Bästa "familjeräsern" under 250k (i värsta fall 280k)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Köp en nyare Passat Alltrack buisnizzedition med 240 hästars spisen , är en förstärkt motor till skillnad från 150 och 190 hästaren med massa skillnader.

Dcc chassie samt all skit som går att få

Sen chip 300(240) ystra pållar samt 570(500) nm i vrid - motorn pallar det samt även växelådan som är klassad för att sättas i säljbil med vrid på 600nm

Då har du en krutig familjebil som kommer förstöra många mongos självförtroende när dom får studera familjekombi röv
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Sant.
Och går man på tråd-namnet bara så har inte mitt inlägg någon relevans.
Men går man på det inlägg TS gör och det jag faktiskt svarat på så är det relevant.

Bränsleekonomi och service/reservdelar är intressant ändå. Kan man spara t.ex. 10.000 per år på bränsle/skatt/service och utgår från att jag kommer ha bilen i MINST 5 år så blir det ganska stor skillnad på totalekonomi :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bränsleekonomi och service/reservdelar är intressant ändå. Kan man spara t.ex. 10.000 per år på bränsle/skatt/service och utgår från att jag kommer ha bilen i MINST 5 år så blir det ganska stor skillnad på totalekonomi :)

Så är det.
Med en plugin-hybrid är det ganska enkelt.
Min drar knappt 2kWh per mil => ca 2.5kr
Eller ca ,5l per mil => ca 7kr
Med grov beräkning ovan blir diff per mil 4.5.
Så för att spara 10' per år bör du köra ca 2222 mil med BARA eldrift.
Inköp, service osv beror på så mycket olika faktorer.
Disclaimer: alla beräkningar ovan är gjorda under inverkan av alkohol och jag tar därför inget ansvar för dem alls. :)
 

hoj vid 30

Hellre än bra!
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Brasilia
Hoj
Street triple R -13, GSXR 1000 -05
Om du kan tänka dig att stryka kravet på att det inte skall vara en suv, så börjar Alfa Romeo Stelvio närma sig ditt maxpris.
280hk
Körglad/bra väghållning
Ok lastutrymme
0-100 5.4s
Möjlighet till drag
Riktigt bra automat.

Mindre bra är:
Backkamera
Stereo
Inget android/Apple auto förän 2018/19
Dåligt med serviceställen?
Kvalitén på vissa exemplar av 2017.
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Tack för alla svar!

Nu har jag bestämt och köpt. Det blev en Octavia RS TSI 220 , modellår 2017 med lite lullull :)

Har bara hunnit med 30 mil, men än så länge är jag nöjd. Det enda jag har att klaga på hitills är att det är ganska mycket vägljud, men det lever jag med. Känns betydligt "mindre och sportigare" än vad den faktiskt är!
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vw är väl snäppet under under Volvo men har bra väghållning och anses väl som lite bullrigare men det är ingen big deal - mysiga bilar båda.

Skoda är samma men ännu bullrigare - jävligt mycket för pengarna dock , så mycket så Vw sagt att Skoda är för bra och måste sänka sin nivå för och inte sno kunder.

Har själv Volvo V90 som tjänstebil nu dock
 

Andersljungberg1

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2024
Hoj
Ingen
Inte över 70, fick en drive E som lånebil ett tag och den drog mer än min vanliga i verklig trafik.



Jag tycker det är ännu större skillnad mellan dem, ett äldre exempel på en B6 (1:a turbokombin i Sverige) vs v70 2,5FT samma årsmodell, Tysklandsresa, båda bilarna fullastade (5 pers + packning) lite trafik, så stora delar över 200+.
Båda bilarna följde varandra i stort sett hela vägen (Passaten som ledarbil).

Passaten 0,96, Volvon 1,57 (på bensin ej etanol).
Den Volvon fick en tank etanol under 3 år resten bensin.




Jo jag är böjd att hålla med.
Tankade du Volvon med etanol för E85 ska ju ha 104 oktan tydligen mer syre också och högt Oktanvärde även i MON som är en strängare mätmetod högre varvtal
. Som alltså ska ge bättre bottendrag högre upp i registret . En liten amerikansk YouTube kanal så räcker dock med 40 % etanol kemist . Redan vid 20 % så här kurvan stigit brant gäller väl dock kanske om du mixar det med 98 oktan
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top