Underhåll - ungar

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Mitt liv har präglats av bilar, båtar, motorcyklar, jobb och månadslånga utlandsresor på främst mc.
Och nu i "vuxen ålder" har man träffat tjej.
Med två barn...
Nejdå, inga problem alls men visst stöter man på nya grejer!

Frågan här gäller underhåll.
Hon lämnade en man med rätt bra lön (30 ut efter skatt varje månad) medan hon har ungefär hälften av det i egen lön.
Jag trodde i min enfald att underhållet betalas i procent av lönen men de säger att så är det inte och har kommit överens om 3000 per månad eftersom det är vad Försäkringskassan skulle betalat ifall mannen haft betalningssvårigheter.

Till saken hör att han har barnen varannan helg, annars är de hos oss på heltid.

Hon får ju barnbidragen men jag tycker ändå detta känns lågt, skevt och orättvist.
Vad säger ni?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag säger:

Lägg dig inte i den frågan, vad du än gör.

Det är hon och barnens far som äger den frågan fullt ut och det enda du kommer att få är problem. Du kan stödja henne på alla andra möjliga vis men det är som med arv: stoppa aldrig aldrig fingrarna i den syltburk som inte är din egen.

Det är barnens försörjning det handlar om, om pappan pröjsar mindre får han köpa mer helt enkelt. Det skulle under dessa premisser också kunna vara så att de delar vårdnaden fullt ut, barnen bor ändå lika mycket som idag hos mamma men icke ett rött öre blir där utbetalt.

Sedan kan man tycka att det är väldigt orättvist, för liten summa osv men då handlar det nog mer om att de inte gjort upp vem som köper vad när det gäller kläder osv.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Hos pappan är de varannan helg, dvs två dygn.
Där och då står han för mat osv, inget annat varken då eller annars.
Hon står alltså för allt, dvs mat, kläder, bjöjor, aktiviteter, cyklar, leksaker, surfplattor och ja.. allt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Låter som du inte vill va me å betala för någon annan man barn...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som Brooklyn sa, lägg dig inte i. Det där är ett getingbo utan dess like att börja peta i, och om alla är nöjda i nuläget kommer det antagligen inte bli bättre av att peta runt i det.

Men om du envisas så kan man kontakta en advokat i familjerätt som kan hjälpa till att skissa på ett avtal som reglerar det hela, så blir det gjort enligt konstens alla regler. Annars tror jag att FSK har lite beräkningsmodeller för det hela med.
Och låt mig upprepa, stöka inte runt med det i onödan. Är alla nöjda så låt saken bero.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Som Brooklyn sa, lägg dig inte i. Det där är ett getingbo utan dess like att börja peta i, och om alla är nöjda i nuläget kommer det antagligen inte bli bättre av att peta runt i det.

Men om du envisas så kan man kontakta en advokat i familjerätt som kan hjälpa till att skissa på ett avtal som reglerar det hela, så blir det gjort enligt konstens alla regler. Annars tror jag att FSK har lite beräkningsmodeller för det hela med.
Och låt mig upprepa, stöka inte runt med det i onödan. Är alla nöjda så låt saken bero.

Har hennes ex ut 30k så får hon inget extra frpn honom heller!
Håller med ett sålänge det är lugnt mellan henne och exet så var glad, det tar sån helvetes energi som ni kan lägga på varandra och barnen istället! Sen att barn kostar absolut men ni /hon får in 3k plus 2 barnbidrag, det är ca 5500 extra i månaden. Mitt ex menade på att det kostar att ha barn när vi delade på oss och stt barnbidrag och underhåll inte täcker vad barnet kostar. Nä svarade jag ska inte du betala nåt själv då!

Så det tips som de andra också skriver ge fan i att rota i det.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Saken handlar inte om varken mig eller min ekonomi.
...men SH är i vissa fall ett lite speciellt forum...

Ämnet var ifall någon hade erfarenhet av hur nivåerna på underhåll betalas och ifall inkomsten spelar någon roll.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vet bara hur de va förut för flera år sen.. Försäkringskassan gick då på föregående årets deklarerade inkomst, dvs. Typ för två år tillbaks..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Saken handlar inte om varken mig eller min ekonomi.
...men SH är i vissa fall ett lite speciellt forum...

