REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72

    1981 Suzuki GS450

    I fredags köpte jag en GS450 från 1981. Den känns bra och allt, allt mekaniskt är smort och motorn låter bra. Men jag tror att någon satt på andra bakdämpare, förra ägaren var ganska kort.

    Om man kollar på bilden så verkar det som att dämparna är för korta eftersom bakhjulet är inträngt under skärmen liksom, dessa 'Hagon' är alltså 28 cm mellan monteringsöglorna. Hagon är vad jag sett bra grejer, men jag vill prova längre dämpare. Har letat på ebay och internet och det verkar som att originallängden ska vara åtminstonne 310 cm mellan hålen? Har stött på allt från 310 - 340 cm mått, vilket är rätt? Nån med samma hoj och original bakfjädring som kan bekräfta snälla?

    Samt undrar jag vilket märke på bakdämpare som funkar bra, och vilket man ska akta sig för. Tackar.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Suzuki GS450 (min) 02.JPG
Visningar:	119
Storlek:	202,1 KB
Id:	455656

  2. #2
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Köpte ett par HAGON 330 mm på ebay, specade för just GS450. Får se hur det blir. Spännande!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    947
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    Köpte ett par HAGON 330 mm på ebay, specade för just GS450. Får se hur det blir. Spännande!
    Tips. Gå med i gruppen "Classicsuzuki". Dom är rena uppslagsverken för lite äldre Sukor

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011, Husaberg FE390 2012, APrilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura 2001
    Inlägg
    746
    Det är inte helt lätt att se men för mig ser det ut som om den är sänkt även fram; Jag tycker att den fria delen av innerbenen i framgaffeln ser kort ut.

    Om det är så då finns risk för att hojen blir väldigt lättsvängd med längre bakstötdämpare eftersom gaffelvinkeln då bli brantare än standard.

    Det kanske är värt att kolla med förre ägaren om den är sänkt fram också?

    Mvh,
    Ingvar

  5. #5
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Tackar Peter, reggade mig där nyss.

    Ingvar, jag förstår. Jag tror att den är som original nu efter 330 mm dämparmonteringen. Bifogar en bild på hojen här, den känns inte för låg i fronten, nu sitter jag superbra känns det som.

    Ska se om jag kan ta en bild, kanske på söndag, med mig på hojen sittandes samt ståendes med fötterna på marken, från sidan. Så kan man lättast bedöma om ställningen är optimal.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_7667.JPG
Visningar:	47
Storlek:	122,3 KB
Id:	456087
    Senast redigerat av uncletom den 2020-09-04 klockan 19:28.

  6. #6
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 254
    Originalutseende @ https://www.motorcyclespecs.co.za/mo...s450s%2080.htm

    Enligt Suzuki har den 790 mm (31") sitthöjd.

    Är sidostödet original och ej modifierat är den förmodligen inte sänkt.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  7. #7
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Tackar Anders, oj vad mycket dom skriver där, vill läsa precis allt om den.

    Jag gör ett litet montage här för att se eventuella skillnader tydligare. Min är den till vänster, dessvärre inte tagen direkt från sidan som fotot från den där hemsidan. Men jag har försökt att ställa dom så rakt mot varandra det går.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Suzuki GS450 compare.jpg
Visningar:	26
Storlek:	47,6 KB
Id:	456189

    Sidostödet verkar vara original. Allt verkar vara original. Förtår dock inte varför gubben har limmat på dessa fantastiskt oranga reflexer på framgaffeln.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_7586.JPG
Visningar:	36
Storlek:	75,3 KB
Id:	456190

    Vill passa på att nämna att med dom tidigare kortare bakdämparna stod motorcykeln väldigt rakt med sidostödet, jag var orolig att den skulle välta ifrån stödet, om det t ex skulle blåsa mycket. Men nu med dom nya längre dämparna lutar den så att säga mer över stödet, och står därför med stabilt.
    Senast redigerat av uncletom den 2020-09-10 klockan 07:51.

  8. #8
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Gör ett litet montage till med dom gamla 280 mm dämparna till vänster, och nya 330 mm till höger.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dampers compare 280-330 mm.jpg
Visningar:	44
Storlek:	113,9 KB
Id:	456199
    Senast redigerat av uncletom den 2020-09-10 klockan 14:35.

  9. #9
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Sen tänkte jag passa på och fråga hur man enklast tvättar krom-detaljer på motorcyklar, typ avgasrören.

    Idag brukar jag ta en vanlig fibertrasa och ljummet vatten spetsat med lite YES, och dra över. Detta lämnar naturligtvis liksom vattenfläckar. Provade sen lite med en finare skinntrasa och lite fönster-ajax, så blev det som en spegel sen.

