Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 372

    GSX750ES med stuk åt XR69 hållet

    Vet inte om detta är rätt ställe att posta just nu men jag drog ju på mig en 83:a GSX750ES under semestern som nu står nästan 70 mil hemifrån i svågerns garage. Tänkte först inte köpa hojen med kunde inte släppa tanken på att den där borde man ju kunna göra nåt kul av i form av en racehoj i 80-talsstil. Efter lite googlande så upptäcktes Suzuki XR69 och även om den väl i grunden bygger på en väldigt moddad GS1000 så har de likheterna i rörram och enkeldämpare bak.

    Först och främst ska hojen tas hem på släp, sättas igång då den stått några år och besiktas en sista gång men detta hindrar ju inte för att planera för bygget, en sak till är ju att England tänker lämna EU så ska man handla där ifrån är det ju nu man ska passa på innan det blir ev tullar och liknande.

    Tanken jag har är att göra en egentillverkade bensintank liknande XR69 även om den kommer att bli annorlunda för att passa på ramen, en egen kuts i glasfiber liknande XR69 men kanske lite smäckrare, rammonterad toppkåpa och annan instrumentering med en stor varvräknaren i centrum gärna med kombinerad digital hastighetsmätare och kontrollampor.

    Det jag har funderingar över är några saker.

    Var på man hitta en lämplig kåpa? Är inne på att köpa en kåpa även om det hade varit kul att gjuta en egen kåpa men frågan är ur svårt det är att gjuta en själv och sen var man hittar ett lämpligt kåpglas eller om man kan forma det själv? Har hitta några XR69 kåpor men det är i USA och England och frakterna verkar dra iväg en hel del.

    Nån som har tips på om man kan dölja hel och halvljus snyggt tänker nån form av små projektorljus om man vill haven radekåpa inte ska ha en endurancekåpa med lyse i?

    Tips på en lämplig instrumentering eller lösa varv, hastighets och oljetempmätare, varvräknaren och oljetemp bör vara analoga medans hastighetsmätaren bör vara väldigt diskret. Tänker en varvräknare som kanske är 75-100 mm i diameter och en mindre 52 mm oljetempmätare, till oljetempen borde det ju gå att ta nästa vilken 2" mätare som helst om bara givaren passar i hojen.

    Nåt sånt här stuk är det jag tänker mig https://raresportbikesforsale.com/be...-replica-sale/

    Och detta är utgångsläget

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 372
    Efter som att hojen står ca 70 mil och jag funderar lite på vad man kan göra så hittade jag en bild på nätet med ett strippad hoj i profil. Har lite snabbt tagit och ritat en tank och kuts i paint vilka borde vara möjlig att tillverka själv utan några större problem (tycker jag).

    Nåt åt detta håll är det som jag tänker mig det hela, nu får ni se detta som en väldigt grov skiss som behöver mycket justering innan man är hemma, kåpan orkade jag inte rita nu. Vad säger ni om detta stuk?


    Nåt åt detta hållet med kåpa
    Senast redigerat av bosse-l den 2020-08-25 klockan 10:46.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 372
    Klokt eller inte, men nu har jag i alla fall beställt en kåpa skulle det nu visa sig att hojen är skrot så får jag väl sälja den. Blev en PEM kåpa med ruta från Ragged Edge Racing i England efter att fått lite mer bilder på kåpan via mail https://www.raggededgeracing.com/fairings/pem/

  4. #4

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 372
    Den där XR69 är ju riktigt häftig, lite åt det hållet är det jag siktar åt men med halvkåpa. Bra bilder från 1982, perfekt inspiration för detta bygge.

  6. #6
    Medlem Lajfs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Älvängen
    Hoj
    CB1300 & Rickman
    Inlägg
    298
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0005.jpg
Visningar:	63
Storlek:	367,2 KB
Id:	456670
    Bol dór 1982

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 372
    Citat Ursprungligen postat av Lajf Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0005.jpg
Visningar:	63
Storlek:	367,2 KB
Id:	456670
    Bol dór 1982
    Dom där hojarna gillar jag, ser ut som att dom saknar baklyse, bara en röd reflex bak?

    Då man kollar på endurance hojar från denna tid verkar ju en del ha baklysen. Hade kunnat bli snyggt med ett baklyse på det där viset format efter bakänden, undra om man kan hitta lämpligt material till glas för att göra ett eget baklyse? En 83:a kräver ju ingen e-märkning eller så det är ju lite mer fritt fram på den fronten.

  8. #8
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Kawasaki GPz1200RS Suzuki GS1000E
    Inlägg
    6 645
    Ooooh! Där fanns det fina kåpor att köpa när det blir dags att dra igång Moto Martin projektet!

    Ser fram emot att följa detta projekt också. Har potential att bli riktigt bra.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Hoj
    BMW 1200GS
    Inlägg
    3 568
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Dom där hojarna gillar jag, ser ut som att dom saknar baklyse, bara en röd reflex bak?

    Då man kollar på endurance hojar från denna tid verkar ju en del ha baklysen. Hade kunnat bli snyggt med ett baklyse på det där viset format efter bakänden, undra om man kan hitta lämpligt material till glas för att göra ett eget baklyse? En 83:a kräver ju ingen e-märkning eller så det är ju lite mer fritt fram på den fronten.
    En Endurancehoj hade på 80-talet två av varandra oberoende bakljus, säkerhetsgrej.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 372
    Hade varit intressant att se hur de senare XR69:orna med mono shock bak såg ut i endurance utförande, baklysena var monterade då.

    Kan väl knappast vara infällda baklysen man ser på bilderna från Bol dòr 82?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det blir mindre och mindre regn enligt yr.no. När jag kollade första gången så tror jag det skulle bli 3,4mm på söndagseftermiddagen. När jag kollade igår(?) [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här