Stöldvåg av motorcyklar – polis varnar

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Schnell, helt ärligt, vilka svampar röker du?

En polis som lyckats med att lugna en irriterad folkmassa ska hyllas, ändamålet helgade medlen i den situationen och förtroendet samt respekten för polisen ökade markant.

Skriv på Trumps twitter istället för att sprida fascistpropaganda på Sporthoj. :7peta

Du visar tydligt din brist på förståelse om vad som pågår i världen just nu. Du verkar mer vara en del av problemet än lösningen. Poliskvinna kanske fått nog av alla orättvisor hon ser dagligen och tar ställning. Om inte viktiga människor i samhällsfunktioner vågar ta ställning blir det verkligen någonsin en förändring? Tycker poliskvinnan visade större bollar än vad många män i detta Land har.
Sen sitter du från en skärm och dömmer. Vill du ha rätt till din åsikt. Ta kontakt med poliskvinnan och hör hennes sida utav det hela. Därefter kan du posta din irrelevanta åsikt.



Jag har inte brytt mig så mycket om detta. Det skedde i Malmö.
En stad som inte angår mig. Längre. Tyvärr.

Men era reaktioner förvånar mig. Jag tittar på klippen och förvånas ännu mer.


Är det en kommenderad polis jag ser, eller en uniformerad demonstrant?
Och, det reses fler frågor allt eftersom.
Jag, i min enfald, förutsätter att polisen jag har anställt faktiskt står bakom samhällets lagar och värderingar.

Är det inte så att svarta liv spelar roll i Sverige...?
Jag trodde och tror faktiskt fortfarande att det är så.
Men, om en enda polis under en kommendering börjar demonstrera på temat så uppstår frågan:
Är just hon den enda polisen som verkligen anser att svarta liv spelar roll?

Eller är det hela bara ett utslag av synnerligen dåligt omdöme?
Jag tror ärligt talat mer på det senare - och då kommer nästa fråga: skall vi ha omdömeslösa poliser i tjänst?



Det har kastats anklagelser om narkotikabruk i tråden. Lite märkligt.

Det enda knarkande jag ser är - med anledning av kramarna och känslostormarna i filmklippet, är en våldsam överdos av godhetsknarkande, och dessutom kombinerat med massivt dåligt omdöme. Jag vill inte ha en sådan polis.



Jag vill ha en polis som håller efter de kriminella.
Om den kriminelle har en hudfärg som skiljer sig mot de flesta andras så vill jag att polisen sätter dit honom också.
Inte på grund av hans hudfärg, men heller inte trots den.


Det talas ofta om profilering och hur fel det är.
Det är jävligt jobbigt att råka ut för. Jag själv drabbas av små fläktar från det som motorcyklist.
Men, jag accepterar det. Jag vet att det bland dem som gömmer sig bland motorcyklar så finns jävligt fula fiskar lösa.
Jag vill att dom skall åka fast, och jag accepterar att somliga poliser inte först ser vad för en sorts motorcyklist just jag är. Jag är så att säga en bifångst när polisen trålar, och jag får finna mig i det, för den större nyttan.

Hur skulle det kännas att profileras grundat på sin hudfärg? Uberjävligt, säkert.
Men, om polisen hittar fler som uppehåller sig illegalt i landet och lever ett liv utanför samhället genom att konfrontera människor som ser ut att ha en konsonant- eller rent av vokalföljd i namnet som är ovanlig här, kan man klandra dem då? Profilering är ett kostnadseffektivt sätt att arbeta för en poliskår som hela tiden ges fler uppgifter är finansiering.


Framför allt förvånas jag över att man kan projicera så mycket ilska och mobilisera så mycket människor att protestera mot något som händer på andra sidan Atlanten?

Var fanns engagemanget för Osmo Vallo - som kunde begravts och glömts bort i tysthet om det inte vore för hans mamma som kämpade som en furie för hans upprättelse. Eller Sinthu Selvarajah 20 år senare, som visselblåsare satte ljuset på.

Varför gå över ån efter vatten? Är det så mycket enklare att skandera i kör när andra leder ropen kring saker som händer i ett annat land, än att försöka komma till rätta med brister i vårt eget?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har inte brytt mig så mycket om detta. Det skedde i Malmö.

