REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 83
  1. #61
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Det är främst de sladdar som är skarvade med röda istickskontakter som oroar mig.
    De olikfärgade blockskarvdonen är nog original, men kan såklart vara ärgade och dåliga....

    Ok, jag pratade med Bosse precis som gick igenom elschemat. Stort tack!
    Han rekommenderade också tångamperemeter för framtida behov så det blir en sådan då jag gillar att ge mig på och lära mig saker. Jo, jag har stor respekt för el och gör inget utan säker guidning. Är tom. rädd för hojens el..
    Kan ju vara så att flera kontakter på olika platser är dåliga men vi får se. Känner mig lite klokare och tryggare nu.

    Nu jävlar ska jag gå loss. Mätte nu att säkringarna ger spänningsfall och ska gå vidare.
    På schemat uppifrån och ned när det gäller säkringarna:
    3,5V 2V 2V 2V visar de.

    Huvudsäkringen högt upp till höger visar inget större utslag på mätaren. 0,25V

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	us_uk_XV750SE_TR1.jpg
Visningar:	31
Storlek:	238,4 KB
Id:	454896
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-06-30 klockan 15:10.

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 137
    Hur går det?

    Har du spänningsfall då du mäter mellan batteriet och säkringarna under lyset men inte på huvudsäkringen så är det nåt du har för i mellan och där är två kontaktdon enligt schemat och tändlåset. Testa att mäta mellan plus på batteriet och
    den röda kabeln på tändlåset och kolla om du har spänningsfall då, är det spänningfall då är det nån av kontaktdonen.

    Har du inget spänningsfall fram till tändlåset, testa att mäta mellan plus på batteriet och och de övriga tre kablarna "ut från" tändlåset om du har spänningsfall genom tändlåset, vilket väl skulle kunna vara en trolig felkälla.

  3. #63
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    500
    Det här är ett sånt där objekt där det kliar i fingrarna att lägga sig i.
    Det kan bara inte vara så konstigt om inte någon tidigare har byggt om och gjort fel. Hur ser det utmed dina kablar jämfört med hur schemat ser ut. Jag tänker på de fula röda skarvarna.

  4. #64
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 682
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Jag tänker på de fula röda skarvarna.
    Som borde klämmas med en riktig kabelskotång à 220 spänn istället för med "leksaker" som jäla lätt klämmer av kardeler utan att det syns.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 910
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    en annan lösning kan vara att montera LED eftersom dessa lyser med samma styrka oavsett spänning förutsatt att man är inom intervallet.
    tex https://www.diodhuset.se/led-lampa-1...ba15d-xenonvit
    Spänning 10-30 V
    Vad det gäller bak och bromsljus är xenonvit LED inte en så bra ide. Jag har provat. Med Vita LED till Bak/bromsljus. #
    Orsaken är att bara en liten del av det Vita ljuset passerar ut genom Bakljusets / Bromsljusets Röda glas. Svagt Bromsljus / ännu svagare Bakljus.
    Utan det skall vara Röd LED till Bak/Bromljus. För då fungerar det bra. Med starkt Bakljus / starkare Bromsljus. Jag har provat.
    Använde dom här på SV650S. Som jag minns det.
    https://www.diodhuset.se/husbil-husv...od-dubbelpolig
    Men den är inte spänningsoberoende.

    # Däremot fungerar Vita LED bra till Blinkers. För det blir starkt gult ljus efter det Gula Blinkersglaset.
    använder en moddad (ETT avslipat styrstift) till Blinkers fram på Sprint RS. Avslipat Styrstift för passa i Lampsockeln.
    https://www.diodhuset.se/diod-xenon-...nvit-21-5w-12v
    Senast redigerat av Comeback den 2020-06-30 klockan 08:24.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  6. #66
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Hur går det?

    Har du spänningsfall då du mäter mellan batteriet och säkringarna under lyset men inte på huvudsäkringen så är det nåt du har för i mellan och där är två kontaktdon enligt schemat och tändlåset. Testa att mäta mellan plus på batteriet och
    den röda kabeln på tändlåset och kolla om du har spänningsfall då, är det spänningfall då är det nån av kontaktdonen.

    Har du inget spänningsfall fram till tändlåset, testa att mäta mellan plus på batteriet och och de övriga tre kablarna "ut från" tändlåset om du har spänningsfall genom tändlåset, vilket väl skulle kunna vara en trolig felkälla.
    Jag hade inte tid igår men fortsätter nu.. Tändlåset kollade jag precis.
    Jag har ett spänningsfall på ca 0,25V vid kopplingar runt huvudsäkringen som finns nära batteriet. Följer man denna röda kabel går den upp till ignition switch (tändningslåset) Här är röd och brun kabel (denna bruna kabel kan nästan se svart ut på din skärm) fortfarande 0,25V men blå och blå-röd ger 1,25V.
    Kom på att jag kan mäta spänningsfallet noggrant om jag ställer mätaren till 2,5V
    För övrigt har regulatorn 0,25V på röd och brun kabel.