    Nu har jag köpt Biltemas Super Gloss

    "Super Gloss glansmedel ger enkelt en skinande lyster på bilens lack, lister och kromade detaljer. Den innovativa sammansättningen bevarar glansen under mycket lång tid samtidigt som smuts och damm inte fastnar så lätt på ytan."

    Men är det OK att dom behandlade detaljerna blir varma sedan?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    845
    Jag skulle aldrig ha något medel på avgasrören med tanke på risken för missfärgning.
    Autosol fungerar men är ju lätt polerande.
    Bäst bruker det bli om man bara tar en microfiberduk och putsar noga så det är helt torrt.

  11. #11
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    OK, som jag misstänkte då. Man vill inte ha främmande ämnen som 'värmer fast' i materialet.

  12. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 254
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    Förtår dock inte varför gubben har limmat på dessa fantastiskt oranga reflexer på framgaffeln.
    Det är lag på brandgula sidoreflexer i många länder, bl.a. USA. Kika på t.ex. en HD, alla har sidoreflexer från fabrik.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  13. #13
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    4 525
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    Förtår dock inte varför gubben har limmat på dessa fantastiskt orangea reflexer på framgaffeln.

    Den fluoriserande tejpen var åttiotalets ABS - en ormsalva som ALLA skulle smörja in sig med på det att ingen skulle dö eller skadas allvarligt. SMC sålde ark med fluo, andra ville vara värre och sålde på rulle. Hej och hå, folk dog ändå.

    Det är lite imponerade att tejpen på din hoj inte blekts bort på alla dessa år. För mig är det en tidsmarkör. En blixtbild på hur man tacklade problemet med blinda bilister för förti år sedan. Många har dött sedan dess, och ingen har lyckats koppla grepp om källan till problemet.

    Först med självlysande front?

    Guzzi LM I 1976


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Moto Guzzi 850 LeMans I  76  6.jpg
Visningar:	42
Storlek:	86,9 KB
Id:	456211


    Bortom "bikini".
    Det där är snarare små tyglappar på ett snöre.
    Sexigaste kåpan ever!
    Senast redigerat av notrightrider den 2020-09-11 klockan 10:43.
    IBA #40701

  14. #14
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Jaha, det var lustigt, då har dom där oranga reflexerna suttit där ganska länge. Jag vill plocka bort dom, ska se om jag kan göra det idag. Kanske sitter som berget men med lite lacknafta går det nog, eller om man vågar putsa lite med vanlig bensin.

    Hur som helst har jag trots min förkylning tagit en del underbara trippar genom Huddinge/Haninge. I fredags blev det Ådran och Öran, och en hel del friluftsåkning genom Haninge. Mellan väg 257 och 259 här på södertörn finns många sköna vägar och mycket smått att upptäcka på två hjul så här på hösten. Idag tänkte jag sticka till Stora Vika och fota min Suzuki vid det gamla kalkbrottet.

    I princip allt jag gör är att jag kör runt och fotar den gamla hojen, jag kan bara inte låta bli ... måste ägna lite tid åt min Yamaha XJ900 också, men den är lite lika 'fotovänlig'.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_7764.JPG
Visningar:	32
Storlek:	306,0 KB
Id:	456225

  15. #15
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Efter inköp av ny hoj säljer jag nu denna fina gamla GS450.

    Min nya hoj är en Kawasaki KLX230 som ger mig total tillgång till det jag saknat, och som jag inte haft hjärta att utsätta min fina GS450 för; skogen, vildsvinen, stenar, kottar rötter .. ja allt som inte asfaltshojar gillar. Funderar på att 'vandra' sörmlandsleden med min nya Kavva.

    I alla fall, jag tar mig fräckheten att länka till annonsen på blocket här:
    https://www.blocket.se/annons/stockh...gs450/92607913

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8108.JPG
Visningar:	21
Storlek:	127,9 KB
Id:	456783

  16. #16
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Jag försöker sälja min GS450 på blocket nu, och jag har en intresserad som undrar om hur den är att starta. Jag förklarar att hojen startar fint när den varit igång dagen, eller ett par dagar innan, men om man låter den stå en vecka, i synnerhet om den står kallt, så blir den segare att starta. Den har endast elstart.

    Så nu undrar jag; är det för att den har förgasare? Eller har gamla hojar annat bus för sig som gör att dom blir svårstartade när dom stått ett tag? Samt hur kan man underlätta starten efter en tids stående?

    Tackar för info.