Tack för ett mycket klarsynt inlägg.

Mitt intresse för vad som händer i Malmö - vårt lands uppenbara rövhål - är också tämligen svagt...

Jag kan tycka att det är tråkigt med en olaglig demonstration som är ett direkt hån mot våra myndigheter och framförallt mot den sjukvårdspersonal som sliter med en pågående pandemi. Jag kan också känna mig kränkt över att mina skattepengar måste användas till att kommendera polis till platsen.

Men är jag förvånad...? Inte ett jävla dugg. Hela grejen stinker ju AFA-aktion hur lång väg som helst. Och det var som sagt i Malmö. En plats som har precis noll gemensamt med allt norr om Lund, så jag orkar inte ens bli upprörd...

På riktigt - det är ju inte ens i Sverige.

Dessutom - tack för den sylvassa hänvisningen till Osmo Vallo. Man kan springa omkring och skandera "black lives matter" och man kan anse sig föra talan för en hel rad utlandsfödda svenskar och hur de behandlas. Men man kniper käft trots att man vet vem som är skyldig till den sista sprängningen och det är som sagt ganska uppenbart att en medelålders alkoholiserad vit man med finländskt ursprung's liv did not matter at all...

Eller är det detta som menas med "white silence is violence"...?

Sedan kan man ju undra vad allt detta har med motorcykelstölder att göra...?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Undrar hur många Osmo Vallo hade hunnit förstöra livet för om han levt ett tag till... Nä, det var inte rätt sätt han dog på, men det var en människa som hade valt en livsstil som gjorde omgivningen sämre till mods.
Ibland låter det som att han var en vanlig Svensson som dödades av polisen. Nä, jag kände honom inte mer än att vi träffades några gånger.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har väl ingen större betydelse men händelsen med den kvinnliga aspiranten i underkastelseposition utspelade sig i huvudstaden.

Och betydelse har det hur som helst för det som händer i Malmö händer snart i en stad nära dig typ. För den delen är det väl knappast bättre i tex Uppsala eller Södertälje.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar hur många Osmo Vallo hade hunnit förstöra livet för om han levt ett tag till... Nä, det var inte rätt sätt han dog på, men det var en människa som hade valt en livsstil som gjorde omgivningen sämre till mods.
Ibland låter det som att han var en vanlig Svensson som dödades av polisen. Nä, jag kände honom inte mer än att vi träffades några gånger.

Anledningen till att jag tog upp Osmo Vallo var att han dog på ett sätt som är graverande för den svenska polisen, och att efterspelet är fulare ändå. Ovärdigt för alla inblandade, helt enkelt.
George Floyd dog på ett sätt som liknar det sätt som Osmo Vallo avled på, men i fallet Gerorge Floyd var svaret från myndigheterna snabbt och tydligt. 4 polismän avskedade med alla rättigheter, health care, dental och övriga fördelar indragna - samt intjänad pension förverkad. Ja, och under arrest dessutom, och i väntan på åtal. Någon av dem för murder II, och med miljonsummor som borgensnivå.

Ställ den hanteringen i kontrast till den efter Osmo Vallo.
Ändå är det George Floyd man gråter efter här i Sverige, en annan världsdel.
Jag får inte ihop den ekvationen.

Och, poliser skall ge fan i att klämma ihjäl folk, hur jobbiga dom än är. Redan 15 år innan Osmo Vallo fick vi nogsamt inpräntat riskerna med andningsdepression vid vissa pacificerande grepp när vi gjorde lumpen.
Det var sekunder man hade på sig att boja en bråkig misstänkt i den aktuella positionen, inte minuter och absolut inte förvaring i väntan på avtransport. Vi visste det.
Varför inte polisen?

Jag har inte uppfattat Osmo Vallo som något annat än en troublemaker, och i mitt skummande av rubriker har jag fått intrycket att George Floyd mycket väl kan ha likheter med Vallo. Men, ingen av dem förtjänar att dö under ett gripande, och jag måste erkänna att Vallo-fallet gör mig mer upprörd än något som hänt i USA - speciellt myndigheternas agerande.



Har väl ingen större betydelse men händelsen med den kvinnliga aspiranten i underkastelseposition utspelade sig i huvudstaden.

