KTM 990 Adventure

BaNane

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
1990,Yamaha XT600
Jag har en KTM 990 Adventure från 2006 som ibland hackar igång när jag ska köra iväg. Den hackar bara när den är nystartad men gör det inte varje gång och det går över efter några sekunder.

Jag har bytt givaren till luftburken så borde inte vara den.

Tacksam för svar och idéer ????
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har den gått bra tidigare så detta kom plötsligt? Är den modifierad i motor som andra ljuddämpare luftfilter och mappad för dessa moddar?
 

BaNane

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
1990,Yamaha XT600
Har den gått bra tidigare så detta kom plötsligt? Är den modifierad i motor som andra ljuddämpare luftfilter och mappad för dessa moddar?

Jag har endast haft den i 2 månader men inget jag märkte när jag köpte den. Den har Akrapovic ljuddämpare men om den är modifierad på annat sätt vet jag faktiskt inte.

Jag hade problem med givaren i luftburken tidigare och trodde att detta hackande skulle försvinna när jag fixade/bytte givaren, men icke.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok de kan va så enkelt att när du kört tidigare i sommar har de varit varmare och då stämmer mappningen av ecu bättre. De är extremt känsliga på ytter temp om mappen är i snålaste laget. De innebär att de kan tjuvstanna flera ggr om de är 5-15c vid kallstart men funka perfekt vid 16-35C. De finns risk att tidigare ägare bara satt dit öppnare avgas/dämpare och ev även annat luftfilter och då får man ofta tjuvstopp innan den är fullt varm. Du kan kolla om de trekantiga sidolocket på luftburken är kvar eller om någ skruvat bort dem samt om filtret är bytt. Om de är borta behövs verkligen en annan mapp. De blir otroligt mycket rappare med ett eller bägge locken bortskruvade så de är ett måste att ta bort om man jagar effekt.Org luftfilter är ett vanligt pappersfilter de finns trimfilter av veckat tyg som passar luftburken och skumfilter som ersätter hela luftburken. På dessa hojar kan man köpa en kabel som passar mellan dator eller mobilen med den kan du kolla viken mapp den har genom gratisprogrammet Tuneecu. Kabeln kan köpas lite här o där för 300-400kr (ebay) och Tuneecu kan du få av mig eller ta från nätet. De finns flera gratis mappar på forum över hela världen och på Tuneecu sidan finns några. Man letar bara åt en mapp med så lika moddar sin hoj har så blir de bet bättre än att köra org mapp med en massa moddar. De är inte bra köra öppet avgas och luftburk med org mapp för då går motorn för snålt och den blir onödigt het i vattentemp/olja samt att man sakta men säkert bränner ventiler/ventilsäten.
 

BaNane

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
1990,Yamaha XT600
Stort tack för det svaret. Jag ska verkligen kolla upp det du säger ????
Mycket ny information för mig med mappar osv, men ska läsa på och kolla upp.

Än en gång stort tack för svaret!
 

BaNane

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
1990,Yamaha XT600
Min KTM 990 Adventure från 2006 har börjat att störa sig. När den är varm och jag kör den strax undet 3000varv/minut så dör den. Är det någon som vet vad detta kan vara för något problem?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top