Varför är Husaberg-hojarna så billiga?

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Tja,

Trånar efter min första hojj och såg att bl.a husaberg hojjarna är väldigt billiga

https://prnt.sc/u46ytj
Besiktigad till 2022-05-31
Skattad till Augusti 2021
Rullat ungefär 930 mil

https://prnt.sc/u46zor
Reggad som 6 kw men ostrypt
Besiktigad till Augusti 2021 men avställd
Även byte kan vara intressant
Medföljer en del prylar, blå plast, sadel m.m

https://prnt.sc/u46zs8

En FS men med offroad hjul.
Senaste besiktning 2015.
Köpt av mig för 8 år sedan
Säles nu pga att kör 690 istället.
Extra tank under sadel.
Lättstartad på kick funkar ibland på el.
Välservad
Twinwall styre
Termostat
Ryckutjämnare
Sett ett par till som legat 20-30000. Det är lite logiskt på 2002an då jag läst att dom har problem, men 08 för 25, är det något fel på dom eller är det bara för säsongen går mot sitt slut?

Om det skulle vara nära stor service, vad kostar det att renovera motorn på en av dessa hojjar, om man lämnar in?

Mvh
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Renovering ca 10-15k beroende om du kommer med en motor under armen eller en hoj på kärra, service 3-4k kanske mer om något annat än normalt behöver åtgärdas.

Många av dessa KTM, HUSABERG, HUSQWARNA motarder har ägts av 15-25 ägare före dej. 80% är moppe fuckon som skall åka bakhjul strunta skiter i service oso vidare.

Naturligtvis finns det mycket fina sådana här hojar med men det är tunt med dom.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Skulle 25-30k för 15år gamla hojar vara billigt :va
Jag sålde min 625:a för 16k...
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Inte för att jag vill låta som en negativ gubbe.
Men köper du en gammal Husaberg så kommer du inte att köra speciellt mycket. Den kommer att gå sönder hela tiden. Du måste vara duktig på att skruva själv om ska ha en sådan.
 

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Renovering ca 10-15k beroende om du kommer med en motor under armen eller en hoj på kärra, service 3-4k kanske mer om något annat än normalt behöver åtgärdas.

Många av dessa KTM, HUSABERG, HUSQWARNA motarder har ägts av 15-25 ägare före dej. 80% är moppe fuckon som skall åka bakhjul strunta skiter i service oso vidare.

Naturligtvis finns det mycket fina sådana här hojar med men det är tunt med dom.

Det som skrämmer mig mest mitt sug efter en räserhoj, så lätt att den misskötts med tanke på hur mycket service som krävs

Skulle 25-30k för 15år gamla hojar vara billigt :va
Jag sålde min 625:a för 16k...

Haha är väldigt dålig på priser men förväntade mig att de låg runt ~50 så tänkte om det var något jag missat, du har en poäng

Inte för att jag vill låta som en negativ gubbe.
Men köper du en gammal Husaberg så kommer du inte att köra speciellt mycket. Den kommer att gå sönder hela tiden. Du måste vara duktig på att skruva själv om ska ha en sådan.

Tacksam för svaren, hade hoppats att dom skulle hålla bättre med tanke på den service som kräver, får kanske tänka om och titta på ktm istället
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mitt tips är att kolla på tex en Yamaha xt660. En driftsäker och bra mc. Det är alltid spännande att titta på de värsta med mest effekt. Men som första hoj är det bra att köpa något driftsäkert som man verkligen kan köra med.
Om det är motard som du tittar efter så är xt660 en bra cykel som håller att använda och till och med kan åka på semester med.
Sen om du tröttnat och vill byta så håller den värdet bra och går att sälja.

Är du ny på motorcykel kommer du garanterat vilja byta och ändra dig på vilken mc du vill ha.