Jo visst har det betydelse. Slarvigt av mig att inte notera det när jag har åsikter i frågan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skulle det inte vara bättre om polisen låste in packet istället? :va
 

Gnesta

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Gnesta
Hoj
2002, Triumph Daytona
Hon har gått på Södertörns folkhögskola, och kommer ut som en färdig vänstermössa.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ännu mer off topic i en redan urballad tråd,

Media rapporterar om ytterligare en olaglig demonstration, denna gång i Göteborg. Flera hundra - kanske tusentals - personer som drar fram genom stan. Polisingripanden och sedvanlig stenkastning. TV-bilder som visar maskerade yngre män i full färd med att sparka på en polisbuss. Nej, inte corona-korrekta munskydd, utan sådana som används i ett helt annat syfte...

Det är uppenbart att "white lives do not matter" då man ju verkar göra sitt bästa för att sprida pandemin.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kanske bara är jag som är lite korkad och inte förstår eller för att jag inte är vänsterpartist/afa

Men varför måste det alltid kastas sten/slå sönder och plundras när det är demonstrationer?
Vad faan får man ut av det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske bara är jag som är lite korkad och inte förstår eller för att jag inte är vänsterpartist/afa

Men varför måste det alltid kastas sten/slå sönder och plundras när det är demonstrationer?
Vad faan får man ut av det?


Jag skulle vilja påstå att det rör sig om hämmade, kuvade och lågpannade individer som är fast i en föreställning att dom inte kan påverka sina liv.

Detta gör att sådana här tillfällen att få ränna runt och kaosa i skydd av gruppens anonymitet blir en högtidsstund i ett övrigt tämligen meningslöst liv.

"Mann käner mackt" säger H. Uligan, som vill vara anonym.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ännu mer off topic i en redan urballad tråd,

Media rapporterar om ytterligare en olaglig demonstration, denna gång i Göteborg. Flera hundra - kanske tusentals - personer som drar fram genom stan. Polisingripanden och sedvanlig stenkastning. TV-bilder som visar maskerade yngre män i full färd med att sparka på en polisbuss. Nej, inte corona-korrekta munskydd, utan sådana som används i ett helt annat syfte...

Det är uppenbart att "white lives do not matter" då man ju verkar göra sitt bästa för att sprida pandemin.

Hahaha vilka jävla idioter. Fan dags att återinköpa ett gäng med vattenkanoner och sen även tårgasa hela torget kanske... Kan polisen börja göra sitt jobb någon gång. :huvet

De som demonstrerar skulle skrivit på ett kontrakt om att de vägras vård vid eventuell covid smitta. :fakta


Kollar aktuellt nu kul att nyhetsuppläsaren säger att demonstrationen "var lugn" när de exakt samtidigt visar video där demonstranter kastar sten på polisbilar.... Jösses fan händer med Sverige.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ännu mer off topic i en redan urballad tråd,

Media rapporterar om ytterligare en olaglig demonstration, denna gång i Göteborg. Flera hundra - kanske tusentals - personer som drar fram genom stan. Polisingripanden och sedvanlig stenkastning. TV-bilder som visar maskerade yngre män i full färd med att sparka på en polisbuss. Nej, inte corona-korrekta munskydd, utan sådana som används i ett helt annat syfte...

Det är uppenbart att "white lives do not matter" då man ju verkar göra sitt bästa för att sprida pandemin.

Jag funderade på att gå till radiohandlare och sno en plattv för att visa mina sympatier med black lives :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle vilja påstå att det rör sig om hämmade, kuvade och lågpannade individer som är fast i en föreställning att dom inte kan påverka sina liv.

Detta gör att sådana här tillfällen att få ränna runt och kaosa i skydd av gruppens anonymitet blir en högtidsstund i ett övrigt tämligen meningslöst liv.

"Mann käner mackt" säger H. Uligan, som vill vara anonym.

Jag är beredd att hålla med, åtminstone sånär som på påståendet att avsaknaden av förmåga att påverka sitt liv skulle behöva vara en föreställning.