Ämnet var ifall någon hade erfarenhet av hur nivåerna på underhåll betalas och ifall inkomsten spelar någon roll.
Svaret blir "nja". Det finns inget riktigt rakt samband mellan hennes ex inkomst och vad han ska betala i underhållsbidrag. Ungarna blir ju inte dyrare i drift bara för att han har en hög lön.

Det underhållsstöd som Försäkringskassan betalat ut om exet saknat möjlighet att betala är:
0–11 år, 1 573 kronor per månad
11–15 år, 1 723 kr per månad
15–18 år, 2 073 kr per månad
(och har han haft låg inkomst har de kunnat stå för mellanskillnaden upp till det beloppet)
Beloppen är per barn och är baserade på procentsatser av prisbasbelopp.

Det kan ses som en grund för vad exet ska betala i underhållsbidrag. Om sedan ungarna har speciella behov och kostnaderna för barnomsorg eller liknande är höga samtidigt som han har en förhållandevis hög summa att röra sig med per månad efter att hans boendekostnader och levnadskostnader är betalade kanske det är lämpligt att justera upp underhållsbidraget en aning. Då handlar det kanske om några hundralappar mer per månad.

Och skulle hon börja tjäna mer pengar eller att du flyttar in hos henne och barnen så att hennes levnads- och boendekostnader minskar skulle det kanske bli aktuellt med ett lägre underhållsbidrag än siffrorna som nämns ovan.

Lite förenklat så är det alltså tre faktorer som påverkar underhållsbidragets storlek för varje barn:
* Det överskott som föräldern som barnet bor hos har att röra sig med efter att dess levnads- och boendekostnader är betalade.
* Det överskott som föräldern som barnet inte bor hos har att röra sig med efter att dess levnads- och boendekostnader är betalade.
* Hur mycket barnet kostar varje månad.
Sedan är det upp till de båda föräldrarna att räkna på det hela och avtala om vilken summa som ska betalas. Och kan de inte enas får de ta det till tingsrätten i värsta fall.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Litet off topic:

Det var inte alltför länge sedan barnbidraget i sin helhet gick till mamman oavsett hur många sovande nätter per månad barn hade hos henne efter en bodelning.

Nu har jag för mig att det delas lika föräldrar emellan även efter separation. Som 50% vårdnadshavare och sammanboende med andra föräldern får jag iaf 50% av pengen in på mitt konto.

Det var rubbat som så många andra regler och praxis i såna ärenden.

On topic:

Så länge de som "äger problemet" är nöjda med upplägget så tycker jag som andra att du ska låta bli att lägga dig i. Om det inte är uppenbart oskäligt, skevt och för barnen skadligt på nåt vis. Skulle det vara så finns det hjälp att få från kommunen och försäkringskassan i första hand, stämning till tingsrätten i andra/sista hand. Är det då en civilrättslig process kan det bli jävligt dyrt i slutändan.

Grundvärdet att ta hänsyn till i processen ska vara barnens välmående vilket kan vara svårt när vi vuxna har konflikter, se bara på det som uppdagas i reportage nu där domstolar i många fall inte hör barnen alls pga missar eller att den ena parten (eller båda) inte vill att barnen ska höras.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Bara att gilla läget, hennes lön har ju inget med hans underhåll att göra (om hon fick ut 50k, skulle han slippa betala då?).
Det handlar bara om barnen inget annat, de skall må bra och kunna äta sig mätta.

Hade de delad vårdnad (dvs full 50% boende hos er och honom) skulle hon inte få en krona samt att man då delar på barnbidraget, så det kunde varit värre.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Tack för iaf något vettigt svar!

Om förhållandet med pappan fungerat hade ju barnen haft möjlighet till lite högre standard tänker jag, just eftersom den då samlade inkomsten blir betydligt högre än nu.
Allt annat i denna genre baseras ju på inkomst när ersättning skall beräknas, sjuklön, pension mm, så förvånades därför att detta hade en schablonsiffra.

I övrigt tycker jag det är lite märkligt att man skall behöva försvara och förklara saker som inte hör hit.
Hennes lön har ju i sig inte med saken att göra så, ej heller min och ingen vet ju om vårt förhållande håller.
Att jag söker rättvis nivå och vettiga svar är väl däremot inte så konstigt.
Och nej, ingen rör eller blandar sig i något, bara undrar ju och om svaret blev tex 3000 plus 5% av lönen så hade man ju då eventuellt kunnat nämna saken... den delen avgör ju dock jag.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack för iaf något vettigt svar!