    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Jag tänker på de fula röda skarvarna...
    Citat Ursprungligen postat av andersbrink Visa inlägg
    Som borde klämmas med en riktig kabelskotång à 220 spänn istället för med "leksaker" som jäla lätt klämmer av kardeler utan att det syns.
    De fula röda skarvarna kan säkert bidra till det onda men när jag separerat på dem ser de fina ut med tight kontakt mellan varandra. När jag mätte dem gjorde jag det under den röda plasten bakifrån och där är ytan faktiskt inte så fin har jag sett nu så det kanske inte speglar rätt värde. Om jag ger mig på dem igen ska jag mäta mellan själva stift och hona och inte dess andra ändor.

    Som det ser ut nu finns det första stora spänningsfallet efter batteriet i main switch vid blå och blå-röd kabel om nu detta är problemet. Kan dock inte se vad som skulle vara dåligt eller så tolkar jag fel att spänningsfallet finns mellan röd och blå-röd kabel i main switch
    Kan spänningen komma från andra hållet i blå och blå-röd kabel?


    Tändlåset: jag har nog tolkat det där med On fel. Såg ut som att de fick kontakt mellan dessa punkter när man vred nyckeln till On.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1014.jpg
Visningar:	9
Storlek:	369,5 KB
Id:	454929
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1015.jpg
Visningar:	11
Storlek:	203,8 KB
Id:	454930


    Edit: undra om jag inte har det. Eftersom brun kabel (nästan svart på bild) var "ok" på 0,25V i main switch men går direkt ned till fuse box där jag hade spänningsfall på 2V
    Update: Nej, nu mäter jag upp 0,45 på brun kabel till säkring.


    Edit: uppdaterar elschemat med spänningsfall. Ska mäta om vissa lampor.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	elschemavolt.jpg
Visningar:	22
Storlek:	325,7 KB
Id:	454934
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-07-05 klockan 15:14.

  7. #67
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 255
    Om du inte lyckas lösa det på annat sätt så kan du koppla bakljuset via relä. Kräver dock att du inte har spänningsfall över batteriet också när lampan pulserar.

  8. #68
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Inlägg
    3 876
    Jag har lite spänningsfall och slitet batteri på veteranbilen och det är omärkbart med vanliga lampor men med vissa LEDar blir det disco när blinkersen slås på och spänningen vid lamporna sjunker under 10,8V.

  9. #69
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Om du inte lyckas lösa det på annat sätt så kan du koppla bakljuset via relä. Kräver dock att du inte har spänningsfall över batteriet också när lampan pulserar.
    Jag vill minnas att det var spänningsfall när jag mätte mellan plus och minus på batteriet samtidigt som jag blinkade. Mätaren pendlade i takt med blinkers.
    Edit: jo så är det.

    Josef: jag har inga led men funderar på att sätta dit både led blinkers och lastoberoende blinkersrelä så jag klarar ombesiktningen om det nu hjälper




    Uppdaterat elschemat med spänningsfall. Har 0,05 spänningsfall på jordsidan när jag mätte alla blinkers och bakljus. 0,25 på framlyset.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	elschemavolt4.jpg
Visningar:	8
Storlek:	332,9 KB
Id:	454953
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-07-01 klockan 20:24.

  10. #70
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 255
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Jag vill minnas att det var spänningsfall när jag mätte mellan plus och minus på batteriet samtidigt som jag blinkade. Mätaren pendlade i takt med blinkers.
    Ok ja sjunker spänningen över batteriet just när lampan lyser svagt så faller iden med relä.
    Går den inte under 10 V så kan det funka med LED dock

    Edit: Och det är som nämns ovan, du ska ha röd LED i så fall
    Senast redigerat av NisseHt den 2020-07-01 klockan 17:35.

  11. #71
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 910
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg

    funderar på att sätta dit både led blinkers och lastoberoende blinkersrelä så jag klarar ombesiktningen om det nu hjälper
    Kan vara ett sätt lösa problemet med blinkande bakljus när du använder blinkers.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  12. #72
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Led-blinkersrelät var bara att plugga in. Funkar som Bosse skrev trots att det saknar jord. Hade 4 led-miniblinkers för 45:- från Kina köpt på den goda tiden då allt skickas fraktfritt och utan tull och moms. Kanske är de godkända och med dem på blinkar inte bakljuset så det är en tillfällig lösning ifall jag inte hittar felet innan ombesiktning.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-07-01 klockan 20:26.