Alla har ett val - Brukar det sägas.
Joo, visst i teorin, men i praktiken sätts ramarna, både externa och interna, för inom vilka dessa val kan göras, väldigt olika strikt för olika individer. Inte helt oväntat kan valet i vissa fall kännas, i bästa fall som ett mellan pest & kolera, eller i värre fall - helt effektlöst.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Borde inte hela den här diskussionen flyttas till "Överflödiga diskussioner". Jag gick in på tråden för att jag ville veta mer om motorcykelstölder. Det finns även andra forum där den här typen av diskussioner förs och jag anser personligen att det är väldigt trevligt med ett forum som huvudsakligen fokuserar på motorcyklar och inte alls på politik eller liknande.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Borde inte hela den här diskussionen flyttas till "Överflödiga diskussioner". Jag gick in på tråden för att jag ville veta mer om motorcykelstölder. Det finns även andra forum där den här typen av diskussioner förs och jag anser personligen att det är väldigt trevligt med ett forum som huvudsakligen fokuserar på motorcyklar och inte alls på politik eller liknande.

Absolut kan vi flytta tråden. Upp till mod. Tråden handlar om mc-stölder och gled sen över på rättsväsen och brott. Ingen stor felsväng enligt mig då de uppenbart hör ihop. Dock är det ju så att polisens resurser kanske kunde fokuserats bättre om inte x antal 1000 stolpskott för tillfället sprungit och demonstrerat/kravallat på stan under rådande pandemi. T.ex. för brottsutredning och förebyggande arbete.

Att folk får se sina älskade ägodelar försvinna, ofta till andra länder eller buskörda till skrot i orten är inte kul. Att sen samma ägare får veta att utredning lagts ned pga. brist på bevis/ledtrådar (vilket är ett annat sätt att säga att det inte finns resurser) och sen se en olaglig demonstration fullständigt dränera resurser gör nog folk frustrerade.

Det finns andra trådar som endast rör stölder på forumet. Detta är inte en sån enligt mig.

Visst finns andra forum som flashback mm. som jag tänker mig att du menar. Personligen tycker jag dock det är väldigt trevligt med ett forum som detta (om än för motorcykelintresse) även tillåter diskussion som politik och orsaker till problem som tråden i fråga handlar om.

Det är valfritt vad man vill läsa eller inte. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Absolut kan vi flytta tråden. Upp till mod. Tråden handlar om mc-stölder och gled sen över på rättsväsen och brott. Ingen stor felsväng enligt mig då de uppenbart hör ihop. Dock är det ju så att polisens resurser kanske kunde fokuserats bättre om inte x antal 1000 stolpskott för tillfället sprungit och demonstrerat/kravallat på stan under rådande pandemi. T.ex. för brottsutredning och förebyggande arbete.

Att folk får se sina älskade ägodelar försvinna, ofta till andra länder eller buskörda till skrot i orten är inte kul. Att sen samma ägare får veta att utredning lagts ned pga. brist på bevis/ledtrådar (vilket är ett annat sätt att säga att det inte finns resurser) och sen se en olaglig demonstration fullständigt dränera resurser gör nog folk frustrerade.

Det finns andra trådar som endast rör stölder på forumet. Detta är inte en sån enligt mig.

Visst finns andra forum som flashback mm. som jag tänker mig att du menar. Personligen tycker jag dock det är väldigt trevligt med ett forum som detta (om än för motorcykelintresse) även tillåter diskussion som politik och orsaker till problem som tråden i fråga handlar om.

Det är valfritt vad man vill läsa eller inte. :tummenupp

Håller med. Om alla trådar ska vara allvarliga och hålla sig till ämnet kommer SportHoj att dö. :fakta

Jag läser och om tråden är läsvärd fortsätter jag. Om den spårar ur läser jag vidare om jag tycker det är intressant, annars inte.

Om SportHoj bara skulle handla om SportHoj skulle allt om grusåka fösvinna, vore det bra?
Vem ska bestämma vad som är "rätt" fokusering?

Som sagt, det är valfritt vad man vill läsa eller inte. :tummenupp
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Vi har haft en hel del inbrott i flerbilsgarage.

3x KTM försvann i våras, och nu senast en "koll" på diverse cyklar och ett stulet busa-bakhjuli samma garage.
Även en jäkla massa elcyklar som tas.

Är det beställningsjobb? Och varför tar de så gott som bara KTM?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top