    Eh, såg nyss att jag redan informerat om att jag säljer den i inlägget ovan. Allt handlar nuförtiden om min nya KLX230, den är så himla lätt att köra. Sån skillnad från dom tyngre äldre hojar jag haft tidigare.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    845
    Om du tänker ge dig ut på en vandringsled med din hoj så hoppas jag att du halkar på en rot, slår skallen i en sten och blir uppbökad av vildsvinen.
    Men det kanske finns en Sörmlandsled för MC också?

  18. #18
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    8 083
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Om du tänker ge dig ut på en vandringsled med din hoj så hoppas jag att du halkar på en rot, slår skallen i en sten och blir uppbökad av vildsvinen.
    Men det kanske finns en Sörmlandsled för MC också?
    Det är lugnt, det kommer att regna näverhorn över honom vid varje möte

    ( fast jag tycker det är nästan ok med en repa Sörmlandsled med en sån tyst liten hoj )

  19. #19
    Medlem uncletoms avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    säkert avstånd från Fittja
    Hoj
    1981 Suzuki GS450
    Inlägg
    72
    Hehe... ja du Gunde, tackar så mycket, men jag har dessvärre hjälm på mig så det skulle inte bli nån fest för dom vilda grisarna i alla fall. Jag har ofta tänkt tanken, men sörmlandsleden verkar inte vara för tvåhjulingar överhuvudtaget. I september måste det ha varit så letade jag upp en bit av sörmlandsleden, tänkte jag skulle titta närmare på den, men jag blev besviken. Den var för grävlingar och kaniner, inget för en vuxen man med en Suzuki 450.

    Här har du sörmlandsleden där den korsar Segersängsvägen vid sjön Tärnan, här på Södertörn. Jag skulle inte ens 'vandra' den till fots. Som sagt, rötter, grenar, kottar och annat tjafs. Då är det roligare att fara på åkervägarna i fria luften, och hälsa på vildsvinen i en lite rymligare miljö.

    Gunde, du kanske har nåt bra förslag åt mig där jag kan njuta av min nya KLX?

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8072.JPG
Visningar:	9
Storlek:	252,1 KB
Id:	457083


    Bara för det lägger jag upp en till skönhetsbild på min GS450, vid ett ställe på sörmlandsleden som funkar för hoj. Såg faktiskt en annan MC komma på vägen där, när jag stod på en sten och fotade. Så jag var inte ensam om att köra på sörmlandsleden här denna dag.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_8081.jpg
Visningar:	10
Storlek:	272,2 KB
Id:	457084


    Just ja, kom på att jag inte riktigt fick nåt svar på min fråga. Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar. Är det vanligt? Min kollega här i BRFen säger att jag ska spruta in "startgas" i tändstiften, då startar den mycket lätt. Stämmer det?
    Senast redigerat av uncletom den 2020-11-12 klockan 08:32.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    272
    Citat Ursprungligen postat av uncletom Visa inlägg
    *klipp*
    Just ja, kom på att jag inte riktigt fick nåt svar på min fråga. Det här med förgasare och tröga starter, då efter att hojen stått kallt några dagar. Är det vanligt? Min kollega här i BRFen säger att jag ska spruta in "startgas" i tändstiften, då startar den mycket lätt. Stämmer det?
    Vill minnas att det sitter en vacuum-styrd bränslekran på dom där hojarna.
    Efter ett par dagar har en del av bensinen i förgasarnas flottörhus ångat bort.
    Nivån är alltså för låg för att motorn ska få i sig den mängd bensin som krävs för att starta.

    Lösningen är att fylla på mer bensin i flottörhusen = öppna bensinkranen.

    För att den vacuumstyrda bensinkranen ska öppna krävs undertryck (vacuum) från insugsröret och det får du först när startmotorn driver runt motorn.

    Alltså:
    Det kommer inte börja fylla på förgasarna förrän motorn roterar.
    Därför tar det en stund.

    Suzuki har tänkt på det där och lösningen är läge "PRI" på bensinkranen: PRIMER.
    I det läget är kranen "alltid öppen".
    Testa att ställa kranen på PRI, vänta en minut och starta sedan.
    Bör lösa problemet.
    Bör sa Bull, för inget är självklart med gamla motorcyklar... ;-)

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	kran.jpg
Visningar:	7
Storlek:	46,7 KB
Id:	457085
    Bild från någonstans på nätet som visar "ON / RES / PRI"

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Antar att du är lite skämtsam. Anledningen stavas så klart utsläppsgränser numera.

doolar
Vill du annonsera ovan? Klicka här