  13. #73
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 137
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Led-blinkersrelät var bara att plugga in. Funkar som Bosse skrev trots att det saknar jord. Hade 4 led-miniblinkers för 45:- från Kina köpt på den goda tiden då allt skickas fraktfritt och utan tull och moms. Kanske är de godkända och med dem på blinkar inte bakljuset så det är en tillfällig lösning ifall jag inte hittar felet innan ombesiktning.
    Att bakljuset intd blinkar beror på att LED-blinkersarna tar mindre ström än glödljuset, då får du inte lika stort spänningsfall. Felet är ju kvar men du märker det inte och det kan ju vara en lösning i sig även om det är lite fusk

    Vilken årgång är det på hojen, nån gång runt 1985 ska man ha E-märkt belysning och från 1999 är det väl egentligen kört med ändringar pga helfordonsgodkännandet. Annars då tips är jag om Biltemas miniblinkers av minsta sorten https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...2st-2000032579, har dom på både Trajan och Hondan och dom lyser riktigt starkt fast dom är små och dom är E-märkta.

    Håll också koll på avståndet minst 240 mm fram och 180 mm bak mellan de blinkade ytorna.

  14. #74
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Att bakljuset intd blinkar beror på att LED-blinkersarna tar mindre ström än glödljuset, då får du inte lika stort spänningsfall. Felet är ju kvar men du märker det inte och det kan ju vara en lösning i sig även om det är lite fusk

    Vilken årgång är det på hojen, nån gång runt 1985 ska man ha E-märkt belysning och från 1999 är det väl egentligen kört med ändringar pga helfordonsgodkännandet. Annars då tips är jag om Biltemas miniblinkers av minsta sorten https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...2st-2000032579, har dom på både Trajan och Hondan och dom lyser riktigt starkt fast dom är små och dom är E-märkta.

    Håll också koll på avståndet minst 240 mm fram och 180 mm bak mellan de blinkade ytorna.

    Ja, lite fusk men jag har putsat och kört oxidspray på varje kontakt. Orkar inte lägga mer energi på det innan besiktning och det är svårt att upptäcka fenomenet. Man får titta riktigt noga om bakljuset verkligen ändrar ljusstyrka och med led ser man inget alls.

    Det är samma blinkers som dessa https://www.xlmoto.se/mc-delar/elekt...9-96415-02ELED

    Kollade noga på mina och det står E8 på dem så de är godkände i ett EU-land och bör därmed vara godkända i alla EU-länder. Hojen är från 1983 med en snygg V-twinmotor.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	C79212EE-A338-4717-A876-F03950C99FC1.jpg
Visningar:	17
Storlek:	511,5 KB
Id:	454993


    Tack för infon Bosse och all annan hjälp och tack alla som kom med förslag och tips. Jag fattade noll av hojens elsystem men nu efter en veckas pillande och mätande kan jag tyda elschema, känner hojen bättre och är mycket bättre på att använda multimeter.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2020-07-05 klockan 11:07.

  15. #75
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 255
    Att bakljuset inte blinkar beror i första hand på att LED till bil/mc lyser med samma styrka så länge spänningen håller sig inom rätt intervall, tex 10-30V

  16. #76
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 957
    Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte enklast att byta baklampan till led?

  17. #77
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Nu har jag inte läst hela tråden men är det inte enklast att byta baklampan till led?
    Led-baklampa nämndes som snabbfix men då skulle det tydligen vara röd led. Hade led-blinkers och relä i garaget så tog det som fanns.

  18. #78
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 957
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Led-baklampa nämndes som snabbfix men då skulle det tydligen vara röd led. Hade led-blinkers och relä i garaget så tog det som fanns.
    Lampglaset är väl rött? Bara köpa en vanlig?

  19. #79
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1, Honda CM400T
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Lampglaset är väl rött? Bara köpa en vanlig?
    Det var nåt med att det inte lyste tillräckligt rött om bakljuset om glaset även är klar nedtill för skyltbelysning.

  20. #80
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 137
    Problemet med LED är att LED-ljuset inte har fullt frekvensspectra (tror det heter så) mot glödljus, detta gör att om man tar en vit lampa filtreras det blåvita ljuset bort av det röda glaset i baklampan och efter som det knappt finns nåt rött ljus från LED lampan lyser det knappt alls eller väldigt dåligt.

    Jag blev varse om detta i ett gitarrförstärkarbygge där jag monterade en röd lysdiod i en blå kontrollampa och trodde det skulle lysa snyggt lila, det syntes knappt en prick på linsen på kontrollampan trots en väldigt kraftig diod. Nu kan jag tänka mig att en röd diod och blå lins är bland det sämre kombinationerna men tror det är mycket blått ljus i vit LED.

    Har man rött LED-ljus så filtreras inte det bort av det röda glaset i baklampan där rekommendationen av röda lampor.
    Senast redigerat av bosse-l den 2020-07-07 klockan 04:43.

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Oj, länge sedan jag var in på sporthoj. Detta va enda tråden jag gjort som överlevt ???? här kan man hylla dom bra sakerna med biltema. man är välkommen att sk [...]

ozeo
Vill du annonsera ovan? Klicka här