Ps/ jag tyckte också att det var fränt med motard för många år sedan. Vi var 3 killar som köpte varsin husaberg 650 alla 3 gick sönder hela tiden och skitsvåra att starta mm. Och då var dom nästan nya min var -04 hade den -06. Kan tänka mig hur det är när dom är 15-20 år gamla
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tacksam för svaren, hade hoppats att dom skulle hålla bättre med tanke på den service som kräver, får kanske tänka om och titta på ktm istället

KTM och Husaberg är samma fabrikat och det är tävlingsredskap. De är förbrukningsvaror som är gjorda för att användas hårt och sen bytas ut. Det är förstås inte lika illa på de mer vägorienterade KTM som finns, men det är fortfarande tävlingsattityd hos dem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan tänka mig hur det är när dom är 15-20 år gamla

Hur det är med gamla 4t rejshojar kan jag berätta.

Dom skär ofta på kamaxeln, sen river ägaren och putsar till glidlagringen så att det fungerar och säljer snabbt vidare till någon yngling som precis börjat bli intresserad.
För min del så skrotar jag såna hojar och säljer i delar och jag får så inåt skogen med frågor från folk som söker just topplock till crosshojar och de flesta vittnar om att de efter inköp bara hunnit köra ett par timmar innan toppen rasat och ofta med följden att det även skrotat cylindern när kolven krockat med ventilerna.

Har en YZF400 själv stående som jag blev lurat på vilken vid demontering visade sig ha precis en sån "topplocksrenovering" nu betalade jag iofs ändå bara skrotpris för den hojen så det gör mig inte så mycket. Jag undrar väl mest bara vem som tycker det är värt att lägga tid på en tattarreparation och sedan luras för några få tusenlappar. Dom kunde ha sålt den i delar och fått mer pengar med mindre arbetstid nedlagd.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Husor är kul, men du måste kunna meka. Tror det är 100h på ramlager t ex och har du inte koll på när det byttes senast så lär du vilja se över det. Står nyservad på någon av dem, men olja ska bytas var 5e timme eller något liknande så det säger ju inte så mycket. Ventilerna behöver ställas relativt ofta med, 15h eller liknande.
 

Ti

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2020
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Husor är kul, men du måste kunna meka. Tror det är 100h på ramlager t ex och har du inte koll på när det byttes senast så lär du vilja se över det. Står nyservad på någon av dem, men olja ska bytas var 5e timme eller något liknande så det säger ju inte så mycket. Ventilerna behöver ställas relativt ofta med, 15h eller liknande.

Jag är riktigt sugen på en av Husorna och mecka kan jag lära mig tänker jag, blir svettig av större ingrepp i motorn men har hela vintern på mig för sånt om det skulle behövas ???? du som kör/kört husaberg en del Putte vad är dina erfarenheter vid högre timmar (säg 400+) krånglar dom extra mycket efter någon tid?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är hojen välskött så är det inga problem. Men har någon haft den som inte skött den så kan det ju vara värre. Ganska enkel maskin i övrigt och deras servicemanualer täcker typ allt. Riktigt roliga att köra iallafall :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är riktigt sugen på en av Husorna och mecka kan jag lära mig tänker jag, blir svettig av större ingrepp i motorn men har hela vintern på mig för sånt om det skulle behövas ???? du som kör/kört husaberg en del Putte vad är dina erfarenheter vid högre timmar (säg 400+) krånglar dom extra mycket efter någon tid?

Har ingen större erfarenhet av offroadhojar men tänk efter vad dom erfarna här har skrivit.

Visst kan du lära dig meka och skruva under resans gång vilket du sernare säkert kommer att ha gläde av i livet men tänk ett steg längre, hur är det om du rasar motorn i början av maj, då är det till och med långt till vintern i Norrbotten. Har du ekonomin att kunna hosta upp de 10000-15000 kr det talas om och sen kunskapen att just då att mitt under säsongen renovera motorn om den rasat för att vara igång och köra igen utan allt för långt uppehåll?