Om förhållandet med pappan fungerat hade ju barnen haft möjlighet till lite högre standard tänker jag, just eftersom den då samlade inkomsten blir betydligt högre än nu.
Allt annat i denna genre baseras ju på inkomst när ersättning skall beräknas, sjuklön, pension mm, så förvånades därför att detta hade en schablonsiffra.

I övrigt tycker jag det är lite märkligt att man skall behöva försvara och förklara saker som inte hör hit.
Hennes lön har ju i sig inte med saken att göra så, ej heller min och ingen vet ju om vårt förhållande håller.
Att jag söker rättvis nivå och vettiga svar är väl däremot inte så konstigt.
Och nej, ingen rör eller blandar sig i något, bara undrar ju och om svaret blev tex 3000 plus 5% av lönen så hade man ju då eventuellt kunnat nämna saken... den delen avgör ju dock jag.

Tack själv för en god nivå på dina inlägg! :tummenupp

Hoppas att er väg tillsammans blir jämn, allt funkar mellan dig och hennes barn samt att din omställning blir lättare än min från hopp-och-lek till familjeman.
(Jag var 40 fyllda och älskar mina leksaker när första barnet kom, litet tuff kursändring förhållandevis sent i livet...)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som andra säger, du vill få det att låta teoretiskt men det låter väldigt personligt.

Jag har hunnit med att skilja mig (med två barn) samt träffa ny (med tre barn) som dessutom flyttat hit från Australien. Ett av våra problem är hur olika reglerna är mellan länderna. Sverige har en extremt individuell hållning medan i Australien skulle hennes ex-man vara skyldig till försörjningsstöd om de inte tjänade ungefär lika mycket. Hon har ibland svårt att acceptera den svenska modellen.

Mitt bästa råd (som jag själv praktiserar) är att låt dem reda ut det och be till gud att de håller sams. Jag har lyckats väl med mitt ex, delvis pga att ena barnet har rätt stora behov som vi jobbat tillsammans med. Det kommer inte bli 100% rättvist och du kommer få skjuta till av egna pengar till hennes barn. är du inte bekväm med det så se dig om...

När jag skiljde mig trodde jag i min enfald att det skulle vara perfekt att hitta en snygg dam som var 30+ och utan barn. Men efter ett år på Tinder så lärde jag mig att snygga tjejer som är 30+, singel och utan barn oftast är vandrande varningssignaler. Det finns en anledning till att de inte hittat någon. Då är småbarnsliv (igen) att föredra.
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
När jag skiljde mig trodde jag i min enfald att det skulle vara perfekt att hitta en snygg dam som var 30+ och utan barn. Men efter ett år på Tinder så lärde jag mig att snygga tjejer som är 30+, singel och utan barn oftast är vandrande varningssignaler. Det finns en anledning till att de inte hittat någon. Då är småbarnsliv (igen) att föredra.

Alltså det här var det roligaste jag läst på länge :tuttar
Själv är jag ju fortfarande gift med mamman till mina barn så jag har inga erfarenheter av Tinder eller snygga 30+ kvinnor utan barn alls i det sammanhanget (relation). Kul att höra era historier och gör mig glad att jag fortfarande är gift :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
När jag skiljde mig trodde jag i min enfald att det skulle vara perfekt att hitta en snygg dam som var 30+ och utan barn. Men efter ett år på Tinder så lärde jag mig att snygga tjejer som är 30+, singel och utan barn oftast är vandrande varningssignaler. Det finns en anledning till att de inte hittat någon. Då är småbarnsliv (igen) att föredra.

Nä finns massa smarta kex utan knattar +30 , det är dom man skall lägga in offert på :tummenupp

Brudar som blir på smällen när dom är unga = "Till salu skylt"utanför huset om imte direkct - inom nått år :crash

Jag har då fan problem med dessa småkex , blev fan jagad till döds av hotelresortspakonferens samlade arsenal
20 åringar i personal - fullständigt kaoz där till o med kockjävlarna satt glodde ut genom fönstret i dörren :3freak
Jävla dörrvakterna stod där :rofl :hihi - jag lyckades roa mig , ligga och undkomma - jag är en man utan namn

Såna brudar måste man undvika men 30 plus e stabilt liksom deras ekonomi , skall inte vara rödvinsdrickade exemplar dock
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top