsbelysning?

Å andra sidan är det väl inte nödvändigt om det saknas för är det kolsvart lär i alla fall inte jag behöva se varvräknaren.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Annars funderade jag på Koso RX2N men den ena går upp till 10000 rpm och GSX750ES original går upp till 12000 och rödvarvar vid 10000, fen andra modellen går upp till 20000 rpm men det känns som lite väl mycket över vad denna hoj varvar.

Jag har en sådan på min B12'a. Orginalmätaren går oxå den till 12krpm och röd från 10krpm. Jag valde den varianten som går till 10krpm, och är väldigt nöjd med den. Man får bra skalutslag med den. Sällan man är uppe runt 10 och över, mest upp till 8-9. Det vrålar så jävligt i dom varvtalen. Har faktiskt shiftindikatorn på 8krpm där jag har momentmax.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har en sådan på min B12'a. Orginalmätaren går oxå den till 12krpm och röd från 10krpm. Jag valde den varianten som går till 10krpm, och är väldigt nöjd med den. Man får bra skalutslag med den. Sällan man är uppe runt 10 och över, mest upp till 8-9. Det vrålar så jävligt i dom varvtalen. Har faktiskt shiftindikatorn på 8krpm där jag har momentmax.

Koso har ju en racen variant som vore perfekt då den går till 16000 rpm, lite tråkigt med den är att den bara verkar innehålla tempmätare och recording funktioner.

En Koso RX2N blir ju billigare är en Scitsu mätare som sen ska kompletteras med hasitghetamätare, växelindikator och kontrollampor eller annan multimätare för dessa funktioner. Även om tanken är ett bygge i racestuk så är nog piloten för gammal och feg för att ligga och köra på 10-12000 rpm ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men van fan har inte Koso RX2N växllindikator? Lätt irriterande att kineskopian går till 15000 rpm och har växelindikator https://www.aliexpress.com/item/32967295361.html Dock är jag tveksam till en Kineskopia, i sånt fall kan man väl köpa en kines växelindikator då den spelar mindre roll om den funkar eller ej mot tex hastighetsmätare och oljetryckslampan.

Är Kineskopiorna som kav misstänker skrot ocb att kasta pengarna i sjön, känns lite som är det för bra för att vara sant att få en bra mätare för några hundringar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har faktiskt shiftindikatorn på 8krpm där jag har momentmax.

För att få absolut snabbaste och rivigaste starterna (tm Hobbex) ska man växla något efter hästkraftstoppen så att växlingen medför att man hamnar på andra sidan om effekttoppen och på så sätt maximerar medeleffekten. Kortväxlingar är bara för wusses! :tungan

Den ena av mina B12'or växlar jag helst vid 4500 (den vibrerar vid högre varvtal) medans den andra vibrerar bara lätt vid 2k men är helt vibrationsfri upp till "vik här" dvs huliganhojen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För att få absolut snabbaste och rivigaste starterna (tm Hobbex) ska man växla något efter hästkraftstoppen så att växlingen medför att man hamnar på andra sidan om effekttoppen och på så sätt maximerar medeleffekten. Kortväxlingar är bara för wusses! :tungan

Den ena av mina B12'or växlar jag helst vid 4500 (den vibrerar vid högre varvtal) medans den andra vibrerar bara lätt vid 2k men är helt vibrationsfri upp till "vik här" dvs huliganhojen.

Om man kolla specen på GSX750ES så uppger man max effekt 84 hp vid 9500 prm och max vrid 66,6 Nm vid 8500 rpm, då ska man alltså teoretiskt växla nånstans runt 9000 rpm om jag fattar dig rätt?

Då funkar ju en varvräknare rpp till 10000 rpm utan problem, även om jag som sagt inte egentligen tror att detta kommer att vara nåt praktiskt problem pga fegheten hos piloten ;)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kinesgrejor kan va bra eller kass. Har som så många andra råkat ut för både det ena och det andra.
Behövde en GPS hastighetsmätare till ett bygge, valet var mellan en för 4000 spänn och en kines för 500.
Kinesen funkar bra, så det blev en till åt en annan hoj.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Om man kolla specen på GSX750ES så uppger man max effekt 84 hp vid 9500 prm och max vrid 66,6 Nm vid 8500 rpm, då ska man alltså teoretiskt växla nånstans runt 9000 rpm om jag fattar dig rätt?

Då funkar ju en varvräknare rpp till 10000 rpm utan problem, även om jag som sagt inte egentligen tror att detta kommer att vara nåt praktiskt problem pga fegheten hos piloten ;)
Nej, då kommer du aldrig till max effekt ju. Du ska växla strax efter 9500 om du vill ägna dig åt dragrejsing.

Annars spelar det nog inte så stor roll på en gammal ES.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Men van fan har inte Koso RX2N växllindikator?

Nej, enbart shiftlight. Själv har jag plockat på en växelindikator från Healtech. Annars kan du ju köpa Koso RX-3. Den har växelindikator (samt självlärande bränslemätare, som kan vara bra om man har givarresistanser som inte motsvarar dom fasta värdena på instrumentet). Dock kostar den en slant.

Kortväxlingar är bara för wusses! :tungan

He he, ja men va fan när man kommer upp i dom varven vrålar hon så inihelvete att hörapparaten pajar. Det är ju inte så speciellt långt kvar till 70, så man får väl snart skaffa sig en kromsläde, hästsvans och chaps i stället för dom två jag nu har. :lol Det har gått så långt att jag kommit på mig själv att hålla hastighetsbegränsningarna.:rodnar
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
För att få absolut snabbaste och rivigaste starterna (tm Hobbex)


Åhhh, nu fick jag flashback och det har inget i denna tråd att göra, men ändå.:glömdet

Speedshift till Volvo 142 för snabba riviga starter. Antar det höjde motoreffekten dårå... Och som det stod kombineras med dito lyxkonsol.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0MTk2NjI7czoxOiJ3IjtpOjU3NTtzOjE6ImgiO2k6NDQwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som testat de där billga Kineskopiorna på Koso RX2N? Vågar man köpa en sån?

Blir det en Koso så får det bli en vit RX2N tycker den är snyggast av de mätarna och måttligt dyr. Vill jag ha växelindikator får det bli nån billig sån.

Som sagt jag tror nog inte att det är av nån större praktisk betydelse, förmodligen kommer det att oftast växlas innan 9800 rpm ;) Dock lite intressant att veta hur man ska tänka i detta fallet.

Var det Hobbex som sålde speedshift och lyxkonsollen, minns också den även om jag nog är lite för ung för dess storhetstid. Tror en kompis hade en sån i sin 142:a med volt och amperemätare och en massa vippbrytare som förmodligen inte gick till nåt:) Förmodligen också trasig synkring på ettan var ett helvete att köra då man inte fick in etta utan att stå still.

Hobbex snabbgas handtaget är väl inte heller att förglömma:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top