Det hela blir väl att välja mellan pest eller kolera, antingen köper man en hårdtrimmad maskin med dess fördelar men också nackdelar med dyrt underhåll eller så köper man en offroadmaskin med låg trimmad motor med dess nackdel som är just låg effekt men driftsäker. Jag kör en tung effektsvag KLR650C som jag lättat så gott det går ca 10 kg och visst skulle jag också velat ha en hoj som väger nästan hälften av min hoj och har mer effekt än KLR:en men det är jag inte beredd att betala för i form av underhåll och service, men det är jag det.

Som sagt, tänk efter vad som är mest värt driftsäkerhet, låg effekt och köra eller hög effekt och risken att få skruva mer än att köra, visst alla hojar kan ju rasa med otur men bland de hårdtrimmade maskinerna är väl risken betydligt större för generalras. Tror nog att risken att man lessnar på hojar är större om man bara får skruva och jäklas än att man saknar lite effekt och att hojen är tung.

Jag vet vad jag väljer och då gillar jag att skruva men jag vill helst skruva för att jag känner för det inte för att jag måste, måste skruvandet räcker till för mig i form av traktorer och annat som måste hållas igång ;)

Jag säger inte att det ena eller andra är rätt eller fel, men tänk till både en och två gånger.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag är riktigt sugen på en av Husorna och mecka kan jag lära mig tänker jag, blir svettig av större ingrepp i motorn men har hela vintern på mig för sånt om det skulle behövas ???? du som kör/kört husaberg en del Putte vad är dina erfarenheter vid högre timmar (säg 400+) krånglar dom extra mycket efter någon tid?

Jo, klart du kan lära dig att mecka, men vad är du faktiskt vill? Är det att köra hojen, eller att mecka med den? Att köpa en äldre hoj är alltid ett vågspel, det kan vara någon klåpare som tidigare ägare och det är du som får sitta med notan för renovering som resultat. Därmed skulle jag, om jag var du, antingen köpa nytt eller satsa på en hoj som INTE framhålls som ett renoveringsobjekt i vardande utan en mer skottsäker modell.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ett alternativ är att köpa en och renovera över vintern. Då vet du att du har 100h någorlunda bekymmersfritt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Allt är redan sagt. Generellt är en hårt trimmad enstånka ett dåligt projekt att lära sig på då det blir dyrt när man gjort fel. Å andra sidan är få cyklar så lättskruvade som en Husa. Min exploderade aldrig men visst fanns det en viss oro då jag (när jag ägde den) bara hade ett cykelskjul att skruva i. En gammal husa med dålig dokumentation är ett lotteri, du kommer ha otroligt kul men det kan också bli dyrt. Bara att välja.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag fattar inte att folk överhuvudtaget vill köpa en nedslitet tävlingsredskap med xx antal okända ägare bakom sig.

Nytt är en helt annan sak, tävlar man vill man ha den där sista tiondelen och säljer bort allt annat inkl tillförlitlighet och ekonomi för att få den.

Men en hoj för "kul" vill man ju kunna KÖRA inte bara bli sittande med ett värdelöst vrak som är slut i varenda del...

65 hk är bara roligt om det funkar, annars är 48 hk betydligt bättre.:fakta
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
När jag pratade med en välkänt duktig husamek här på västkusten så sa han att vissa delar inte gått att få tag på när hojarna fyllt 10 år. Så med lite otur så behöver motorn renoveras och just den där trasiga delen finns inte att få tag på. Det mesta kan ju konstrueras så klart men redan där inser man att det blir väldigt dyrt och det är "tyvärr" bättre att köpa nyare.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Mer än effekten som skiljer, En husa är sjukt rolig. Är den servad och om man sköter om den så håller den ju. Men att renovera motorn är en del av service intervallerna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad kostar en total rasad Husaberg 650? Jag fick som en korkade idé :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top